Geschiedenis Nederlandse Transgenderwetgeving

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Lieve
Gast

Geschiedenis Nederlandse Transgenderwetgeving

Bericht door Lieve »

Hey iedereen,

Ik ben Lieve (die/diens) journalistiekstudent en voor mijn opleiding doe ik een halfjaar lang onderzoek naar de geschiedenis en de toekomst van de Nederlandse transgenderwetgeving. Ik wil laten zien waar we als transmensen al vandaan komen en wat voor mogelijke positieve toekomst voor ons ligt.

In het verleden zijn er al verschillende aanpassingen aan de transgenderwet gemaakt. Ik ben voor mijn onderzoek op zoek naar mensen die zelf persoonlijk te maken hebben gehad met deze wetswijzigingen. Dat kan dan zijn omdat je door die wijziging bijvoorbeeld geen sterilisatie meer hoefde te ondergaan of nog net wel omdat die wijziging nog niet was doorgevoerd.

Het gaat (zover ik nu weet) over de volgende wetswijzigingen:
1985 - eerste transgenderwet. Vanaf toen kon je het geslacht op je geboorteakte laten aanpassen, mits: je gesteriliseerd was, een volledige medische transitie had ondergaan en ongehuwd zijn of gescheiden.
2001 - vanaf dit jaar kon je getrouwd blijven als je het geslacht op de geboorteakte wilde aanpassen.
2014 - geen sterilisatie en volledige medische transitie meer nodig en je hoefte niet meer langs de rechter voor geslachtswijziging.

Zijn er mensen in deze groep die ik, op achtergrondbasis, over deze wetswijzigingen zou kunnen spreken? Op achtergrondbasis betekent dat het gesprek niet opgenomen wordt en dat ik geen van de gegeven informatie zal publiceren/verspreiden. Het gesprek zal voornamelijk gaan over de periode van de wijziging en wat de wijziging voor jou betekent heeft. Op deze manier hoop ik meer te leren over wat de wijzigingen voor mensen betekent heeft.

Zijn er mensen die hiervoor open zouden staan, of die me wellicht verder kunnen helpen?

Alvast bedankt!
Lieve (die/diens)
[email protected]
Alexandra11
Voornaamwoorden: Genderloos

Re: Geschiedenis Nederlandse Transgenderwetgeving

Bericht door Alexandra11 »

Dat is goed nieuws...

Als je onderzoek doet, misschien zou je bij het COC kunnen navragen, die hebben een hele bibliotheek met naslagwerk.
Lieve schreef: 02 okt 2024, 13:13 Ik wil laten zien waar we als transmensen al vandaan komen en wat voor mogelijke positieve toekomst voor ons ligt.
In de jaren 60/70 kon je door de politie nog worden opgepakt in Nederland als je als trans over straat in vrouwenkleding liep. Dus kun je nagaan hoe snel de veranderingen zijn gegaan en waar we vandaan komen. Dus wat dat betreft een hele vooruitgang.