Belastingaangifte 2023

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Belastingaangifte 2023

Bericht door Frederieke »

Inmiddels is het jaarlijkse feestmoment van de belastingaangifte weer aangebroken.

Voor het eerst sinds jaren heb ik ervoor gekozen de zorgkosten af te trekken. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat je de kosten hebt betaald in het betreffende belastingjaar (dus 2022) en er geen enkele vergoeding voor hebt gekregen. Dus elke factuur die deels is vergoed mag je sowieso niet aftrekken.

Ik heb uitgebreid gebeld met de Belastingdienst en de conclusie was dat ik het voorschot dat ik in 2022 betaald heb voor de FFS in Nijmegen in het belastingjaar 2022 aftrekken. Ook al is de behandeling zelf in 2023 geweest. Aftrekken is mogelijk omdat de machtiging door VGZ is afgewezen en ik van plan ben daar een rechtszaak over te beginnen. Als na afloop van de rechtszaak blijkt dat VGZ alsnog (deels) tot vergoeding moet overgaan, moet ik dat aangeven en dan zie ik wel wat dan de consequenties zijn.
Wat ik verder zou mogen aftrekken is de elektrische ontharing (marathon sessies) bij 2-pass clinic in Antwerpen, omdat VGZ die machtiging ook heeft afgekeurd, omdat ik al vergoeding kreeg voor elektrisch liet ontharen bij Cosmetique Totale. En je kunt maar bij één behandelaar een behandeling laten vergoeden. En daarnaast mag ik waarschijnlijk ook de kosten van genitale ontharing bij mijn eigen huidtherapeut aftrekken die ik zelf heb betaald, omdat bij het Radboudumc alleen genitale ontharing via Rijnstate in Arnhem wordt vergoed. Al met al natuurlijk ruimschoots voldoende om over de drempel heen te komen. Nu nog afwachten hoe hierop gereageerd wordt door de belastingambtenaar. Mij werd al verteld dat ik hier waarschijnlijk vragen over ga krijgen …

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. En natuurlijk of jullie nog tips hebben voor de belastingaangifte?

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door Marije »

Waar ik nog naar zit te kijken is de kilometervergoeding. Omdat ik overal behoorlijk ver vanaf woon tikt dat behoorlijk aan, alleen de logopedie is al 150 kilometer. PsyTrans, Maasstad en Medische Kliniek Velsen nog veel verder.

Gelukkig heb ik verder niet zoveel zelf betaald, alleen in 2021 vier keer laserontharen, verder is alles 100% vergoed elke keer.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3661
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door Irene_de_Vreede »

Over het algemeen rekenen ze met zorgkosten waarvoor een verwijzing heeft plaatsgevonden en die niet vergoed worden door de verzekering. De premies voor de zorgverzekering mag je ook meenemen, en zoals Marije al aangeeft ook de reiskosten. Let wel alleen het deel dat boven de (best wel hoge drempel) komt, komt in aanmerking voor aftrek. Al met al is het in de meeste gevallen niet haalbaar, tenzij je een laag inkomen hebt (dan is de drempel lager)
Irene
vickyblauw
Berichten: 296
Lid geworden op: 24 sep 2014, 10:40
Gender: Transgender

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door vickyblauw »

Is het misschien verstandig om naar een belastingadviseur of administratiekantoor te gaan zodat je geholpen wordt bij het doen van je aangifte?
You can't run away from the person you are in your heart. Just be!
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door Frederieke »

Irene_de_Vreede schreef: 04 mar 2023, 11:50 Over het algemeen rekenen ze met zorgkosten waarvoor een verwijzing heeft plaatsgevonden en die niet vergoed worden door de verzekering. De premies voor de zorgverzekering mag je ook meenemen, en zoals Marije al aangeeft ook de reiskosten. Let wel alleen het deel dat boven de (best wel hoge drempel) komt, komt in aanmerking voor aftrek. Al met al is het in de meeste gevallen niet haalbaar, tenzij je een laag inkomen hebt (dan is de drempel lager)
Volgens https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zorgkosten zijn de premies voor de ziektekosten of zorgverzekering (zowel basis- als aanvullende premies) niet aftrekbaar.

Voor de FFS is een interne verwijzing gedaan. Staat ook keurig in de brief naar de huisarts. Huidtherapeut is lastiger, maar voor 2-pass clinic heb ik een keurige brief van het Radboudumc aan de zorgverzekering, dus ik ga ervan uit dat dat goed genoeg is.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door Frederieke »

Marije schreef: 04 mar 2023, 11:44 Waar ik nog naar zit te kijken is de kilometervergoeding. Omdat ik overal behoorlijk ver vanaf woon tikt dat behoorlijk aan, alleen de logopedie is al 150 kilometer. PsyTrans, Maasstad en Medische Kliniek Velsen nog veel verder.

Gelukkig heb ik verder niet zoveel zelf betaald, alleen in 2021 vier keer laserontharen, verder is alles 100% vergoed elke keer.
Goed punt! Reiskosten voor zorg kun je inderdaad aftrekken, maar ik heb een auto van mijn werkgever met onbeperkt privé kilometers, dus daar kom ik vast niet mee weg. En moreel kan ik het aan mezelf ook niet verantwoorden.

Voor 2023 ben ik eenmalig met de taxi heen en weer naar Nijmegen gegaan. Dat is voor volgend jaar nog niet voldoende, maar wie weet...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8021
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door Emma »

Frederieke schreef: 04 mar 2023, 09:19Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat je de kosten hebt betaald in het betreffende belastingjaar (dus 2022) en er geen enkele vergoeding voor hebt gekregen. Dus elke factuur die deels is vergoed mag je sowieso niet aftrekken.
Volgens mij ligt dat iets genuanceerder, en gaat het erom dat je dingen die wettelijk vastgelegd zijn, zoals het verplicht eigen risico, en alle kosten waarvoor je je aanvullend had kunnen verzekeren (dus ook een vrijwillig eigen risico), niet kunt aftrekken. Mocht je een noodzakelijke behandeling in het buitenland ondergaan van €17000 en de verzekeraar vergoedt maar €100 'uit coulance', dan mag je de rest absoluut wel aftrekken.

Zo heeft in ieder geval mijn belastingadviseur dat in 2016 gedaan, en dat is consistent met wat er op de site van de belastingdienst staat.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zorgkosten
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
NancyGold
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2023, 18:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: She/Her

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door NancyGold »

Dekt de verzekering FFS en epiliren? Mij is verteld dak ik eerst een gender clinic nodig heb. Maar al het geld dat ik heb, geef ik uit aan cosmetique totale, aangezien gezichtshaar in ieder geval moet worden verwijderd.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door Frederieke »

NancyGold schreef: 08 mar 2023, 09:57 Dekt de verzekering FFS en epiliren? Mij is verteld dak ik eerst een gender clinic nodig heb. Maar al het geld dat ik heb, geef ik uit aan cosmetique totale, aangezien gezichtshaar in ieder geval moet worden verwijderd.
Als je met 'de verzekering' een zorgverzekering bedoelt, is het antwoord theoretisch: "Ja." Maar let op het woord theoretisch.

Mijn eega zegt meteen al: "Good luck en zorg dat je voldoende spaargeld hebt." Met name de FFS is lastig vergoed te krijgen. Daarvoor heb je een gedegen plan nodig van je plastisch chirurg waarin per verrichting wordt uitgelegd waarom het nodig is en hoe dat je passabiliteitsprobleem verhelpt. Kernwoord hierin is de verminking. Er is eigenlijk maar één onderdeel van je FFS dat machtigingsvrij is, en dat is de adamsappel reductie. Mits deze voldoende uitsteekt.

Wat betreft ontharing (epilatie) is het makkelijker: genitaal ontharen wordt alleen vergoed via de kliniek waar je de operatie laat uitvoeren, althans in Nederland. Gezichtsontharing wordt 'gewoon' vergoed als je een diagnosestelling kunt overleggen. In principe regelt je GZ-psycholoog dat, of vanuit het multi-disciplinair overleg (MDO). Alle andere ontharing (benen, buik, armen, ...) moet je zelf betalen, net als cis-vrouwen.

Samenvattend: als je nu je spaargeld aan uitgeeft aan ontharing van je gezicht, kun je dat wellicht beter in je zak houden en wachten op de diagnose. Dan wordt dat in elk geval vergoed, en kun je je spaargeld t.z.t. uitgeven aan je FFS.

Groetjes, Frederieke.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Belastingaangifte 2023

Bericht door Frederieke »

En dan terugkomend op de belastingaangifte, want daar ging deze post oorspronkelijk over: als je FFS niet vergoed wordt kun je die kosten in het jaar dat je ze betaald hebt aftrekken van de belasting. (te laat = te laat!)
En elektrische epilatie van je gezicht kun je niet aftrekken, want dat wordt voor transgenders vergoed vanuit de 'basisverzekering'.