Nieuwe chat! Zie dit topic.

Geslacht wijzigen in leerlingenadministratie

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Tintin
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2023, 12:09
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Geslacht wijzigen in leerlingenadministratie

Bericht door Tintin »

Mijn 14-jarige transzoon heeft aangegeven dat hij volgend schooljaar graag met zijn nieuwe naam en als ‘hij’ aangesproken wil worden. Zijn vrienden en familie doen dat al wel maar docenten op school nog niet. De mentor zegt dat zijn voornaam wel gewijzigd kan worden in Magister (dat systeem gebruikt school voor leerlingenadministratie) maar het geslacht niet. Dat zou alleen kunnen met een deskundigenverklaring. En dat gaat door wachtlijsten nog wel even duren.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is het bij jullie op school gegaan?
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

Re: Geslacht wijzigen in leerlingenadministratie

Bericht door EvelienArts »

Ik zelf heb de deskundige verklaring gekregen voor mijn diagnostische fase (gewoon tijdens intake bij De vaart gevraagd of ik al een deskundige verklaring kon krijgen en hoefde toen 1 gesprek (buiten diagnostische gesprekken) en kreeg mijn verklaring. Dit zou je ook kunnen proberen.
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Geslacht wijzigen in leerlingenadministratie

Bericht door Josh »

Momenteel kan het geslacht wijzigen met een deskundigenverklaring pas vanaf 16 jaar.
Het wetsvoorstel om dit te wijzigen naar geen deskundigenverklaring meer nodig te hebben en het vervallen van de minimum leeftijd is nog niet aangenomen voor zover ik weet.

Ik zou voorstellen om met de schoolleiding te praten over dat de docenten respectvol omgaan met jouw zoon en dus daarin zijn naam en voornaamwoorden zullen gebruiken. De schoolleiding moet dan hierin het voortouw nemen om de docenten in te lichten.
Ook kun je met jouw zoon bespreken in hoeverre de klasgenoten nog ingelicht moeten worden of dat deze inmiddels ook al goed met hem omgaan.

Als een docent of andere leerlingen er een eigen mening op nahoud en weigert respectvol om te gaan, dan moeten daar ook duidelijke consequenties aan vast zitten en dat de schoolleiding zorgt dat jouw zoon zich veilig genoeg voelt om er melding van te maken zodat degenen hierop worden aangesproken.

Ook is het misschien zaak om met de school te bespreken over de veiligheid van het gebruik van de toiletten en kleedkamers. Dit is ook afhankelijk van jouw zoon natuurlijk waar hij zich het meest prettig bij voelt. Als de school misschien een alternatief kan bieden zoals bijvoorbeeld gehandicapten toilet/kleedkamer zou dat ook een optie kunnen zijn.
Maar het moet wel goed besproken worden met alle partijen. Vooral ook om ongemakkelijke situaties te voorkomen als het bijvoorbeeld gaat om LO en de leerlingen worden ingedeeld in groepen op basis van geslacht of iets dergelijks, als jouw zoon dan ineens weer bij de meisjes wordt ingedeeld kan dit natuurlijk veel schade bij hem opleveren. Ook met schoolreisjes met overnachtingen en andere momenten waarbij geslacht ineens van toepassing kan zijn.

De leerlingenadministratie moet naar mijn idee hier geen hindernis in vormen dat hierin het geslacht (nog) niet aangepast kan worden. Het is vandaag de dag wel algemeen bekend en op meerdere scholen een thema geworden dat niet iedereen zich identificeert met het geboortegeslacht.
Dus de administratie hoeft niet per se aangepast worden, maar een notitie of iets dergelijks als het mogelijk is kan al veel helpen. En als iedereen verder gewoon weet wat zijn naam is en hoe hij aangesproken wilt worden, dan is dat ook prima lijkt mij.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Tintin
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2023, 12:09
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Geslacht wijzigen in leerlingenadministratie

Bericht door Tintin »

Bedankt voor jullie reacties! We gaan met school om de tafel over de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 269
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Geslacht wijzigen in leerlingenadministratie

Bericht door AstroNoud »

Zelf ben ik docent en werkzaam in het middelbaar onderwijs. Bij mij is het zonder verklaring aangepast, want bij een docent maakt het niet uit schijnbaar. Bij leerlingen staat het volgende
“Geslacht: man”
En dan in het officiële gedeelte staat een overheidstekentje met vrouw. Dat zorgt ervoor dat alleen als een lesgever bij het officiële gedeelte kan er vrouw zichtbaar wordt. Wij hebben somtoday maar misschien is dit ook mogelijk met magister. Officieel wijzigen kan inderdaad pas met verklaring, maar dit zou een mooie oplossing voor nu zijn
I will not yield!