E monotherapie ervaringen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
CarlaJansen
Voornaamwoorden: zij/haar

E monotherapie ervaringen?

Bericht door CarlaJansen »

Weet niet of dit ook in Nederland aangeboden word maar het komt er op neer dat bij voldoende estradiol niveu de testosteron productie onderdrukt wordt waardoor anti androgens niet meer nodig zijn.
Dat in combinatie met nieuwe inzichten dat hoge estradiol niveaus niet schadelijk zijn met moderne hormonen en niet via een lever passerende route worden toegediend.

Zie ook (de referenties in) halverwege dit artikel:
https://transfemscience.org/articles/t ... -intro/

En hier, zie ook rest van de site en wetenschappelijke referenties:
https://moderntranshormones.com/2017/1 ... -wrong/
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: E monotherapie ervaringen?

Bericht door Marije »

Ik ken wel een paar meiden die monotherapie doen, maar die mogen van hun endrocrinoloog geen hele hoge E waarden hebben.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
CarlaJansen

Bericht door CarlaJansen »

Marije schreef: 06 jun 2024, 13:52 Ik ken wel een paar meiden die monotherapie doen, maar die mogen van hun endrocrinoloog geen hele hoge E waarden hebben.

Hele hoge waarden is relatief natuurlijk. Van belang is enerzijds de onderdrukking testosteron productie, waarbij na een tijdje, blijkbaar soms na 1 maand al, een (veel) lagere dosis gebruikt kan worden bijvoorbeeld 100 µgram/dag (standaard menopauze pleister).
Dan de spiegels die AFAB dames zelf tijdens de cyclus hebben, die deels hoger is dan wat een transvrouw nodig heeft voor onderdrukking T. En die helft van de wereldbevolking gaat ook niet spontaan dood... ;)
En tot slot natuurlijk het achterhaalde idee dat met oude paardepis gebaseerde en verouderde synthetische hormonen wel degelijk gevaren bestonden. Maar door nieuwe hormonen en toediening via pleisters/gel/pellet, dus niet oraal en via de lever, trombosegevaren vergaand gereduceerd worden. Oh, en in die tijd keek men ook naar zeer oude dames, filterde niet op risico factoren als roken en eerder pilgebruik. Vandaar.

Maar hoe vergaat het die vriendinnen van je? Zijn ze tevreden?

Een reden voor monotherapie is natuurlijk ook om AA bijwerkingen te voorkomen. Sommige lijken geen problemen te hebben maar bij anderen zijn ze fors.
Marije

Bericht door Marije »

Het beste is om denk ik zo snel mogelijk van die testosteronfabriekjes af te zien te komen. Ik heb volgens mij "maar" 9 of 10 t-blokker injecties gehad voordat ik mijn SRS had, minder dan een jaar.

Volgens mijn zijn mijn vriendinnen niet zo blij tot nu toe maar ik zal 't nog eens vragen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Yvi

Bericht door Yvi »

Ik sta op E mono therapie. Happy me.

🌸🍀
100% Myself 💟
Intimiteit en Sex Positive ❤️🌈🔥🌸
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Ik ben pas begonnen met E-pleisters en heb geen blokkers om dezelfde reden als jij hierboven meldt.
Ik wacht bewust op de eerste bloedresultaten met het aan te kaarten bij de endo en wacht tevens op het goede moment.
Volgens mij weten ze drommelsgoed dat het zo werkt en dat het veilig is. Ze volgen gewoon Wpath.

E-injectie wordt meestal gebruikt voor deze methode om de waarden hoger te krijgen en veel vaker testen en monitoren is heel belangrijk voor de veiligheid, maar uitzonderingen daargelaten worden E-injecties niet standaard voorgeschreven in NL.

Dat is wat anders dan bij mijn endo, ik zie je wel over 6 maanden, succes.
Gelukkig heb ik er 4 van kunnen maken, maar moest erg aandringen.
Groetjes Laura :hbeat: