Naamswijziging

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Pannekoek89
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2023, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Moerdijk

Naamswijziging

Bericht door Pannekoek89 »

Lieve allemaal,

Momenteel ben ik bezig om mijn nieuwe naam langzaam maar zeker te implementeren in mijn nieuwe leven. Zo wil ik bijvoorbeeld alvast een nieuw mailadres aanmaken. Echter loop ik bij het kiezen van mijn nieuwe naam tegen het volgende dilemma aan:

Aangezien ik al zeer lange tijd geen contact heb met mijn biologische vader, overweeg ik de achternaam van mijn stiefvader aan te nemen. Dit heb ik eerder overwogen. Destijds vond ik het net iets te veel gedoe, maar aangezien er nu toch een moment gaat komen dat mijn naam verandert, kan ik dit misschien meenemen.

Weet iemand of ik bij de naamsverandering ook gelijk mijn achternaam kan veranderen? Of is dit een heel andere procedure en moet ik dan alsnog dezelfde stappen ondernemen als wanneer ik zomaar mijn achternaam zou willen wijzigen, mocht dit überhaupt mogelijk zijn?

Liefs,

Maayke
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Naamswijziging

Bericht door Irene_de_Vreede »

Voor zover ik weet, kan achternaamverandering alleen via de rechter. De dochter van een vriendin van me heeft het gedaan in precies dezelfde situatie die jij beschrijft, ik zou het na kunnen vragen hoe het precies zit.
Irene
Pannekoek89
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2023, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Moerdijk

Re: Naamswijziging

Bericht door Pannekoek89 »

Dat zou fijn zijn, maar het is voor mij ook geen heel groot issue, dus steek er vooral niet te veel energie in. Er is vast ook wel iemand op het forum met een vergelijkbare ervaring
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Maartje-nb
Berichten: 260
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Naamswijziging

Bericht door Maartje-nb »

Ik heb het ook een tijd lang overwogen.
Maar toch niet gedaan uiteindelijk. Maar het kan wel.
Je hebt hiervoor een verklaring nodig waarom je dit wilt. Daar zijn vast gestelde criteria voor. Oa, dat het een naam is die een zogeheten “schaamnaam “ is, maar ook als je door deze naam psychisch lijden ervaart…etc…
Zoek even op achternaam wijzigen + juridisch, en je krijgt het rijtje automatisch te zien.
Gebruikersavatar
GabeTheUnknown
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2023, 14:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun, die/diens

Re: Naamswijziging

Bericht door GabeTheUnknown »

Achternaamswijziging, of 'geslachtsnaamswijziging' gaat via Justis en is een ander proces dan een voornaamswijziging. Omdat het over een stiefvader gaat (achternaam wijzigen andere ouder/verzorger B1) en de regels daarin mogelijk strenger zijn dan bij psychisch hinder, zou ik even op justis kijken om te zien welke procedure het beste bij jou past. Ik heb kortgeleden een verzoek gedaan tot achternaamswijziging naar iets wat ik zelf heb verzonnen omdat ik geen contact heb met de hele familie. Bij aanvraag vanwege psychisch hinder wordt dan ook geen contact opgenomen met mijn familieleden bijvoorbeeld.

Kom je uiteindelijk op C1(psychisch hinder) Dan heb je, zoals Maartje hierboven al zegt, een verklaring nodig wat bewijs levert van dat psychisch hinder, dit moet ondertekend worden door een geregistreerd psychotherapeut. (die heeft daar dan een formulier voor, dit mag je tegenwoordig bespreken met je eigen big geregistreerd psycholoog)

ook heb je sowieso een afschrift van je geboorteakte nodig, deze zou je alvast op kunnen vragen bij je geboortegemeente, maar let er op dat die niet ouder dan 6 maanden mag zijn als je de aanvraagt indient.

Een achternaamswijziging is een langduring proces, en soms emotioneel slopend, ik wens je veel succes!!
Ps: je mag me altijd meer vragen stellen :-)
I saw the future, I did, and in it I was alive ~Neil Hilborn, The Future
Pannekoek89
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2023, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Moerdijk

Re: Naamswijziging

Bericht door Pannekoek89 »

GabeTheUnknown schreef: 26 mar 2023, 13:04 Achternaamswijziging, of 'geslachtsnaamswijziging' gaat via Justis en is een ander proces dan een voornaamswijziging. Omdat het over een stiefvader gaat (achternaam wijzigen andere ouder/verzorger B1) en de regels daarin mogelijk strenger zijn dan bij psychisch hinder, zou ik even op justis kijken om te zien welke procedure het beste bij jou past. Ik heb kortgeleden een verzoek gedaan tot achternaamswijziging naar iets wat ik zelf heb verzonnen omdat ik geen contact heb met de hele familie. Bij aanvraag vanwege psychisch hinder wordt dan ook geen contact opgenomen met mijn familieleden bijvoorbeeld.

Kom je uiteindelijk op C1(psychisch hinder) Dan heb je, zoals Maartje hierboven al zegt, een verklaring nodig wat bewijs levert van dat psychisch hinder, dit moet ondertekend worden door een geregistreerd psychotherapeut. (die heeft daar dan een formulier voor, dit mag je tegenwoordig bespreken met je eigen big geregistreerd psycholoog)

ook heb je sowieso een afschrift van je geboorteakte nodig, deze zou je alvast op kunnen vragen bij je geboortegemeente, maar let er op dat die niet ouder dan 6 maanden mag zijn als je de aanvraagt indient.

Een achternaamswijziging is een langduring proces, en soms emotioneel slopend, ik wens je veel succes!!
Ps: je mag me altijd meer vragen stellen :-)
Dankjewel. Dan houd ik het lekker bij mijn huidige achternaam
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Naamswijziging

Bericht door Emma »

Mijn stiefdochter heeft mijn achternaam aangenomen toen ze 18 geworden was. Ik moest toestemming geven dat mijn naam gebruikt werd, en haar biologische vader werd gevraagd of hij het er mee eens was, maar hij had er geen stem in. Zij had met hem al erg lang niets te maken gehad en ik was al lang genoeg in haar leven dus qua regels en criteria was het een eitje. Verder was het gewoon een administratief proces waar ze na de aanvraag en het papierwerk naar mij en biovader weinig meer hoorde, tot het Koninklijk Besluit op de mat lag.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Maartje-nb
Berichten: 260
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Naamswijziging

Bericht door Maartje-nb »

Tja… het is me wat inderdaad: je achternaam wijzigen.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat ik begrijp dat als je je naam verandert (ook vb je voornaam) je ouders een bericht krijgen dat de geboorte akte veranderd is. Zo heb ik dat altijd begrepen. En daar heb ik echt geen zin in. Geen zin in gedoe meer.
Daarom stel ik me altijd voor met mijn voornaam.
Er zijn zelfs mensen die kennen mijn achternaam niet eens, omdat ik m nooit noem.
Ja op officiële documenten etc… staat het.
Zie het als vb de zanger gordon. Tot voor kort wist ik zijn achternaam niet eens.
En daarbij komt dat ik ook nog eens wissel in voornaam.
De ene helft van de mensen die ik ken kent mij als Maartje (dat noem ik altijd mijn “harts-naam” en de andere helft kent me met de naam waarmee ik geboren ben.
Zo probeer ik maar een beetje mijn weg te vinden.
Ben benieuwd of dat herkenbaar is…