Volgende week mastectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Gebruikersavatar
rayz
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2023, 19:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Volgende week mastectomie

Bericht door rayz »

Hey hey!

Eindelijk is het zover :) 5 februari heb ik mijn dubbele incisie mastectomie bij van Loenen en ik kijk er echt naar uit. Ik kan nog steeds niet geloven dat het echt gaat gebeuren en realiteit gaat worden.

Ik heb een post op binder van trans undeez alleen twijfel ik of deze wel strak genoeg zit, hij sluit wel gewoon aan maar ik zit net tussen twee maten in. Heeft iemand hier ervaring mee?

En wat zijn een paar dingen die ik echt niet kan missen voor het herstel van de operatie? Ik heb tot nu toe een nekkussen, flannels, vochtige doekjes en droogshampoo maar ik heb geen idee wat ik hier nog aan zou kunnen toevoegen haha.

alvast bedankt:)
Ray
2021-12-10 wachtlijst Mutsaertstichting
2022-05-07 begonnen zelfmedicatie T
2023-03-27 Hormonen GenderGP
2023–04-20 Naam+geslachtswijziging
2023-04-26 Intake van Loenen
2023-09-06 Intake GenderClinic
2024–02-05 Mastectomie van Loenen
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door San(ne) »

Succes met de operatie en het herstel!

Mijn binder zat een week na de operatie ook niet strak genoeg. Had wel een ander merk, maar toch tijdens het herstel een maat kleiner besteld.

Verder klinkt het alsof je goed voorbereid bent. Vergeet niet voldoende paracetamol te halen voor in elk geval de eerste week. Je hebt er 8 nodig per dag.
Verder had ik een paar extra normale kussens/opgerolde dekens om onder mijn knieën te leggen tijdens het slapen. De opgerolde dekens legde ik langs mijn zij, zodat ik niet op m’n zij kon rollen tijdens het slapen.
Gebruikersavatar
rayz
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2023, 19:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door rayz »

San(ne) schreef: 27 jan 2024, 16:15 Succes met de operatie en het herstel!

Mijn binder zat een week na de operatie ook niet strak genoeg. Had wel een ander merk, maar toch tijdens het herstel een maat kleiner besteld.

Verder klinkt het alsof je goed voorbereid bent. Vergeet niet voldoende paracetamol te halen voor in elk geval de eerste week. Je hebt er 8 nodig per dag.
Verder had ik een paar extra normale kussens/opgerolde dekens om onder mijn knieën te leggen tijdens het slapen. De opgerolde dekens legde ik langs mijn zij, zodat ik niet op m’n zij kon rollen tijdens het slapen.

thanks!! Paracetemol inslaan is nog een goede tip haha. Kussens heb ik genoeg, ik denk dat ik echt ga leven met mijn grote ikea haai.

Heel stalkerig dit maar ik zag dat je ook had gereageerd op een eerder bericht met vergoedingen en combinatiepolis. Ik had een paar weken geleden een belletje gekregen vanuit bloemendaal dat ik geen restitutiepolis heb (ik heb al 3 jaar dezelfde verzekering bij zilveren kruis en toen was dit nog restitutie, het is op een of andere manier helemaal langs me geen gegaan dat dit een combinatiepolis werd.) Ik heb zilveren kruis toen gebeld en die man zei dat het gewoon vergoed werd maar hij vroeg niet echt door dus ik heb toch nog een beetje stress. Nu heb ik net zitten lezen en ik zie ik inderdaad dat niet gecontracteerde zorg bij een combinatiepolis 100% wordt vergoed onder het marktconform dus ik neem aan dat dit goed moet zijn? Geen idee of jij dit weet maar is er een manier om het marktconform van de mastectomie te achterhalen? Stel ik zal zelf circa €1.000 euro zelf moeten betalen is dit nog niet de grootste ramp (liever niet natuurlijk) maar ik ben er bang voor dat ik dalijk word verrast met een bedrag van €6.000 euro.


Sorry echt een hoop tekst waar ik je mee overval😓 maar ik probeer echt alle informatie die er te vinden is op me te nemen haha

En thanks:)
2021-12-10 wachtlijst Mutsaertstichting
2022-05-07 begonnen zelfmedicatie T
2023-03-27 Hormonen GenderGP
2023–04-20 Naam+geslachtswijziging
2023-04-26 Intake van Loenen
2023-09-06 Intake GenderClinic
2024–02-05 Mastectomie van Loenen
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door Annabel »

rayz schreef: 27 jan 2024, 16:51 Geen idee of jij dit weet maar is er een manier om het marktconform van de mastectomie te achterhalen?
De DBC codes die er toe doen (zo ver ik weet) zijn:
15D161/15D162/15D163/15D164
en
15D182

Die laatste is de operatie zelf, die andere zijn voor consulten/onderzoek/testen.

Je kan aan je zorgverzekeraar vragen wat ze willen geven bij code 15D182 en dan kijken hoeveel dat verschilt met wat de factuur zegt.
Ik heb mij laten vertellen dat MC Bloemendaal vraagt wat over het algemeen martkconform is voor die code.
Hoe de zorgverzekeraar tot dat marktconform bedrag komt, is overigens lastig te achterhalen. In het algemeen is het gebaseerd op wat bij andere partijen wel is overeengekomen of wat de gemiddelde passantentarieven zijn in de verschillende ziekenhuizen. Maar aangezien genderzorg specifieker is, maar er geen aparte DBC codes voor zijn, is dit altijd een 'dingetje'

Kortom, ik denk dat het gaat meevallen en veel succes!
DVA
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2022, 18:57
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door DVA »

Hi Rayz,

In deze topic staan wat handige tips voor na je operatie. Succes .
viewtopic.php?t=9427
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door sammy »

Vergeet ook je ibuprofen niet! Ik moest naast de paracetamol ook 3x per dag ibuprofen.

Schoenen met klittenband is een luxe! Rietjes! Maakt drinken zo veel makkelijker!
Verder comfy kleding.
Ik ben nu bijna 2 weken post op. Ik kon met een week al weer zelf een shirt of trui aantrekken.

Dingen om je mee te vermaken! Mensen uitnodigen (als je je goed genoeg voelt)! Want anders slaat de verveling zo hard toe!
Ik had LEGO en puzzel boekjes. Helpt me enorm!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door San(ne) »

sammy schreef: 27 jan 2024, 20:25 Vergeet ook je ibuprofen niet! Ik moest naast de paracetamol ook 3x per dag ibuprofen.

Schoenen met klittenband is een luxe! Rietjes! Maakt drinken zo veel makkelijker!
Verder comfy kleding.
Ik ben nu bijna 2 weken post op. Ik kon met een week al weer zelf een shirt of trui aantrekken.

Dingen om je mee te vermaken! Mensen uitnodigen (als je je goed genoeg voelt)! Want anders slaat de verveling zo hard toe!
Ik had LEGO en puzzel boekjes. Helpt me enorm!
Ibuprofen heb je niet nodig als je door MC Bloemendaal wordt geopereerd. Je krijgt een recept voor diclofenac mee (dat iemand voor je kan ophalen in de nabijgelegen apotheek terwijl je zelf op de operatietafel ligt).

Verder is alleen de DBC-code van de operatie zelf van toepassing. Van Loenen factureert alleen de operatie zelf. Intake etc. niet.
Mij operatie kostte vorig jaar €5900,- in totaal. Dat was een paar honderd euro onder het marktconforme tarief (volgens mij was dat toen €6500).

Ik heb destijds voor een zuivere restitutiepolis gekozen, omdat ik dan ook dekking voor een bepaalde fysiotherapeut kreeg dat jaar (niet-gerelateerd aan de mastectomie). Maar, ik heb ook de combinatiepolis van FBTO overwogen toen. Ik heb met FBTO gebeld en zij gaven ook aan dat met de combinatiepolis de ingreep vergoed zou zijn tot aan het vastgestelde marktconforme tarief.

Edit: ik zie dat Zilveren Kruis in hun lijst met niet-gecontracteerde zorgvergoedingen https://www.zilverenkruis.nl/-/media/z ... 54998b3a4dbij de betreffende DBC-code bij de combipolis heeft staat dat het tarief “op aanvraag” is. Ik zou ze dus even bellen en vragen wat je vergoed krijgt bij niet-gecontracteerde zorgverleners bij code 15D182 (deze code staat inderdaad op mijn factuur van Bloemendaal).
Gebruikersavatar
rayz
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2023, 19:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door rayz »

Annabel schreef: 27 jan 2024, 19:30
rayz schreef: 27 jan 2024, 16:51 Geen idee of jij dit weet maar is er een manier om het marktconform van de mastectomie te achterhalen?
De DBC codes die er toe doen (zo ver ik weet) zijn:
15D161/15D162/15D163/15D164
en
15D182

Die laatste is de operatie zelf, die andere zijn voor consulten/onderzoek/testen.

Je kan aan je zorgverzekeraar vragen wat ze willen geven bij code 15D182 en dan kijken hoeveel dat verschilt met wat de factuur zegt.
Ik heb mij laten vertellen dat MC Bloemendaal vraagt wat over het algemeen martkconform is voor die code.
Hoe de zorgverzekeraar tot dat marktconform bedrag komt, is overigens lastig te achterhalen. In het algemeen is het gebaseerd op wat bij andere partijen wel is overeengekomen of wat de gemiddelde passantentarieven zijn in de verschillende ziekenhuizen. Maar aangezien genderzorg specifieker is, maar er geen aparte DBC codes voor zijn, is dit altijd een 'dingetje'

Kortom, ik denk dat het gaat meevallen en veel succes!

Thanks!! dit helpt enorm:)
2021-12-10 wachtlijst Mutsaertstichting
2022-05-07 begonnen zelfmedicatie T
2023-03-27 Hormonen GenderGP
2023–04-20 Naam+geslachtswijziging
2023-04-26 Intake van Loenen
2023-09-06 Intake GenderClinic
2024–02-05 Mastectomie van Loenen
Gebruikersavatar
rayz
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2023, 19:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door rayz »

sammy schreef: 27 jan 2024, 20:25 Vergeet ook je ibuprofen niet! Ik moest naast de paracetamol ook 3x per dag ibuprofen.

Schoenen met klittenband is een luxe! Rietjes! Maakt drinken zo veel makkelijker!
Verder comfy kleding.
Ik ben nu bijna 2 weken post op. Ik kon met een week al weer zelf een shirt of trui aantrekken.

Dingen om je mee te vermaken! Mensen uitnodigen (als je je goed genoeg voelt)! Want anders slaat de verveling zo hard toe!
Ik had LEGO en puzzel boekjes. Helpt me enorm!

Thanks voor de tips:) Ik heb een stuk of 4 boeken ingeslagen en een hoop netflix series om me bezig te houden haha. Nog succes met je herstel!
2021-12-10 wachtlijst Mutsaertstichting
2022-05-07 begonnen zelfmedicatie T
2023-03-27 Hormonen GenderGP
2023–04-20 Naam+geslachtswijziging
2023-04-26 Intake van Loenen
2023-09-06 Intake GenderClinic
2024–02-05 Mastectomie van Loenen
Gebruikersavatar
rayz
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2023, 19:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Volgende week mastectomie

Bericht door rayz »

Edit: ik zie dat Zilveren Kruis in hun lijst met niet-gecontracteerde zorgvergoedingen https://www.zilverenkruis.nl/-/media/z ... 54998b3a4dbij de betreffende DBC-code bij de combipolis heeft staat dat het tarief “op aanvraag” is. Ik zou ze dus even bellen en vragen wat je vergoed krijgt bij niet-gecontracteerde zorgverleners bij code 15D182 (deze code staat inderdaad op mijn factuur van Bloemendaal).
[/quote]

Thanks San!! Ik ga ze morgen inderdaad even bellen. Ik denk dat het wel goed zit dan. Ik ben echt enorm slecht met zorgverzekering gerelateerde dingen maar waarom hebben ze bij bijna alles in die lijst “op aanvraag” staan? Verschilt het per situatie of het vergoed wordt of niet?
2021-12-10 wachtlijst Mutsaertstichting
2022-05-07 begonnen zelfmedicatie T
2023-03-27 Hormonen GenderGP
2023–04-20 Naam+geslachtswijziging
2023-04-26 Intake van Loenen
2023-09-06 Intake GenderClinic
2024–02-05 Mastectomie van Loenen