Mastectomie + hysterectomie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
saibot
Voornaamwoorden: hij/hem

Mastectomie + hysterectomie

Bericht door saibot »

Hoi allemaal

Ik ben een beetje een plan aan het maken wat ik het liefst zou willen, zodat ik daar geen twijfel meer over heb als ik aan de beurt ben en ook mijn nodige research heb gedaan. Nu vroeg ik me af of ze nogsteeds mastectomie en hysterectomie tegelijk kunnen doen?
En zo ja, hoelang zou je dan aan de hormonen moeten zijn?
Ik weet dat het dan een zware operatie zou worden, dus daar hoef je me niet voor te waarschuwen :)
En wordt deze operatie evt ook bij het radboud gedaan?
Josh

Re: Mastectomie + hysterectomie

Bericht door Josh »

https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... e-operatie
In bepaalde gevallen kunt u tijdens de mastectomie tegelijk uw baarmoeder en eierstokken laten verwijderen. Dit kan wanneer u (langer dan) 6 maanden geslachtsbevestigende hormonen gebruikt en ouder dan 18 bent. Het verwijderen van de baarmoeder en eierstokken heet ook uterus- en adnexextirpatie.

Deze operatie voeren de plastisch chirurg en gynaecoloog samen uit. Het voordeel is dat u maar één keer onder narcose hoeft en één herstelperiode heeft. Wel zal de herstelperiode net zo lang duren als wanneer u de operaties apart laat uitvoeren.

U kunt met de psycholoog bespreken of 2 losse operaties of 1 combinatie operatie het beste bij u past.
Let erop dat wanneer je wilt voorkomen dat je littekens uitrekken en/of dat je hechtingen eruit springen bij je mastectomie, dat je je armen in principe de eerste paar weken heel weinig kan gebruiken. Dat houdt dus in dat je je buikspieren moet gebruiken bij het opstaan uit bed of uit de stoel etc. zodat je geen druk zet op je borstspieren.
Aangezien je dan ook tegelijkertijd een hysterectomie hebt gehad, zal dit erg moeizaam kunnen gaan en zal je waarschijnlijk erg weinig zelf kunnen doen.
Dit betekent dat je er helemaal zeker van moet zijn dat je voldoende hulp zult krijgen van iemand anders sowieso de eerste 2 weken lijkt mij.
Uiteraard varieert dit per persoon, en misschien ben jij al veel sneller zelfstandig, maar je kunt er beter van tevoren van uitgaan dat je meer hulp behoevend bent.
2-12-21 Wacht PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
22+23-10-24 Consult Lubos & UKMP
DVA
Voornaamwoorden: Hij/hem

Bericht door DVA »

Ik dacht dat ze dit bij de Gender Clinic doen in Bosch en Duin.

https://genderclinic.nl/
saibot

Bericht door saibot »

Gender clinic is voor mij waarschijnlijk geen optie vanwege medische redenen
A_A
Voornaamwoorden: die/diens-they/them

Bericht door A_A »

Hoi, zijn er nog meer mensen op het forum die ervaring hebben met combinatie operatie mastectomie + hysterectomie (uterusextirpatie / verwijdering baarmoeder, evt met ovariëctomie / verwijderen eierstokken)?

Ik ben behoorlijk zeker dat ik dit wil, maar kan online weinig ervaringen vinden, wie kan me hier meer over vertellen?

Alle informatie over en ervaringen met de overwegingen en hoe keuzes te maken, de procedure, het herstel en de lange termijn zijn welkom. Kan ook via prive bericht natuurlijk, dank alvast!
bye bye binary
icarus
Voornaamwoorden: hij

Bericht door icarus »

Bij het vu moet je daarvoor 1 jaar aan de testo zitten, zei mijn psycholoog.
02 2020: wachtlijst vu
11 2022: intake vu
01 2024: rood licht
03 2024: groen licht mastectomie
25-04-2024: intake mastectomie Gender Clinic
22 juli: mastectomie!!
24/12/'24: testo!
A_A
Voornaamwoorden: die/diens-they/them

Bericht door A_A »

icarus schreef: 25 sep 2024, 11:35 Bij het vu moet je daarvoor 1 jaar aan de testo zitten, zei mijn psycholoog.
Thanks! Helemaal niet gedacht aan combinatie met HRT, ga dat even goed uitzoeken.
Gefeliciteerd met je mastectomie :D
bye bye binary