Vragen over De Vaart

Ervaringen met zorgverleners
Forumregels
Forum voor ervaringen met zorgverleners. Hou het netjes, en ter zake.

Verder: ongeremd ophemelen of afbranden is niet toegestaan.

LET OP: dit forum is vanwege het maatschappelijk belang openbaar. Let dus op met privégegevens. Wil je niet onder eigen naam posten, dan kan dat in overleg met het forumbeheer. We zullen je post dan anonimiseren.
saibot
Voornaamwoorden: hij/hem

Vragen over De Vaart

Bericht door saibot »

Hoi allemaal, ik ben laatst doorverwezen naar De Vaart en had een paar vraagjes:
- Ik heb ergens gelezen dat de intake in Assen zou zijn, is dit ook echt waar of is die gewoon op de locatie waar je bent ingeschreven?
- Hoelang voor je intake wordt je ongeveer gebeld?
- Als je een diagnose van De Vaart hebt, wordt deze dan evt ook overgenomen door het radboud?
- Hoeveel tijd zit er tussen de gesprekken? (Ik bedoel hier als de behandeling echt gestart is, niet tussen de intake en de behandeling)

Hopelijk heb ik het op de juiste plek gezet :think:
San(ne)
Voornaamwoorden: Die/diens

Re: Vragen over De Vaart

Bericht door San(ne) »

Ha,

Ik ben eind 2021/begin 2022 bij De Vaart gestart, dus er kan e.e.a. net anders zijn nu. Dus onder voorbehoud daarvan mijn ervaring met hen:

- Mijn intake was op de locatie waar ik ook de rest van de gesprekken had, in Almere. De second opinion met een psychiater (helemaal na de diagnostische fase) moest ik wel wat verder voor reizen. De eerste keer was het in Assen, de tweede keer in Zwolle (Den Haag was ook een optie). Ze zijn daar wel meegaand in, ik kon aangeven welke locatie ik het liefst wilde. Omdat ver reizen mij weinig uitmaakt heb ik aangegeven dat ik graag bij de eerst beschikbare locatie werd ingepland, maar als je dus wel voorkeur hebt kun je dat aangeven.
- Ik werd denk ik ongeveer een maand van tevoren gebeld, zoiets. Ik kreeg niet te horen "je intake is dan en daar", maar kon met de medewerker van De Vaart een datum en locatie plannen die mij goed uitkwam.
- Geen ervaring mee, maar lijkt me wel dat Radboud dit overneemt. De Vaart is gewoon een erkend Nederlands genderteam, net als het Radboud.
- Tijdens de diagnostische fase had ik doorgaans één of zelfs twee gesprekken per week. Een deel daarvan was op locatie (Almere of Waddinxveen) en een deel via beeldbellen. Mijn behandelaar was daar vrij makkelijk in. In totaal heb ik tijdens deze fase negen gesprekken gehad. Met nog wat vakantie van mijzelf en de psycholoog ertussen duurde deze fase ongeveer 3 maanden. Daarna moest ik even wachten tot er plek was bij de psychiater voor de second opinion. Pas daarna kan je psycholoog officieel de diagnose stellen en eventuele doorverwijzingen doen.

Voor de volledigheid, mijn tijdlijn was: juni 2021 verwijzing huisarts, eind nov 2021 intake, eind februari 2022 start diagnostische fase, augustus 2022 doorverwijzing mastectomie, januari 2023 mastectomie bij externe chirurg.
berry_Ando
Voornaamwoorden: die/diens of hij/hem

Bericht door berry_Ando »

Hallo,

Ik heb net ongeveer een maand geleden mijn intake gehad bij De Vaart. Dit was ongeveer 16 weken nadat ik op de wachtlijst ben gekomen, wat overeenkomt met de wachttijden op hun site (kijk daar goed naar locatie en jeugd/volwassenen).

Ik had mijn intake bij de locatie die ik had aangegeven. Als je niet zeker weet waar je nu staat ingeschreven (locatie) dan kun je gewoon een mail sturen naar de vaart (zie voor het mail adres hun website). Volgens mij wordt je dus dan ook naar die locatie opgeroepen. Ik vroeg aan ze of online gesprekken ook mogelijk waren (wegens lange reistijd) en dit kon, (al ligt dit aan de persoon zelf en hoe makkelijk je bent met praten etc.)

Ik werd persoonlijk twee weken voor mijn intake gebeld met de mededeling dat er een plek was vrijgekomen en dat ik dus mocht komen.

Verder weet ik ook nog niet zo veel over de frequentie van de behandelingen. Ik heb tijdens de intake gehoord dat het heel erg aan de persoon zelf ligt, dit kan zijn van één keer in de twee weken tot één keer in de vier weken (mogelijk ook vaker, dat weet ik niet, het ligt heel erg aan de persoon zelf en hoe lang je nodig hebt om de informatie te laten bezinken etc.)

Dit is alles wat ik tot nu toe weet. Ik val onder de jeugd categorie dus misschien dat dat ook nog verschil maakt, dat weet ik allemaal niet.

Veel succes!
wolvster

Bericht door wolvster »

Mijn intake en bijna al mijn gesprekken met De Vaart waren online. De gesprekken die ik in levende lijve had waren in Almere (over hormonen en het partner/oudergesprek/heteroanamnese) en in Drachten (dat was de second opinion bij de psychiater, ik kon ook kiezen voor Den Haag).
Lotje72
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Lotje72 »

Hoi, ik heb ook een vraag over De Vaart. Mijn transdochter (18) staat sinds begin dit jaar op de wachtlijst, dus we hopen ergens na de zomer iets te horen over de intake. Ik snap niet helemaal of zij al toestemming kunnen geven voor het starten van HRT. De tekst op de site is nogal indirect:

Hormoonbehandeling die na diagnostiek vanuit Psychologenpraktijk De Vaart elders is gestart, kan bij volledige overdracht van voorinformatie en zorg in aanmerking komen voor overname door het Amsterdam UMC en UMCG.

Begrijp ik daaruit dat je, na hun traject, met hormoonbehandeling kunt starten?

De wachttijden zijn sowieso erg fors - na intake duurt het zo te zien nog bijna een half jaar voordat de behandeling start. Het zou fijn zijn om te horen welke ervaringen mensen hiermee hebben.
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door DominiqueB »

Lotje72 schreef: 23 jul 2025, 21:33 Hoi, ik heb ook een vraag over De Vaart. Mijn transdochter (18) staat sinds begin dit jaar op de wachtlijst, dus we hopen ergens na de zomer iets te horen over de intake. Ik snap niet helemaal of zij al toestemming kunnen geven voor het starten van HRT. De tekst op de site is nogal indirect:

Hormoonbehandeling die na diagnostiek vanuit Psychologenpraktijk De Vaart elders is gestart, kan bij volledige overdracht van voorinformatie en zorg in aanmerking komen voor overname door het Amsterdam UMC en UMCG.

De wachttijden zijn sowieso erg fors - na intake duurt het zo te zien nog bijna een half jaar voordat de behandeling start. Het zou fijn zijn om te horen welke ervaringen mensen hiermee hebben.
waarschijnlijk sturen ze je door naar de gender clinic.
Alleen daar krijg je eerst een MDO (zit ongeveer 3 maanden tussen) en bij groenlicht mag je naar de endo (wachtlijst nu ongeveer 6 maanden)
Dus verwacht niets dit jaar helaas.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
San(ne)
Voornaamwoorden: Die/diens

Bericht door San(ne) »

Lotje72 schreef: 23 jul 2025, 21:33 Hoi, ik heb ook een vraag over De Vaart. Mijn transdochter (18) staat sinds begin dit jaar op de wachtlijst, dus we hopen ergens na de zomer iets te horen over de intake. Ik snap niet helemaal of zij al toestemming kunnen geven voor het starten van HRT. De tekst op de site is nogal indirect:

Over de huidige wacht- en behandeltijden kan ik weinig zeggen. Maar pas na het afronden van de diagnostische fase (inclusief second opinion met psychiater) kan De Vaart een verwijzing maken voor HRT bij een externe endocrinoloog.

Ze hebben meerdere instanties waar ze naar kunnen verwijzen. Hoe lang het dan duurt totdat die instantie de HRT kan starten verschilt. Gender clinic heeft inderdaad eerst nog een multidisciplinair overleg waarin het dossier wordt besproken. Ikzelf ben door De Vaart doorverwezen naar het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam. Die hadden echter vanwege drukte een wachttijd van 6 maanden totdat ik daar op intake kon komen. Na die intake incl bloedonderzoek kon ik wel binnen 1,5 week starten met HRT.
Lotje72
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Lotje72 »

DominiqueB schreef: 23 jul 2025, 22:13 waarschijnlijk sturen ze je door naar de gender clinic.
Alleen daar krijg je eerst een MDO (zit ongeveer 3 maanden tussen) en bij groenlicht mag je naar de endo (wachtlijst nu ongeveer 6 maanden)
Bedankt voor deze info. Die stap van de gender clinic wisten we nog niet. Ik zie inderdaad dat hun wachttijd een half jaar is: https://genderclinic.nl/wachttijden/#item-45
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Ik loop ook bij de Vaart, in Zwolle. Na de diagnose en second opinion word je doorverwezen naar een endocrinoloog voor hormonen, bijvoorbeeld in Rotterdam Maasstad of elders als ze daar mee samenwerken. Dit gaat in overleg. Je kunt nl. niet overal terecht.
Ik zelf ben doorverwezen naar het ziekenhuis in Enschede omdat het voor mij gunstiger was. Ook bij de endocrinoloog geldt meestal een aparte wachttijd.
Het tweede traject voor de operaties komt erna, en daar geldt een soort gelijk traject als de diagnose, maar soms kan het ook snel gaan, helaas bij mij gaat er wat meer tijd overheen.
Groetjes Laura :hbeat:
wolvster

Bericht door wolvster »

Ik ben doorverwezen door de Vaart naar een endocrinoloog bij het ziekenhuis in Assen.

De doorverwijzing werd gestuurd na de second opinion door de psychiater van de Vaart, dat is dus aan het eind van het diagnostisch traject.

Vanaf die doorverwijzing stond ik toen (2,5 jaar geleden ongeveer) nog zo'n 6 weken op de wachtlijst van de endocrinoloog bij het ziekenhuis.