Hallo allemaal,
Ik zit op dit moment op de havo, volwassenonderwijs en moet binnenkort een presentatie geven voor maatschappijleer, over een maatschappelijk probleem waar je tegen aanloopt/gaat lopen.
Nu is trans zijn eigenlijk het voornamelijkste waar ik aan moet denken, aangezien de wachtlijsten heel lang zijn en de acceptatie achteruit gaat.
Ik weet van vorige jaar dat de meeste leerlingen rond de 16/17 zijn, juist de groep waarbij de acceptatie lager ligt en het vavo ook vaak de plek is waar je naar toe gaat als je geschorst bent/ het niet lukt op een reguliere school etc.
Lijkt dit jullie een goed idee om te doen, of is dit misschien te riskant?
Ik passeer redelijk goed als man, dus anders had ik het niet verteld, maar het is vanwege die prestatie.
Groetjes
Vertellen op school dat ik trans ben.
-
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Vertellen op school dat ik trans ben.
Goede morgen Julian
Ik vind het in ieder geval moedig dat je het wil proberen.
Ik denk dat de weerstand voornamelijk komt door onwetendheid en de onzin die overal wordt verspreid.
99% heeft waarschijnlijk daardoor ook totaal geen idee over hoe en wat en kunnen daarom ook geen correct oordeel geven over hoe het en wat het is.
Maar zo inschatten hoe de groep zal gaan reageren is lastig te voorspellen want soms kunnen de mensen waarbij je weerstand verwacht je juist positief verrassen. Dus ga vooral op je gevoel af.
Liefs Dominique
Ik vind het in ieder geval moedig dat je het wil proberen.
Ik denk dat de weerstand voornamelijk komt door onwetendheid en de onzin die overal wordt verspreid.
99% heeft waarschijnlijk daardoor ook totaal geen idee over hoe en wat en kunnen daarom ook geen correct oordeel geven over hoe het en wat het is.
Maar zo inschatten hoe de groep zal gaan reageren is lastig te voorspellen want soms kunnen de mensen waarbij je weerstand verwacht je juist positief verrassen. Dus ga vooral op je gevoel af.
Liefs Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle.
25-03-24 Logopedie
05-04-24 Laser ontharen
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle.
25-03-24 Logopedie
05-04-24 Laser ontharen
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
-
- Voornaamwoorden: Zij / Haar
Zoiezo is het super moedig ! Waarschijnlijk gaan er altijd moeilijk doen. Maar 80 procent gaat je snappen. En je waarschijnlijk ook heel moedig vinden en het ontarmen
-
Je kunt het doen zonder jezelf er in te betrekken. Het onderwerp is de moeite waard, ook als mensen er negatief op reageren, want die reacties kun je als discussie punten gebruiken als je doorvraagt.
Als ze gaan vragen of je zelf soms trans bent, kun je vragen waarom het belangrijk voor hen is om te weten, en zeggen dat iedereen in beginsel een persoon is en dat het niet uit hoort te maken welk label er aan hangt.
Geef ze stof tot nadenken, duik niet in de verdediging, je hoeft jezelf niet te verantwoorden.
Maak vooral heel goed duidelijk dat transmensen niets doen waardoor anderen zich bedreigd hoeven te voelen, dus dat je niet goed begrijpt waraom er ineens zo´n weerstand is tegenwoordig. Vooral omdat ze al sinds mensenheugenis bestaan. wellicht kun je wat beroemde voorbeelden gebruiken waarbij ze na de dood pas wisten dat iemand van het andere geslacht was, zoals https://en.wikipedia.org/wiki/James_Barry_(surgeon)
Als ze gaan vragen of je zelf soms trans bent, kun je vragen waarom het belangrijk voor hen is om te weten, en zeggen dat iedereen in beginsel een persoon is en dat het niet uit hoort te maken welk label er aan hangt.
Geef ze stof tot nadenken, duik niet in de verdediging, je hoeft jezelf niet te verantwoorden.
Maak vooral heel goed duidelijk dat transmensen niets doen waardoor anderen zich bedreigd hoeven te voelen, dus dat je niet goed begrijpt waraom er ineens zo´n weerstand is tegenwoordig. Vooral omdat ze al sinds mensenheugenis bestaan. wellicht kun je wat beroemde voorbeelden gebruiken waarbij ze na de dood pas wisten dat iemand van het andere geslacht was, zoals https://en.wikipedia.org/wiki/James_Barry_(surgeon)
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark