Zeker vrijwilligerswerk kan volgens mij wel helpen. Die andere dingen natuurlijk ook, zoals studie, hobby of sport, maar bij vrijwilligerswerk in het bijzonder om contact met andere mensen te krijgen. Natuurlijk moet het wel iets zijn dat bij je past, dus het kan wat moeite kosten om zoiets te vinden.
Een voordeel van vrijwilligerswerk kan zijn dat er daar vaker collega's zijn die ook met wat tegenslagen te maken hebben en dat beter kunnen begrijpen. Er is sowieso vaak veel meer begrip voor mensen waar iets mee aan de hand is.
Mijn eigen ervaring daarmee is erg goed. Een tijdje had ik geen (vrijwilligers)werk gedaan. Tot verveling leidde dat in mijn geval niet, want ik weet altijd wel dingen om te doen. Toch is het wel weer erg fijn om regelmatig in een werksituatie te verkeren, met daarbij contact met andere mensen. Ontmoetingen met andere mensen vind ik erg leuk, hoewel ik op andere momenten juist graag alleen ben. Met het werk dat ik nu doe is het in de goede verhouding.
Wel kan ik in jouw (Alexandra) situatie begrijpen dat de vraag naar vrijwilligerswerk misschien wat beperkter is, dus dat het wat lastiger is om bij een passende organisatie te komen. In Nijmegen of Arnhem zal er wellicht meer zijn dan in de Betuwe of in de Achterhoek. Al kan het ook daar. Iemand die ik ken heeft in Lichtenvoorde een geheel nieuw sociaal leven opgebouwd.
Maar laat ik hier verder niets over schrijven, want anders ga ik wellicht met goedbedoelde adviezen komen war je niets aan hebt. Wat jouw interesses zijn weet ik immers niet.