De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Tess_ »

Ik heb net mijn allereerste recept voor oestrogeenpleisters opgehaald. Op het recept van mijn endocrinoloog staat duidelijk dat ze van SYSTEN moeten zijn, maar op de verpakking staat dat ze van SANDOZ zijn. Ik vroeg het apotheekpersoneel waarom ze de verkeerde hadden gekregen en ze zeiden dat SYSTEN momenteel niet werkt. Ik neem aan dat ze dezelfde ingrediënten bevatten, maar er moet een reden zijn waarom ik SYSTEN heb besteld en niet Sandoz. Ik zit te denken om contact op te nemen met mijn endocrinoloog om te vragen wat er mis is gegaan... Is dit ook bij iemand hier gebeurd? Wat heb je gedaan? Wat zijn de verschillen tussen beide merken?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Eva »

Sandoz werkt op zich goed, in mijn ervaring.Ze blijven echter slecht kleven. Systen100 is momentel slecht leverbaar, ik plak nu dubbel Systen50...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Tess_ »

Eva schreef: 11 mei 2023, 15:18 Sandoz werkt op zich goed, in mijn ervaring. Ze blijven echter slecht kleven. Systen100 is momentel slecht leverbaar, ik plak nu dubbel Systen50...
ah ok, bedankt, ik zal afwachten of ik deze Tegaderm-pleister nog nodig heb
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Lise »

Ik gebruik nu bijna een jaar Sandoz. Er heeft er nog nooit één losgelaten bij mij (zelfs niet na zwembad of sauna). Ik denk dat het kleefgehalte erg huid-specifiek is, dus gewoon een kwestie van uitproberen.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Tess_ »

Bedankt Lise, ik heb de eerste aan de binnenkant van mijn dijen gedaan en vanmorgen was hij al aan een kant afgebladderd en een rimpel ging een beetje open vanaf de zijkant. Ik heb gisteravond wat Tegaderm-tape besteld die vandaag zou moeten aankomen. Denk dat het waarschijnlijk een beginnersfout is, zal de volgende op de buitenkant van de dijen of heup plaatsen en die andere tape eroverheen doen
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Lise »

Ik plak eigenlijk altijd op mijn billen (op advies van mijn endo). Geen idee of dat uit maakt ten opzichte van heupen hoor. Kwestie van proberen misschien?
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Lokien »

Ik plak ze ook altijd op de billen, en daar laten ze bij mij ook vrijwel nooit los. Ik denk dat ik deze nu een jaartje of drie gebruik.
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door SuzanneLemm »

Tip: Je huid met 70% alcohol en wattenschijfje vetvrij maken, eerst bovenste helft plakken en aandrukken dan onderste helft. Even met warme hand aandrukken. System plakt iets beter, maar laat ook meer zwarte rand achter en rode vlek
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Tess_ »

Bedankt, even een praktische vraag: als ik ze op mijn bil wil doen heb ik het probleem dat ik niet kan zien waar ik ze moet plaatsen. Ben ik niet flexibel genoeg? Ten tweede: Leg je ze horizontaal of verticaal op je huid? Tot dusverre houden de mijne beter vast als ze verticaal op mijn huid worden geplaatst. Sandoz plakt niet genoeg zonder extra tape erop
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Lokien »

Tess_ schreef: 21 mei 2023, 16:52 Bedankt, even een praktische vraag: als ik ze op mijn bil wil doen heb ik het probleem dat ik niet kan zien waar ik ze moet plaatsen.
Mijn vrouw plakt ze eigenlijk altijd. Maar de keren dat ik het zelf moet doen moet het inderdaad op de tast. Ik plak een beginnetje, en dan ga ik heel voorzichtig verder met de ene hand, en strijk met mijn andere hand eroverheen zodat er geen rimpels ontstaan.
In het midden van de bil, zitten ze het beste bij mij. In ieder geval niet te veel richting de buitenkant of de onderkant, want daar beweegt je lichaam te veel.
The wisest men follow their own direction