Het is mij recent opgevallen dat in de GGZ de wachttijden afhankelijk 'kunnen' zijn van de zorgverzekeraar. Dus in plaats van algemeen 6 weken staat er als je bij zorgverzekeraar A zit dan is het 6 weken maar zorgverzekeraar B is 2 maanden en zorgverzekeraar C is 6 maanden. Dit is een voorbeeld ter illustratie.
Is dit bij jullie bekend? Komt het voor bij andere zorg?
En zou dit ook iets zijn wat bij sommige zorgverleners achter de schermen speelt zonder dat clienten dit weten (transparantie)?
Een verklaring zou kunnen zijn dat bepaalde zorgverleners liever niet zorgverzekeraar B of C willen omdat ze bijvoorbeeld voor meer bureaucratie zorgen of lastiger zijn door meer eisen te hebben en voorkeur hebben voor A...
Vind je dit een goede ontwikkeling?
Wachttijden & zorgverleners?
-
Laura2021
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Wachttijden & zorgverleners?
Groetjes Laura 
-
Annabel
- Voornaamwoorden: zij/haar
-
Laura2021
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: Wachttijden & zorgverleners?
Dankjewel Annabel.
Ik begrijp niet waarom dit system zou werken?
De patiënt/cliënt zal toch ergens de zorg moeten krijgen dat het behoeft, mits deze (tijdelijk) geweigerd wordt en dus in dat laatste geval de wachtlijsten oplopen en problemen mogelijk groter worden zoals grotere gevolgen/hogere kosten worden gemaakt op de langere termijn.
Dat snap je toch ook wel als regering voor dat je dat systeem invoert?
Als patiënt/cliënt verwacht men dat men geholpen wordt als je je premies betaald, wat ook nog eens verplicht is gesteld.
In mijn ogen een typisch voorbeeld van "korte termijn denken", valse hoop geven en in essentie een legale vorm van discriminatie.
Is dit laatste echt waar je naar toe wilt als maatschappij?
Ik begrijp niet waarom dit system zou werken?
De patiënt/cliënt zal toch ergens de zorg moeten krijgen dat het behoeft, mits deze (tijdelijk) geweigerd wordt en dus in dat laatste geval de wachtlijsten oplopen en problemen mogelijk groter worden zoals grotere gevolgen/hogere kosten worden gemaakt op de langere termijn.
Dat snap je toch ook wel als regering voor dat je dat systeem invoert?
Als patiënt/cliënt verwacht men dat men geholpen wordt als je je premies betaald, wat ook nog eens verplicht is gesteld.
In mijn ogen een typisch voorbeeld van "korte termijn denken", valse hoop geven en in essentie een legale vorm van discriminatie.
Is dit laatste echt waar je naar toe wilt als maatschappij?
Groetjes Laura 
-
Danielle
Re: Wachttijden & zorgverleners?
Het werkt ook niet. Tenzij je een rechtse vrije markt fetisjist bent, en daarmee zijn de afgelopen 20 jaar al onze kabinetten en een groot deel van de beide kamers gevuld.
Een weldenkende maatschappij niet. Maar de politiek doet al jaren iets wat ik onlangs de Methode Boeing hoorde noemen, en dat is wel een passende vergelijking.Is dit laatste echt waar je naar toe wilt als maatschappij?
Boeing was vroeger een gerenommeerde vliegtuigfabrikant, geleidt door technici en managers die naar de technici luisterden. De bedrijfstop zat ook naast de fabriekshal en de lijntjes waren kort. Mensen werkten rustig hun hele carrière bij het bedrijf en er was een enorme hoeveelheid kennis en ervaring. Al die technici hadden een doel: goede veilige vliegtuigen maken. Toen was er de overname door McDonnell Douglas* en kwam er een cultuur omslag alles moest goedkoper, alles ging om geld, het hoofdkantoor ging naar de andere kant van het land er werd bezuinigd op techniek, toezicht en kwaliteitscontroles. Met als resultaat dat er volle passagiersvliegtuigen spontaan uit de lucht vallen, deuren losbreken tijdens de vlucht en er twee astronauten in plaats van een week nu negen maanden in het ruimtestation zitten. Alles voor de snelle winst, korte termijn en om de aandeelhouders blij te maken.
Precies dat doet de politiek met de zorg.
*Op papier kocht Boeing juist MD, maar de managementcultuur van MD werd leidend bij Boeing.
Mijn transitieblog: Fading Gender