Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Tess_ »

Now with having concluded my diagnostic phase with Psytrans and having my intake tomorrow with Maasstad Ziekenhuis I also want to start getting everything in order to do the official name change process with the German Government. Several german friends are having high hope in the hopefully soon to come new 'Selbstbestimmungsgesetz' which will replace the current Transsexuellen Gesetz (TSG) from the 80's. With that in place you can change pronouns/names much easier than currently. Yet from everything I read this new law might not come into practice until autumn or winter this year. That is why I still need to go with the TSG which is a hassle in itself. From what I heard is that I need two Deskundigenverklaringen (one from my therapist and one from a psychologist; each need to have more expanded text on this). Further needing an extensive multi page 'Translebenslauf' which replaces the in-person hearing in front of the judge, local registration etc.

Yet I'm having a few questions on some details which would be much easier to clarify if there would be someone here having done this before, but I think I might be the only German here on this forum? Or maybe not :hbeat:
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6822
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Eva »

Wär es fast gewesen in den siebziger Jahre und lese zwar noch täglich der Frankfurter, sitze im moment an eine essener Theke, aber nein, tut mir leid, bin trotz allem noch immer Holländisch 🌞
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Tess_ »

Eva schreef: 01 mei 2023, 21:38 Wär es fast gewesen in den siebziger Jahre und lese zwar noch täglich der Frankfurter, sitze im moment an eine essener Theke, aber nein, tut mir leid, bin trotz allem noch immer Holländisch 🌞
:hbeat: Ich bin seit mit meiner holländischen Frau zusammen, seit 11 Jahren in den Niederlanden und trage seit mehreren Jahren schon beide Länder in meinem Herzen!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ich bin auch nicht Deutsch, obwohl Ich wohl eine weile da gewohnt habe, habe Ich keine Ahnung wie das geregelt worden ist in Deutschland.
Irene
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Esther78 »

Hi @Tess_ !

bitte achte nicht auf meine Grammatik :D
Ich arbeite in Deutschland und habe ein paar Deutsche transgender Freunde.
Obwohl ich meine PÄ in Holland gemacht habe, bin ich ein seitwärts bekannt mit TSG und was man braucht. Ich meinte es sollten 2 Gutachten von 2 Psychiater sein. Aber ich kann auch nachfragen wenn du möchtest.

Ich meine, diese Info ist immer noch aktuell:
https://www.txkoeln.de/infothek/lexikon/antragtsg.htm
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6822
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Eva »

@Tess_ Even terug gezocht, vorige week las ik er een artikel over: https://taz.de/Einigung-auf-Gesetzentwu ... &s=Gender/
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Tess_ »

Eva schreef: 02 mei 2023, 10:37 @Tess_ Even terug gezocht, vorige week las ik er een artikel over: https://taz.de/Einigung-auf-Gesetzentwu ... &s=Gender/
Thats true however instead of making it easier for trans people they built in a few points which are still transphobic.
-> https://www-queer-de.translate.goog/det ... r_pto=wapp
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Are there any other Germans here? Official Name/Pronoun change

Bericht door Tess_ »

Ik kreeg vanmorgen een telefoontje van de rechtbank in Berlijn Schöneberg en je hebt me alles tot in detail uitgelegd. De volgende documenten zijn nodig:

1. Registratie certificaat
2. Kopie geboorteakte
3. Kopie identiteitskaart
4. Kopie huwelijksakte (indien van toepassing)
5. Een gewaarmerkt trans levensverhaal (10-13 pages), waarbij alleen de handtekening gewaarmerkt wordt, in mijn geval dient dit het Consulaat Generaal Amsterdam te zijn.
6. Twee deskundigenverklaringen (Ik zal het Psytrans en mijn second opinion psychiater vragen) die dienovereenkomstig moeten worden uitgebreid (publiek buiten identiteit leven, eerdere maatregelen, gevoelens gedurende drie jaar, zeer waarschijnlijk dat u er geen spijt van zult krijgen, enz. worden op verzoek onmiddellijk uitgebreid of meegedeeld. Behorend tot het "andere" geslacht, sinds 3 jaar, verandert niet.) Beide rapporten kunnen ook in het Engels zijn, als dat niet werkt, moeten ze ook worden gewaarmerkt door het consulaat.
7. Een informele ondertekende aanvraag

Met deze documenten zijn de totale kosten 161€ en de verwerkingstijd is ongeveer 8 weken.

Dat is fundamenteel veel gemakkelijker en goedkoper dan dit vanuit Duitsland te moeten doen, in dat geval zou u ongeveer € 450-800 moeten betalen voor één deskundigenverklaaring (in totaal 1000-1300€), zou u moeten betalen om voor de advocaat te verschijnen en algemene kosten, die kan oplopen tot 2500/3000€ in totaal - en het kan tot 6 maanden duren. Dus in dat geval is het een zegen voor mij dat ik "in het buitenland" woon...