Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Ook bekend als Intersekse Conditie
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Emma »

Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

https://www.nu.nl/binnenland/6259482/ad ... denis.html

En dit advies moet wat mij betreft heel dringend overgenomen worden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Daan_3 »

Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Jennifer Westerman
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 jun 2023, 16:15
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Jennifer Westerman »

Emma schreef: 14 apr 2023, 17:46 En dit advies moet wat mij betreft heel dringend overgenomen worden.
Nou inderdaad, het heeft bepaald geen goed gedaan.
Goed, ik ben geboren in 1970 en misschien is het dan nog niet echt te verwijten.
Maar inmiddels zijn we ver genoeg qua kennis om te weten dat gelijk ingrijpen sadistisch is.
Althans, dat is hoe ik dat zie.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Irene_de_Vreede »

Er stond afgelopen zaterdag een goed artikel hierover in het NRC.
Irene
Willemijn
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 apr 2023, 22:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: flevoland

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Willemijn »

Had allang verboden moeten worden. Evenals jongetjes besnijdenis.
Ik snap niet dat je zomaar de voorhuid mag afkappen. Als ik dat bij een hond of ander dier doe ben ik strafbaar.
Gebruikersavatar
Januca
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 feb 2021, 15:25
Gender: Transgender
Locatie: Gasselte

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Januca »

Een besnijdenis, ongeacht of het bij een meisje of een jongen is, is zonder meer kindermishandeling en moet bestraft worden.
Als het een medische noodzaak is, is het natuurlijk een andere zaak.
Maar die noodzaak bestaat normaal gesproken niet bij kinderen.
En de vaak gehanteerde reden van: "het is onze cultuur", is gewoon een lachertje. het is mensonterend.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door LauraB »

Mee eens om dit ingevoerd te krijgen. Op medische grond na dan. Zowel bij besnijdenis om medische noodzaak als wel bij DSD op basis van medische noodaak. Laaste wat mij betreft gaat dan niet om conformatie aan een van beide gedefineerde seksen, maar om bijvoorbeeld ontsteking of verkleving te voorkomen.

Al knaagt er toch een stemmetje in mij dat conformeren van een pas geborene met DSD toch ook beter 'kan' zijn voor het kind.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Emma »

LauraB schreef: 29 jun 2023, 17:08
Al knaagt er toch een stemmetje in mij dat conformeren van een pas geborene met DSD toch ook beter 'kan' zijn voor het kind.
leg dat stemmetje dan maar gauw het zwijgen op, zou ik zeggen. Dat is namelijk de crux van het hele verhaal: je weet als arts bij een pasgeboren kind namelijk niet hoe het zich identificeert, en in aanmerking genomen dat er best wat intersekse mensen zijn die achteraf gezien liever niet tot een keuze voor het een of het ander waren gedwongen, is de kans dat jet het verkeerd gokt dus veel hoger dan 50%.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door LauraB »

Emma schreef: 29 jun 2023, 21:27 dat stemmetje dan maar gauw het zwijgen op, zou ik zeggen. Dat is namelijk de crux van het hele verhaal: je weet als arts bij een pasgeboren kind namelijk niet hoe het zich identificeert, en in aanmerking genomen dat er best wat intersekse mensen zijn die achteraf gezien liever niet tot een keuze voor het een of het ander waren gedwongen, is de kans dat jet het verkeerd gokt dus veel hoger dan 50%.
Stemmetjes zijn belangrijk om aandacht te geven. En ik zet niet voor nieets "kan" tussen aanhalingstekens.
  • Er zijn situaties waar een arts van te voren kan weten dat een kind, vanwege bijvoorbeeld cultuur, niet geaccepteerd zal worden door de familie en omgeving. Dit kan het kind in levensgevaar brengen. Zal niet vaak voorkomen. Zeker niet in een land als Nederland.
  • Na een voorval met een 'hullpverlener' een paar weken geleden, waarvan ik nu bezig ben met een incident melding, vraag ik mij zelf af: Hoe zou ik terecht gekomen zijn als ik wél de volledige set aan conformerende operaties en testosteron injecties vanaf 12 jaar oud had gekregen én ik niet achter het contract tussen het ziekenhuis en mijnb moeder én er niet achter was gekomen waarom ik de eerste 10 jaar van mijn leven steeds afspraken samen met mijn moeder in het VUmc had. Hoeveel traumatsiche ervaringen had dit bespaart? Hoeveel medische klachten had ik minder gehad? Wat had ik in polaats daarvan dan "moeten" doorstaan?
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Advies: bestraf intersekse-operaties kinderen net als meisjesbesnijdenis

Bericht door Simão »

Portugal was het eerste land en een van slechts twee landen waarbij het gewoon in de wet is opgenomen dat je kinderen met onduidelijke geslachtdelen bij de geboorte niet een gelacht mag geven. Ze mogen alleen levensreddende operaties uitvoeren, zoals als er geen uitgang is voor urine of er kankergezwellen aan de gonats zitten.
Als ouders daar een probleem mee hebben, cultuur gebaseerd of niet, kunnen ze het kind afstaan.

Side note Hier in Portugal heb je ook geen medische evaluatie nodig om officieel van geslacht te verandren. Dat kan elke volwassene gewoon doen bij de burgelijke stand en die van 16-18 moeten toestemming hebben van de ouders.
Ze gaan er vanuit dat je zelf het beste weet wie je bent.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark