Ik begin volgende week met de hormoontherapie (yay ), en kreeg te horen dat ik moest nadenken over welke methode ik wilde voor de oestrogeen: pil, gel/spray of pleister.
Er is mij verteld dat ik gezond genoeg ben voor alle 3, en dat de pil het meest handig lijkt, maar ik vroeg me af welke ervaringen mensen hadden, of dat het niet echt uitmaakt welke te gebruiken.
Pillen is inderdaad verreweg het meest handig. Kun je gewoon meenemen enzo.
Nadeel is dat ze via je lever in je bloed komen, niet rechtstreeks. Anderen kunnen dat wellicht beter uitleggen.
Ik ben overgestapt van pillen op spray, dan gaat het niet via je lever. Mijn E-waarden waren daarna 1,5x zo hoog als met de pillen. Spray trekt snel in en komt niet op je handen.
Pleisters kunnen afvallen, gel gaat via je handen en (vind ik) niet handig met kinderen en/of huisdieren.
Ik heb destijds met mijn endocrinoloog overlegd waar zij de voorkeur aan gaf, spray of gel. Zij adviseerde gel, omdat ze meende dat je daarmee iets preciezer kunt doseren.
Voor je beeld, dat krijg je in een plastic verpakking met dito pompje. Kan mee op vakantie, is niet temperatuur gevoelig, dus ook in de auto achterlaten is geen probleem. Elke dosering zo goed mogelijk uitsmeren en een paar minuten laten drogen. Ik vind het ideaal.
Succes met kiezen. En ik zou vooral de arts om advies vragen want misschien is er voor jou iets anders beter.
Ik gebruik al 4 jaar pilletjes ( Zumenon 2mg Estradiol twee keer daags), en mijn lever waarden zijn nog steeds prima. Je moet tegenwoordig ook in de gaten houden welke middelen leveringsgevoelig zijn.