https://www.ad.nl/wetenschap/je-dacht-h ... ~ad94d516/Volwassenen met dezelfde naam lijken op elkaar. Dat blijkt uit onderzoek. Onderzoekers durven zelfs te stellen dat ons gezicht zich in de loop van de tijd aanpast aan onze voornaam.
Hebben wij daar nou een extra handicap te pakken? Dat je je voorstelt aan iemand en dat die dan op gevoel denkt "hè, daar klopt iets niet, wat is er aan de hand?"
Bij mijn deadname heb ik nooit echt een gevoel gehad dat dat over mij ging. Ben ik er dan ook niet op gaan lijken en was een keuze voor een totaal andere naam de juiste? En stel dat ik een Alexander was geweest en daar we gevoel bij gehad had, zou een simpele vervrouwelijking tot Alexandra dan naadloos gepast hebben of totaal niet? Lijk ik na 11 jaar inmiddels op een Emma?
Ik heb al eens gezegd dat ik niet verstandig vond een populaire babynaam te kiezen als je 40+ bent (ja, zelf zit ik dan ook heel erg fout!), en heb met mijn toenmalige voorbeeld ("Je kunt geen Kayleigh heten als je voor 1985 bent geboren") best wat mensen onbedoeld voor hun schenen geschopt, nogmaals sorry daarvoor. Maar zou mijn onderbuikgevoel, dat (gelukkig) erg vaak fout zit, deze keer dan toch een keer goed gezeten hebben?
Zo veel vragen, zo weinig antwoorden...