Opinie: De seksuele vrijheid staat onder druk in Nederland

Nieuwsberichten
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Opinie: De seksuele vrijheid staat onder druk in Nederland

Bericht door Emma »

De zorgvuldige richtlijnen die artsen in Nederland volgen bij de behandeling van transmensen, worden nu door sommige partijen in de Tweede Kamer ter discussie gesteld. Dat is de verkeerde plek, stelt Pia Dijkstra.

https://www.volkskrant.nl/a-b8014865
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Dawn

Re: Opinie: De seksuele vrijheid staat onder druk in Nederland

Bericht door Dawn »

Vanavond uitzending bij 1 vandaag met iemand die zegt als ik niet zo aangemoedigd was..
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door DominiqueB »

Dawn schreef: 20 jun 2024, 18:32 Vanavond uitzending bij 1 vandaag met iemand die zegt als ik niet zo aangemoedigd was..
Ook gezien, vind het een vreemd verhaal en kan me er ook niet in herkennen.

Loves Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Dawn

Bericht door Dawn »

BrittyKitty
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door BrittyKitty »

DominiqueB schreef: 20 jun 2024, 19:22
Dawn schreef: 20 jun 2024, 18:32 Vanavond uitzending bij 1 vandaag met iemand die zegt als ik niet zo aangemoedigd was..
Ook gezien, vind het een vreemd verhaal en kan me er ook niet in herkennen.

Loves Dominique
Dit soort angstzaaiende verhalen zorgen ervoor dat de publieke opinie van trans mensen alleen nog maar weer verder omlaag gaat... waarom zouden ze zich focussen op de 1% van de mensen die detransitioneert in plaats van de 99% van de mensen die nu een veel gelukkiger leven leiden dankzij hun transitie??? Leg dat maar eens uit, Eenvandaag. Ik kan namelijk geen ander antwoord verzinnen dan dat ze gewoon proberen meer transfobie te verspreiden...
Mevr B

Bericht door Mevr B »

De Volkskrant, was dat niet die krant waar Franssen haar bagger vrolijk in mocht spuien?
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Sweta

Bericht door Sweta »

Ik herken me niet in zijn verhaal.

Wat ik persoonlijk begrepen heb gaat het hier om een puberjongen die van zijn homoseksuele gevoelens walgde en ervoor koos om als 'vrouw' door het leven te willen gaan omdat je dan logischerwijs hetero bent. Het spijt me voor hem als de behandelaar zich heeft laten meeslepen met allerlei idealistische fouten. Want in mijn ogen klopt dat ook niet. Genderdysforie is een diagnose dat je wel of niet hebt en die je krijgt na volledig onderzoek. Net zoals je ook niet ADHD'r kunt worden. Je wordt er eenmaal mee geboren. Voor mij werkt de hormonentherapie goed om me lichamelijk in mijn fel te voelen. Ik ben eindelijk mijzelf. Om als voorbeeld te geven met Ritalin voelde ik me totaal niet mijzelf. Van ADHD had ik geen last, maar ik nam Ritalin omdat ik me moest aanpassen aan anderen. Dat is met hormonen niet het geval. Ik pas me juist aan aan mijzelf. Ik hoop dat die gozer dat ook doet. Het is prima om gay te zijn. :)
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Op de radio hierover dit:
Twee jongeren stellen het Amsterdam UMC aansprakelijk voor een verkeerde diagnose. Ze werden als tieners gediagnosticeerd met genderdysforie en gingen in transitie. Maar dat bleek niet de juiste oplossing voor hun problemen. Advocaat van de jongeren Johan Oosterhagen vertelt over de zaak in de uitzending.
Luisteren op: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/een ... sprakelijk

Zo'n uitzondering krijgt jammer genoeg (weer) veel aandacht. Het werkt weer sterk op de emotie van veel mensen die de feiten niet kennen. En ja, er kan wel eens iets fout gaan. Risico's bestaan. Bij veel strenger zijn met het stellen van de diagnose genderdysforie (er wordt overigens zeer zorgvuldig gediagnosticeerd) zullen er aanzienlijk meer gevallen zijn van ernstige psychische schade bij mensen. Die gevallen zullen dan echter veel onopvallender in het nieuws komen, of we horen er helemaal niets van.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.