T gerelateerd theater opstootje en vermissing in Portugal

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

T gerelateerd theater opstootje en vermissing in Portugal

Bericht door Simão »

Het begon met een protest tijdens de theater productie Tudo Sobre a Minha Mãe (Alles overmijn moeder) gebaseerd op een film van Pedro Almodóvar met dezelfde titel.
Daarin werd nl het personage van Lola, een transvrouw, die tegen het einde op toneel verschijnt, gespeeld door een cis man.
Toen hij op het toneel verscheen werd er vanuit de zaal Transfake! geroepen en kwam Keyla Brasil het podim op in een onderbroek en laarzen en ging direct op de acteur af en verklaarde " Ik heet Keyla Brasil. Ik ben actrice en prostitué(...) en wat er nu gebeurt is het vermoorden en uitwissen van onze identiteit als travesti" Waarop de pruductie het doek liet vallen en de acteurs het podium verlieten.
Keyla Brasil heeft daarna nog tegen het productie team geprotesteerd, Teatro do Vão, voor het contracteren van vier vrouwen en drie mannen en maar één trans actrice ( Gaya de Medeiros, die de rol "Agrado", een trans prostitué speelt) ipv twee. " Ik werk als prostitué omdat we geen plek hebben op dit toeel, deze heilige plek . "

De acteurs keerden weer terug op het podium omdat Keyla eraf was gegaan. Maria João Luís ( "Huma", in het stuk) probeerde vrede te stichten met de travesti door te garanderen dat ze de LGBT strijd steunt, waarop Keyla zei dat het niet waar is omdat ze gewist worden.

Gaya de Medeiros (de trans actrice die de trans prositué Agrado speelt) heeft de groep acteurs toe gesproken. Ze zei dat de vrijheid van één niet de vrijheid van allen is en dat haar rol pas het begin is en ze staat achter de actie van Keyla " Ik vind dat deze actie van vandaag van Keyla Brasil, een artieste die in de prostitutie zit, de geschiedenis van Portugal in moet, zodat men het belang begrijpt van dat deze lichamen deze plekken innemen om hun verhalen te vertellen".


De dag erna is de acteur vervangen door een trans actrce Maria João Vaz.

https://www.sabado.pt/gps/teatro/detalh ... -minha-mae

Keyla Brasil is later vermist geraakt en pas na meer dan 72 uur terug gevonden en casa T, een opvanghuis voor transpersonen in Lissabon heeft via Instagram bekend gemaakt dat ze daar is ondergebracht.
Ze werd namelijk vanwege haar actie in het theater met de dood bedreigd en was gevlucht naar een bos bij Tábua (regio Coimbra).

https://www.publico.pt/2023/01/30/cultu ... es-2036889
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark