KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 493
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Bericht door Dawn »

KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Nu.nl 17 mei 2023

https://www.nu.nl/economie/6264078/klm- ... kvorm.html

Klanten van KLM die liever niet als man of vrouw aangesproken willen worden, kunnen dat voortaan aangeven bij hun boeking. Ze kunnen aangeven dat ze zich identificeren als non-binair of ervoor kiezen de aanspreekvorm helemaal weg te laten. Dan noemt de luchtvaartmaatschappij de passagiers gewoon bij hun naam.
In de afgelopen periode besloot KLM ook al om aan boord 'beste passagiers' te zeggen in plaats van 'dames en heren'. Later zal de luchtvaartmaatschappij nog meer stappen in het incheckproces aanpassen.
KLM schrijft in een verklaring dat haar klanten diverse culturele achtergronden en dus ook verschillende behoeften hebben. De luchtvaartmaatschappij wil klanten op hun eigen manier gewaardeerd laten voelen.
Eerder deze maand besloot KLM enkele vliegtuigen te voorzien van regenboogvlaggen op de vleugels. En in februari kondigde de luchtvaartmaatschappij aan te kijken naar genderneutrale uniformen om personeel de ruimte te geven te zijn wie ze willen zijn.
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Bericht door Daan_3 »

Hopelijk fixen ze dan ook hun database zodat ik geen mailtjes meer krijg aan "Ms" terwijl ik toch echt als Mr in de database sta...
Maartje-nb
Berichten: 261
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Bericht door Maartje-nb »

Mooie stap. Klinkt goed.
Moet je denk ik wel uitkijken naar welk land je vliegt.
Sommige landen ligt non binair zijn “niet zo lekker”. Om het maar even zacht uit te drukken. :(
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Bericht door Verkaasd »

ehhh.... "sommige" is redelijk zacht uitgedrukt
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Bericht door Daan_3 »

Pff ja. Ik reis best veel binnen Europa, en ik vond een X toch een minder prettig idee.. :(
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: KLM-reizigers krijgen bij boeking ook keuze voor non-binair als aanspreekvorm

Bericht door Saskia-Vince »

Daan_3 schreef: 23 mei 2023, 22:33 Pff ja. Ik reis best veel binnen Europa, en ik vond een X toch een minder prettig idee.. :(
Waarom als ik vragen mag?
Heb zelf ook de X, vliegen doe ik niet maar pak wel vaak de trein ook buiten Nederland, heb nog nooit problemen gehad met reizen.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince