Grootste aantal gebruikers online

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
berry_Ando
Voornaamwoorden: die/diens

Grootste aantal gebruikers online

Bericht door berry_Ando »

Hallo,

Ik zie als ik over het forum scrol altijd beneden het grootste aantal gebruikers staan. Dit was op 01 aug 2022, maar liefst 553 mensen. Ik ben als ik dit zie altijd benieuwd of er toen iets speciaals gaande was, want ik kan me niet voorstellen dat er bij toeval zoveel gebruikers aanwezig waren...
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Grootste aantal gebruikers online

Bericht door Irene_de_Vreede »

Eerlijk gezegd geen idee, maar het gebeurt soms dat er iets gepost wordt wat bovenmatig veel aandacht krijgt.
Irene
Januca
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Januca »

Hallo berry-Ando,

Ik zie dat aantal ook staan, ongelooflijk groot.
Meestal als ik online ben zie ik dat er een aantal bots ingelogd zijn, en dat ik de enige of een van de heel weinige echte mensen ben.
Ik denk dat er toen iets heel speciaals was, maar ik zou niet weten wat.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Bots worden in principe niet meegeteld als forumbezoekers, niet ingelogde gasten wel. Maar om iets als een bot te kunnen aanmerken, moet je dat wel kunnen herkennen. Op die dag was er blijkbaar een agressieve nieuwe bot die erg veel pagina's tegelijk indexeerde.

Bots worden ingezet door de Googles en Microsofts van deze wereld om hun zoekmachines mee te kunnen voeden. Dan zijn er de bots die door bedrijven als OpenAI en Anthropic gebruikt worden om hun taalmodellen GPT en Claude.ai mee te trainen. Als je het probeert (je moet bij beide sites wel inloggen om een zinnig antwoord te krijgen) en vraagt wat het internetplatform t-nederland.nl is, dan krijg je best een aardige beschrijving.

En dan zijn er nog de marketing- en SEO-bedrijven die sites indexeren om te kijken of er ergens geld te verdienen valt. Dat soort bots komen en gaan en dat zijn vaak die losgeslagen 'gasten' die het hele forum in één keer proberen te bekijken. Als ik ze tegenkom merk ik ze aan als bot en dan is het probleem meteen over. Ik zou ook nog het aantal bezoekers tegelijkertijd kunnen resetten maar heel veel zin heeft het niet, binnen een maand zijn het er weer een paar honderd.

Lang niet alle delen van het forum worden geïndexeerd trouwens, als je in de omschrijving van een subforum een :hand: ziet staan dan kan een bot er niet bij.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
berry_Ando
Voornaamwoorden: die/diens

Bericht door berry_Ando »

Ah! bedankt voor de duidelijke reactie, dat klinkt logischer dan dat er op de een of andere manier zo veel transpersonen tegelijkertijd aanwezig zouden zijn.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Dat leek me de eerste keer dat ik zoiets zag ook :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Januca
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Januca »

Ja, Emma bedankt voor deze uitgebreide informatie. Ik vroeg mij al langer af wat die bots deden. Nu weet ik het.