Transgenderzorg buiten de regio

Psychologen en procedures
Emma Andrea

Transgenderzorg buiten de regio

Bericht door Emma Andrea »

Ik sta inmiddels al 2,5 jaar ingeschreven bij het VUMC. Omdat ik ook goede verhalen heb gehoord van PsyTrans en De Vaart zou ik mij ook graag daar willen inschrijven. Nu is Apeldoorn 1,5 uur met de trein, dus dat is prima te doen voor mij. Assen is echter 2,5 uur met de trein, dus dat is een aardige afstand. Mijn huisarts vroeg zich af of ik dat wel zie zitten.

Hebben jullie ervaring met een lange reistijd en denken jullie dat het realistisch is om naar de andere kant van het land te gaan voor transgenderzorg? Ik hoor graag jullie ideeën.
DominiqueB
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Transgenderzorg buiten de regio

Bericht door DominiqueB »

Ik sta nog steeds voor Nijmegens ingeschreven maar loop het traject in Zwolle door en ben daar bijna klaar. voor Nijmegen is het nog ruim 650 dagen wachten voor de mogelijke intake.
PsyTrans zit ook in Zwolle net als Uw Psychiater maar die hebben een aanmeld stop.
Ik moest het via een ouderwetse verwijzing doen omdat het niet kon via het zorgdomein.
Reizen kan juist ook je de tijd geven alles al te verwerken en zo. want je krijgt voor vragen en zo.

Dikke knuffel Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
..-..-25 Start HRT
Femke

Bericht door Femke »

Beste Emma Andrea,
Ik zit bij PsyTrans. Voor mij een uur met de auto. Bevalt goed; gesprekken kunnen meestal online; één gesprek is in Apeldoorn i.v.m. invullen vragenformulieren.
Eén dag in de maand kan je je aanmelden - datum staat op hun site. Ik heb me op zo'n dag klokslag 9.00 u. proberen aan te melden, wat direct lukte. Wel de pagina om de paar seconden verversen.

PsyTrans heeft geen contracten met verzekeraars, waardoor verzekeraars maar een deel betalen van de nota's. Mijn verzekeraar vergoed voor GGZ-hulp 75% van wat zij betalen aan gecontracteerden. In mijn geval komt dat neer op 64% van de nota.

De Vaart zit niet alleen in Assen (https://psychologenpraktijkdevaart.nl/p ... stigingen/). Wachttijd 30 weken voor intake en nog eens 20 weken voor aanvang behandeling. Heeft wel contracten met verzekeraars.
Groeten, Femke
PsyTrans aanmelding 4-12-23, intake 29-3-'24, diagnose 22-5-'s4, bevestigd na second opinion 20-6-'24.
Dus start medisch traject met:
- 15-08-'24 gezichtsepilatie
- 29-08-'24 logopedie
- 2-9-'24 endocrinoloog; 16-9-'24 start HRT
Albert031
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door Albert031 »

Ik vond de lange reistijden (ik woon ten noorden van de Waddenzee) nooit zo erg naar het umcg voor de intake en de diagnostische gesprekken. Ik vond het juist ook wel lekker, even in die tijd niets aan mijn hoofd, en mooi de tijd om de vragen te verwerken of over mijn huisdenkwerk na te denken. Daar konden gesprekken eventueel ook online vanwege de afstand, maar ik hou daar niet van, ik ben liever een dag kwijt en ga er heen omdat ik liever een persoon dan een scherm voor me heb. De reistijd was voor mij zekere geen belemmering.
Anon20241026

Bericht door Anon20241026 »

Femke schreef: 09 jul 2024, 16:11 Beste Emma Andrea,
Ik zit bij PsyTrans. Voor mij een uur met de auto. Bevalt goed; gesprekken kunnen meestal online; één gesprek is in Apeldoorn i.v.m. invullen vragenformulieren.
Eén dag in de maand kan je je aanmelden - datum staat op hun site. Ik heb me op zo'n dag klokslag 9.00 u. proberen aan te melden, wat direct lukte. Wel de pagina om de paar seconden verversen.

PsyTrans heeft geen contracten met verzekeraars, waardoor verzekeraars maar een deel betalen van de nota's. Mijn verzekeraar vergoed voor GGZ-hulp 75% van wat zij betalen aan gecontracteerden. In mijn geval komt dat neer op 64% van de nota.

De Vaart zit niet alleen in Assen (https://psychologenpraktijkdevaart.nl/p ... stigingen/). Wachttijd 30 weken voor intake en nog eens 20 weken voor aanvang behandeling. Heeft wel contracten met verzekeraars.
Groeten, Femke
Een tip die ik hierbij kan geven is goed te beoordelen eind van het jaar of jouw zorgverzekering kan wijzigen naar een polis die niet gecontracteerde zorg volledig vergoed. Dit heb ik afgelopen jaar gedaan en hiermee werd bij mij nu ook niet gecontracteerde zorg 100% vergoed.
Femke

Bericht door Femke »

Hallo Anon20241026,
Dank voor je tip. Eind vorig jaar heb ik gezocht naar zo'n verzekering. Echter niet gevonden, tenzij tegen een heel hoge premie (Zilveren Kruis dacht ik). Ik schatte toen in dat het die hoge premie niet waard was. Nu ik de feitelijk eigen bijdrage weet zou ik opnieuw zo'n berekening kunnen maken, maar misschien is dat niet de bedoeling van deze draad.
Groeten, Femke
PsyTrans aanmelding 4-12-23, intake 29-3-'24, diagnose 22-5-'s4, bevestigd na second opinion 20-6-'24.
- 29-08-'24 logopedie
Femke

Bericht door Femke »

beste Anon20241026,
bij welke verzekeraar zit je nu? Restitutiepolis?
Hoor graag, Femke
- 29-08-'24 logopedie