Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Tess_ »

Voor mijn naamswijziging bij de Duitse overheid heb ik een tweede deskundigenverklaring nodig. Klopt het dat ik de eerste via Psytrans kan krijgen waar ik de diagnostische fase heb gedaan? Is die eerste gratis of kost dat wat?

Ik dacht erover om mijn 2nd opinion psychiater om de tweede verklaring te vragen. Ook moeten beide deskundigenverklaringen een paar zeer specifieke zinnen bevatten die door de Duitse transseksuele wet worden geëist - EN ze moeten in het Engels zijn.

Zou je het redelijk vinden dat zowel Psytrans als mijn 2nd opinion psychiater ze in het Engels zouden schrijven, rekening houdend met die toevoegingen?

Hoeveel pagina's is een deskundigenverklaring eigenlijk?

Thanks for any tips :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Marije »

Het is 1 pagina. Stelt niks voor. Misschien Uw Psychiater in Zwolle? Of even aan Eva-Marijn vragen want binnen de genderwereld kennen ze elkaar allemaal en helpen ze elkaar waar nodig soms ook.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Annabel »

Tess_ schreef: 09 mei 2023, 16:51 Hoeveel pagina's is een deskundigenverklaring eigenlijk?
Zoals gezegd, 1 bladzijde. Als je de layout wilt weten (letterlijk het sjabloon wat ze gebruiken bij het VUmc), er staat een voorbeeld in dit document (RECHT DOEN AAN GENDERIDENTITEIT EVALUATIE DRIE JAAR TRANSGENDERWET IN NEDERLAND 2014 – 2017) op bladzijde 104. :D

Deze zou je dan officieel moeten laten vertalen.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: How/where to get a 2nd expert statement?

Bericht door Tess_ »

Annabel schreef: 09 mei 2023, 17:36
Tess_ schreef: 09 mei 2023, 16:51 How many pages is an expert statement actually?
As mentioned, 1 page. If you want to know the layout (literally the template they use at VUmc), there is an example in this document (DOING JUSTICE TO GENDER IDENTITY EVALUATION THREE YEARS TRANSGENDER LAW IN THE NETHERLANDS 2014 – 2017) on page 104. :D You should then have this officially translated.


Bedankt Annabel, ik wil elke officiële vertaling vermijden die ook een officiële notariële bekrachtiging nodig heeft via het Duitse consulaat, ze zijn gewoon zo ontzettend duur en het duurt een paar weken. Voor mijn vereiste transseksuele cv heb ik bijvoorbeeld alleen mijn handtekening nodig die is bekrachtigd door de Konsulate en dat kleine ding alleen al is 60 €
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Tess_ »

Marije schreef: 09 mei 2023, 17:08 Het is 1 pagina. Stelt niks voor. Misschien Uw Psychiater in Zwolle? Of even aan Eva-Marijn vragen want binnen de genderwereld kennen ze elkaar allemaal en helpen ze elkaar waar nodig soms ook.
Ja, ik heb Kelsey van Psytrans gemaild en gevraagd of ze iets weet
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Verkaasd »

die van mij mag je overnemen en ff goed fotoshoppen. dan heb je 'm lol
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
LouBodWik
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 mei 2020, 10:49
Gender: Man

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door LouBodWik »

Volgens mij kost de verklaring altijd een x bedrag. Als je al bekend bent bij het/een genderteam, kost het rond de 60 euro (althans, fit was 3 jaar geleden nog zo). Ik heb er tussen 200 en 300 euro voor betaald. Omdat ik de verklaring en het onderzoek heb aangevraagd toen ik nog op de wachtlijst bij het umcg stond. Ik was dus 'niet bekend' bij ze.

Volgens mij is de Nederlandse overheid sowieso van plan om een wet in te voeren waardoor je geen deskunidgheidsverklaring meer nodig zal hebben. Ik weet dat dit toen in 2019 op het nieuws was en vrij snel doorgevoerd zou worden. Toen ik in 2020 met de rijksoverheid contact over opnam hoe dit zat, werd mij gezegd dat door corona deze wijziging vertraging opliep.
Gebruikersavatar
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Verkaasd »

LouBodWik schreef: 06 jun 2023, 14:49 Volgens mij kost de verklaring altijd een x bedrag. Als je al bekend bent bij het/een genderteam, kost het rond de 60 euro (althans, fit was 3 jaar geleden nog zo). Ik heb er tussen 200 en 300 euro voor betaald. Omdat ik de verklaring en het onderzoek heb aangevraagd toen ik nog op de wachtlijst bij het umcg stond. Ik was dus 'niet bekend' bij ze.

Volgens mij is de Nederlandse overheid sowieso van plan om een wet in te voeren waardoor je geen deskunidgheidsverklaring meer nodig zal hebben. Ik weet dat dit toen in 2019 op het nieuws was en vrij snel doorgevoerd zou worden. Toen ik in 2020 met de rijksoverheid contact over opnam hoe dit zat, werd mij gezegd dat door corona deze wijziging vertraging opliep.
TUSSEN 200 EN 300? Nee je had t echt by psytrans moeten aanvragen
175
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Tess_ »

Good news Everybody

Psytrans made the difficult possible. I had a call with Eva (Head of Psytrans) on 20th june where she expressed her support for the 2nd one with having a psychiatrist in mind with whom they just started to work recently. She kept me up to date on the progress, this morning I received this second verklaring via Psytrans - and oh wonder it was formulated and signed by the psychiatrist I went for my 2nd opinion call in Groningen. I did truly enjoyed talking with her back on the 29th March.

So just saying - Psytrans rocks!!!!
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe/waar een 2e deskundigenverklaring te krijgen?

Bericht door Marije »

:dance: :hug: :hbeat:
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: