Kan de huisarts hormonen voorschrijven?

Psychologen en procedures
NB_FG
Voornaamwoorden: hij

Kan de huisarts hormonen voorschrijven?

Bericht door NB_FG »

Deze vraag is heel complex, dus lees dit goed aub:

Ik wil, als nb, alléén vulvoplastie maar boven de gordel mag er niets veranderen, o.a. vanwege angst voor hatelijke reacties.

Het ziekenhuis (Vitaz in Sint Niklaas) deed daar moeilijk over. De arts had me in oktober al willen opereren, maar "opeens" mocht dat niet meer (in september zo besloten): ik *moest* eerst een jaar oestrogeen nemen voordat ze die operatie zouden toestaan.

Ik nam contact op met een advocaat om via een kort geding die operatie toch af te dwingen. Dat kan niet, kreeg ik te horen. In België kun je alleen een kort geding aanspannen als er een mensenleven in gevaar is.

Een gewone rechtszaak kan wel 5 jaar duren, dus ik kon beter toegeven.

Maar de huisarts zei dat hij geen oestrogeen mag voorschrijven; dat moet het transgenderteam van het ziekenhuis doen.

Ik stuurde een kwade mail naar het transgenderteam:
"Gefeliciteerd! Jullie winnen; ik verlies. Ik zal een jaar oestrogeen nemen. Schrijf maar oestrogeen voor. My body, your choice!!!"

En nu wil het ziekenhuis me helemaal niet meer als patiënt, want "er is geen vertrouwensrelatie meer mogelijk". Ja, daar hebben zijzelf voor gezorgd door eerst te zeggen dat ik in oktober geopereerd kan worden en dan die belofte weer in te trekken!!!

Het enige andere ziekenhuis in België waar ze zo'n operatie kunnen doen (UZ Gent), heeft me al eerder dezelfde rotstreek geleverd van eerst ja zeggen en later "toch niet".

Ik moet dus naar het buitenland uitwijken. Spanje in dit geval. Daar heb ik al contact met een ziekenhuis waar men het wil en kan doen.

Maar... na mijn operatie zal ik testosteron moeten nemen. Als de huisarts het niet mag voorschrijven en het ziekenhuis het niet wil, wat dan???
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Kan de huisarts hormonen voorschrijven?

Bericht door Marije »

Je huisarts heeft zorgplicht.

Als je lichaam geen geslachtshormonen aanmaakt is dat niet goed voor je.

Na de operatie hebben ze geen andere keus dan om jou hormonen voor te schrijven.

Je zet hun feitelijk met de rug tegen de muur (voor de verandering ;-))
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Wat een vervelende situatie voor je. Is genderGP misschien een oplossing voor de hormonen?
Als je dit in het zoekscherm hier in het forum invult krijg je veel informatie.

Ik ga nu iets zeggen wat je misschien niet leuk vind...en geloof mij ik snap je frustratie en boosheid helemaal, en het is terecht!
Ik zeg het omdat ik graag zie dat je geholpen wordt en je wensen vervult mogen worden.
Echter je eigen houding werkt juist tegen je. Je creëert irritatie en vertrouwensproblemen in de medische wereld en het resultaat is dat je onvoldoende of niet krijgt wat je nodig hebt.
Je hebt de artsen en psychologen nodig, zo werkt het nou eenmaal. Accepteer dit en probeer juist vriendelijk te zijn en medewerkend, dan krijg je dit ook terug.
Ga er dus niet met gestrekt been in, dit gaat je niet helpen. Ik weet dat het lastig is maar het is wel een eerlijk advies. Suc6.
Groetjes Laura :hbeat:
Esther78

Bericht door Esther78 »

Ik heb helaas geen goede raad, ik kan alleen zeggen dat ik het ook een heel vervelende situatie voor je vind.

Ik kwam vanuit Duitsland terug naar Nederland. Met Duitse papieren waaruit bleek dat ik daar hormonen voorgeschreven kreeg. Maar, doordat ik mijn baan verloor, had ik in Duitsland geen aanspraak meer op hormonen door de Duitse Krankenkasse.
Ik ben naar mijn Nederlandse huisarts gegaan en het probleem uitgelegd. Ik kreeg een doorverwijzing naar het UMCG en kwam op de wachtlijst. Tijdens het wachten was mijn huisarts genegen mij een recept voor hormonen te geven.
NB_FG

Bericht door NB_FG »

Laura2021 schreef: 30 nov 2024, 16:48 Wat een vervelende situatie voor je. Is genderGP misschien een oplossing voor de hormonen?

Ik ga nu iets zeggen wat je misschien niet leuk vind...en geloof mij ik snap je frustratie en boosheid helemaal, en het is terecht!
Ik zeg het omdat ik graag zie dat je geholpen wordt en je wensen vervult mogen worden.
Echter je eigen houding werkt juist tegen je. Je creëert irritatie en vertrouwensproblemen in de medische wereld en het resultaat is dat je onvoldoende of niet krijgt wat je nodig hebt.
Je hebt de artsen en psychologen nodig, zo werkt het nou eenmaal. Accepteer dit en probeer juist vriendelijk te zijn en medewerkend, dan krijg je dit ook terug.
Ga er dus niet met gestrekt been in, dit gaat je niet helpen. Ik weet dat het lastig is maar het is wel een eerlijk advies. Suc6.
Dat snap ik wel, maar zij zouden ook moeten snappen dat ik tot het uiterste ben gebracht door de ene loze belofte na de andere. Zie deze post van mij op dit forum: viewtopic.php?t=10797
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

NB_FG schreef: 01 dec 2024, 13:44
Laura2021 schreef: 30 nov 2024, 16:48 Wat een vervelende situatie voor je. Is genderGP misschien een oplossing voor de hormonen?

Dat snap ik wel, maar zij zouden ook moeten snappen dat ik tot het uiterste ben gebracht door de ene loze belofte na de andere. Zie deze post van mij op dit forum: viewtopic.php?t=10797
Beste NB_FG, ik heb je verhaal gelezen en de frustratie, boosheid en vooral onrechtvaardigheidsgevoel druipt er van af.
Je bent op zoek naar gerechtigheid en probeert je gelijk te krijgen, terwijl je de energie beter kunt stoppen in de eigenlijke transitie en je wensen.
Zolang je hierin blijft hangen zul je het blijven aantrekken, je roept als het ware over jezelf af.

Mijn advies is en blijft hoe moeilijk ook, stop hiermee. neem afstand van je frustraties, boosheid en je gelijk proberen te krijgen zoals met advocaten etc, laat het los en focus op waar je daadwerkelijk stappen kunt maken, dan gaan dingen jou kant opvallen.
Groetjes Laura :hbeat:
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Met het bovenstaande ben ik het ook eens. Wat je schreef in het topic Een totale ramp in België had ik gelezen. Het is mij een beetje onduidelijk wat nu precies de bedoeling is. Het komt over alsof je heel snel iets wil, maar er is toch echt wat geduld bij nodig.
Hopelijk wordt het allemaal duidelijker voor jou, mede door hier op het forum veel te lezen, en kan je een nieuwe start maken bij een genderteam.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
NB_FG

Bericht door NB_FG »

Geduld... Weet je hoe lang ik al wacht?
Pakweg 20 jaar!
En als ik dan te horen krijg dat ik dit jaar nog geopereerd kan worden en 4 maanden later zeggen ze opeens dat het toch niet mag... als je dan niet snapt dat dat meer is dan een mens kan verdragen...
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Het is inderdaad complex. Zeker nu je schreef over die 20 jaar is dat duidelijk.
NB_FG schreef: 30 nov 2024, 03:43 Ik wil, als nb, alléén vulvoplastie maar boven de gordel mag er niets veranderen, o.a. vanwege angst voor hatelijke reacties.
Eigenlijk weet ik niet hoe daar in Nederland mee om wordt gegaan en of er wel eens vergelijkbare situatie is voorgekomen.
Het gebeurd eerder dat er wel de wens is om oestrogeen te gebruiken, maar geen operatie.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
NB_FG

Bericht door NB_FG »

Jeste schreef: 03 dec 2024, 04:41 Het is inderdaad complex. Zeker nu je schreef over die 20 jaar is dat duidelijk.
NB_FG schreef: 30 nov 2024, 03:43 Ik wil, als nb, alléén vulvoplastie maar boven de gordel mag er niets veranderen, o.a. vanwege angst voor hatelijke reacties.
Eigenlijk weet ik niet hoe daar in Nederland mee om wordt gegaan en of er wel eens vergelijkbare situatie is voorgekomen.
Het gebeurt eerder dat er wel de wens is om oestrogeen te gebruiken, maar geen operatie.
Dat mag toch de persoon in kwestie zelf bepalen? Wat heeft een ziekenhuis zich daarmee te bemoeien als de arts bereid is om het te doen???
Ik woon trouwens in België, waar de regels kennelijk niet veel anders zijn dan in Nederland.