De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
Kaevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jun 2022, 16:18
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem

De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Kaevo »

In mijn zoektocht naar informatie over ingrepen rondom het weghalen of herverdelen van vet en veranderen van lichaamsvorm merkte ik dat ik erg weinig informatie en ervaringen kon vinden. Om deze reden wil ik graag mijn eigen ervaring delen :D

Op 15 maart ben ik geopereerd door dr. Stevens van de Velthuis kliniek in Rotterdam. Hij heeft vet weggehaald bij mijn bovenbenen en heupen om dit minder rond en meer een rechte lijn te maken. Een deel van het weggehaalde vet heeft hij naar mijn taille verplaats, om minder het zandloperfiguur te hebben, en wederom een rechtere lijn. Ook heeft hij een dun laagje vet onder mijn mastectomie littekens ingebracht om te zorgen dat deze minder ingevallen en donker van kleur werden. Deze operatie wordt niet vergoed door de verzekering en heeft mij €6500,- euro gekost.

Op 3 januari had ik mijn intake bij de Velthuis kliniek. Ik heb toen mijn wensen uitgelegd en heb met de consulente mijn huidige (gezondheids)situatie besproken. Daarna kwam dr. Stevens erbij. Met hem heb ik nogmaals mijn wensen besproken. Hij heeft een foto gemaakt en ging hierop tekenen om uit te leggen wat hij kon doen. Het ging wat snel, maar dr. Stevens heeft duidelijk veel verstand van wat hij doet en luistert goed naar persoonlijke wensen. Ik kon toen direct mijn operatiedatum (15 maart) laten vastleggen, waarna ik een week bedenktijd zou hebben. Binnen 2 weken moest minimaal 25% van het totaalbedrag overgemaakt worden als aanbetaling. De rest van het bedrag moest uiterlijk 2 weken voor de operatie betaald zijn.

Tussen het eerste consult en de operatie heb ik digitaal nog een paar vragenlijsten moeten invullen en kreeg ik een flinke lading informatie toegestuurd over de anesthesie. Ook belde de anesthesist een week vantevoren om nogmaals dingen als medicatie en nuchter zijn door te nemen. Ik had bij het eerste consult al een recept voor de pijnstillers meegekregen, die ik zelf voor de operatie moest ophalen. Deze werden ook grotendeels niet vergoed door de verzekering, maar ik was hier minder dan €20,- voor kwijt.

Op de dag van de operatie ben ik in comfortabele kleding samen met mijn partner naar de kliniek gegaan. Voordat ik de operatieafdeling op ging werden er nog uitgebreid 'voor' foto's gemaakt, die 12 weken na de operatie vergeleken kunnen worden met foto's die dan gemaakt zullen worden. Op de afdeling kreeg ik een papieren jurk, sokken, haarnetje en een soort van papieren string. Er werd een infuus geprikt en dr. Stevens kwam allerlei cirkels, ovalen en stippenlijnen op mij tekenen. Tijdens het tekenen werden nogmaals mijn wensen besproken. Daarna kon ik naar de operatiekamer en heb ik heerlijk geslapen.

Toen ik wakker werd had ik al een drukpak aan. Het drukpak is nodig om vochtophopingen op de plekken waar vet is weggehaald te verhelpen/voorkomen. Ik had niet veel pijn maar was wel erg misselijk. Dit zal niet voor iedereen zo zijn, ik kan gewoon niet goed tegen morfine en medicijnen tegen misselijkheid helpen dan helaas ook niet. Er zaten in totaal 16 'gaten' in mijn lijf, die zodanig klein waren dat ze niet gehecht hoefden te worden. Er kwam hier wel nog erg veel vocht uit, en ik kleer voor in de auto en voor op bed een zijl mee om op te zitten/liggen. Het vochtverlies kon 24 tot 36 uur duren, en was bij mij na een dag ook grotendeels klaar.

Nadat ik wat gedronken had en naar de wc was geweest mocht ik naar huis. De rest van de dag heb ik niks anders gedaan dan slapen en overgeven (nogmaals, als je geen problemen met morfine hebt zal dit voor jou niet zo gaan). Het is belangrijk om een begeleider te hebben die je achteraf naar huis kan brengen en de eerste nacht bij je slaapt. Recht staan, lopen en gaan zitten of opstaan ging erg moeizaam. Pas een dag later toen de morfine uitgewerkt was kreeg ik erg veel pijn. Ik vond deze pijn persoonlijk vervelender dan de pijn na top surgery, mogelijk ook doordat dit een groter gebied was. De eerste week heb ik heel rustig aan moeten doen. Mijn benen waren enorm dik en blauw, en er ging ook veel vocht in mijn voeten en onderbenen zitten waardoor ik eigenlijk constant met mijn benen omhoog moest zitten. Deze eerste week was enorm zwaar en ik had de ingreep nogal onderschat. In deze eerste periode zal je een begeleider dan ook hard nodig hebben. Ik ben erg blij dat ik in het huis van mijn partner kon verblijven en hij me zo goed verzorgd heeft.

Gelukkig ging het daarna wat sneller bergopwaarts. De operatie is nu bijna 2 weken geleden, en de pijn neemt elke dag wat meer af. Ik kan nu redelijk lopen (vanochtend een rondje van 20 minuten!) en kan op de wc gaan zitten zonder dat ik er een stoel naast moet zetten om op te leunen. Ik kan nog weinig zeggen over het resultaat, omdat mijn benen vooral dik en blauw zijn momenteel, maar mijn taille is mooi opgevuld en ik ben in ieder geval van het zandloperfiguur af :) Wanneer ik verder hersteld ben geef ik met liefde een extra update!

Heb je vragen? Stel ze vooral!
01-07-2021: Start Testo!
28-02-2022: Mastectomie bij Dr. Van Loenen
15-03-2023: Lichaamsmasculinisering (operatie benen/heupen/taille)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Hal »

Wat cool! Hoop dat je herstel verder goed verloopt en dat je straks erg tevreden bent met het resultaat.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Daan_3 »

Oef, dat klinkt best heftig inderdaad. Succes met het herstel!
Gebruikersavatar
Kaevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jun 2022, 16:18
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Kaevo »

Inmiddels is de operatie zo'n 8 weken geleden en ben ik goed hersteld. Mijn huid is op sommige plekken nog wat gevoelloos en met hardlopen voelen mijn benen ietwat onprettig (maar niet echt pijn), maar ik ben al lang blij dat ik weer voorzichtig kleine rondjes mag hardlopen. Met het resultaat ben ik enorm blij. Aan mijn botten is niks te veranderen, dus ik zal in verhouding altijd iets bredere heupen hebben dan cismannen van mijn formaat. Door mijn opgevulde taille valt dat echt een stuk minder op, omdat ik nu niet meer zo'n zandloper figuur heb. Mijn bovenbenen zijn een stuk rechter, waardoor ik makkelijker in mijn broeken pas en er gewoon meer uitzie als een rechte lijn in plaats van een vaas met rondingen. Ondanks dat de eerste weken erg vervelend waren en het een dure operatie was, ben ik blij dat ik het heb gedaan en geeft het me enorm veel rust :)

Mocht iemand ooit een zelfde soort operatie overwegen en vragen hebben, dan mag je me altijd benaderen!
01-07-2021: Start Testo!
28-02-2022: Mastectomie bij Dr. Van Loenen
15-03-2023: Lichaamsmasculinisering (operatie benen/heupen/taille)
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Mr.X »

Fijn om eens een ervaring van dit soort operaties te lezen. En ook goed om te lezen dat je er geen spijt van hebt, ondanks het prijskaartje. Een paar vragen die nog wel in mij opkomen:
- Heb je toevallig voor en na foto's? Dat helpt altijd even bij de beeldvorming van dit alles.
- Had je een gezond BMI toen je deze operatie onderging? Klinkt misschien als een rare vraag, maar ik kan mij voorstellen dat het prijzenkaartje flink omhoog gaat bij overgewicht, omdat er dan meer moet worden weggehaald. Misschien heb ik dat compleet fout, hoor.
- Heb je er 16 littekens aan over gehouden? Of zijn die praktisch niet te zien?
- Wat is er gezegd over de kans op permanent resultaat wat betreft het vullen van je taille? Ik lees vaak dat 50% of meer van het vet weer wordt opgenomen door het lichaam (niet meteen, maar in de loop der maanden), en dat het soms dan bobbelig kan worden. Merk je hier al iets van?
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Daan_3 »

Fijn om te horen dat je zo blij bent met het resultaat!
Gebruikersavatar
Kaevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jun 2022, 16:18
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Kaevo »

Mr.X schreef: 08 mei 2023, 19:43 Fijn om eens een ervaring van dit soort operaties te lezen. En ook goed om te lezen dat je er geen spijt van hebt, ondanks het prijskaartje. Een paar vragen die nog wel in mij opkomen:
- Heb je toevallig voor en na foto's? Dat helpt altijd even bij de beeldvorming van dit alles.
- Had je een gezond BMI toen je deze operatie onderging? Klinkt misschien als een rare vraag, maar ik kan mij voorstellen dat het prijzenkaartje flink omhoog gaat bij overgewicht, omdat er dan meer moet worden weggehaald. Misschien heb ik dat compleet fout, hoor.
- Heb je er 16 littekens aan over gehouden? Of zijn die praktisch niet te zien?
- Wat is er gezegd over de kans op permanent resultaat wat betreft het vullen van je taille? Ik lees vaak dat 50% of meer van het vet weer wordt opgenomen door het lichaam (niet meteen, maar in de loop der maanden), en dat het soms dan bobbelig kan worden. Merk je hier al iets van?
Allemaal goede vragen! Ik zal ze even puntje voor puntje beantwoorden :)
- Op 20 juni heb ik mijn controle afspraak, dan zullen er door de kliniek van verschillende hoeken foto's gemaakt worden om het resultaat te vergelijken met daarvoor. Ik ga ze dan vragen of ze mij de voor en na foto's willen sturen, en die wil ik dan best delen met mensen die daar behoefte aan hebben.
- Ja, ik heb een gezond BMI. Ik denk echter dat het voor de prijs niet heel veel zal uitmaken voor één operatie, omdat ze maar een bepaalde hoeveelheid kunnen weghalen per keer om te zorgen dat de huid kan meebewegen, en die hoeveelheid is voor iedereen hetzelfde. (Iets met rek van de huid?) Het kan echter wel zo zijn dat je veel meer operaties nodig hebt om het gewenste resultaat te bereiken als je erg veel vet wil verplaatsen.
- Ja, technisch gezien heb ik nu 16 littekentjes. Deze zijn allemaal maximaal een halve centimeter groot en zien er op dit moment meer uit als moedervlekken. Ik denk dat ze over een jaar niet meer zichtbaar zijn.
- Wat mij over het resultaat verteld is, is dat het door hun techniek in principe permanent moet zijn. Volgens de chirurg is de reden dat vet dat op een andere plek wordt ingebracht weer verdwijnt, het feit dat veel van de cellen die ergens weggehaald worden beschadigd raken en dan op de nieuwe plek afgebroken worden. Ze werken daar in de kliniek met een redelijk nieuwe manier van het 'schoonmaken' van het verwijderde weefsel waardoor er alleen onbeschadigde vetcellen en stamcellen overblijven. Hierdoor zou het weefsel zich beter moeten hechten en blijft het permanent op die plek. Ik merk zelf dat m'n taille natuurlijk ietsje smaller is dan net na de operatie, omdat de zwelling van de eerste weken weg is. Verder lijkt het niet langzaam steeds smaller te worden, sinds de zwelling weg is blijft het gelijk. Het voelt niet bobbelig, alles is heel egaal en voelt normaal en natuurlijk aan.

Hopelijk beantwoord dit je vragen!
01-07-2021: Start Testo!
28-02-2022: Mastectomie bij Dr. Van Loenen
15-03-2023: Lichaamsmasculinisering (operatie benen/heupen/taille)
Gebruikersavatar
Johannes
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jun 2021, 21:22
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Nijmegen

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Johannes »

Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen. Weet jij hoe lang je testo moet hebben gebruikt voor je kunt concluderen dat er geen of onvoldoende vetverdeling meer gaat optreden? Fijn dat deze behandeling mogelijk is idd. Al is het even sparen :-)
ecce homo - zie de mens
Gebruikersavatar
Kaevo
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jun 2022, 16:18
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: De-feminisering - liposuctie heupen/benen & opvullen taille

Bericht door Kaevo »

Johannes schreef: 06 aug 2023, 23:44 Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen. Weet jij hoe lang je testo moet hebben gebruikt voor je kunt concluderen dat er geen of onvoldoende vetverdeling meer gaat optreden? Fijn dat deze behandeling mogelijk is idd. Al is het even sparen :-)
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar zou zelf zeggen dat een jaar toch wel echt het minimum is. Nou kan het vet zich nog heel wat jaren blijven herverdelen, maar het is ook een afweging of je nog 10 jaar wil wachten in de hoop dat het dan verdeelt zoals je wil.
01-07-2021: Start Testo!
28-02-2022: Mastectomie bij Dr. Van Loenen
15-03-2023: Lichaamsmasculinisering (operatie benen/heupen/taille)