Recepten

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Recepten

Bericht door Merle »

Op veler verzoek... een topic waar je je favoriete kookrecepten kunt delen.

Om te beginnen met...

Fluffy Pancakes
Voor 2 personen

Ingrediënten
  • 100 mL yoghurt
  • 2 eieren
  • 30 g suiker
  • 50 mL melk
  • 100 g bloem
  • 1 tlp bakpoeder
  1. Scheid het eiwit van het eigeel;
  2. Voeg 10 g suiker toe aan het eigeel en meng het geheel goed, en meng daar dan goed het yoghurt en de melk doorheen;
  3. Voeg 20 g suiker toe aan het eiwit en klop dit stijf;
  4. Zeef het bloem en de bakpoeder door het eigeelmengsel, en meng dit goed;
  5. Meng het opgeklopte eiwit in stapjes door het eigeelmengsel;
  6. Verwarm een kleine koekenpan, voeg een klein beetje olie of boter toe, en vet de pan in;
  7. Giet een beetje van het mengsel in de pan, en bak dit op een klein vuurtje. Draai het pannenkoekje om zodra de kantjes gebakken zijn, en bak het dan door;
  8. Eetze! ;)
Met veel liefs,
Merle
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Recepten

Bericht door La-Clau »

Hm............het receptentopic lijkt aardig in het slop te zitten. Tijd om er iets aan te doen dus

Beef Stifado

Ingredienten: (voor 3 personen, aangezien we dat normaal met zijn tweetjes opeten)
ca. 750 gram uien
ca. 400-500 gram rundvlees (hacheevlees, soepvlees, riblappen aan kleine stukjes whatever)
1 bouillonblokje rundvlees
1 blikje gepelde tomaten of tomatenblokjes
2 of 3 teentjes knoflook, naar eigen smaak
peper, zout
snufje oregano (kan gewoon met gevriesdroogde)
snufje kaneelpoeder
Grote vlees- of stoofpan
Olijfolie

Bereidingswijze:
Pel en snijd de uien (niet te kleine stukjes)
Pel en hak de knoflook in hele kleine stukjes
Snijd het vlees in blokjes als dat nog niet zo uit de verpakking komt.
Giet een flinke scheut olie in de pan, draai het vuur open, en doe dan het vlees erbij en peper en zout naar behoefte.
Bak het vlees omscheppend bruin (hoeft niet helemaal gaar, dat komt vanzelf)
Doe vervolgens de uien en knoflook er bij en bak die een paar minuten mee.
Vervolgens de tomatenblokjes, oregano, kaneel en het bouillonblokje toevoegen, en met voldoende water minimaal 1.5 uur laten stoven.
Af en toe omscheppen kan geen kwaad.
De Beef Stifado is klaar als het meeste vocht is ingekookt, voeg dan naar smaak evt. nog peper, zout en oregano toe.

Zowel met aardappelpuree als rijst erg lekker!

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Elanora
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2013, 03:17
Gender: Transgender
Locatie: Zuid-Limburg (NL)

Re: Recepten

Bericht door Elanora »

Goh niet echt veel recepten hier, maar ik zal eens eentje van ons voor een "lazy sunday morning" hier beschrijven:

Saucijzenbroodjes:
  • 1 pak diepvries bladerdeeg (10 stuks)
  • 250-400 gram halfomhalf of rundergehakt (halfomhalf is vettiger en vind ik persoonlijk lekkerder, de hoeveelheid kun je zelf bepalen afhankelijk van hoeveel vlees je wilt en hoe sterk je de seasoning wilt proeven
  • 2 theelepels nootmuskaat
  • 2 eetlepels jus poeder van Maggi
  • 2 eetlepels ketjap
  • 1 teen geperste knoflook
  • 1 eetlepel bloem
  • 1 geheel ei
  • zout en peper naar believen, plus sambal als je het graag erg pittig hebt
Bereiding:
Ei geheel kloppen en de helft wegzetten. Leg de bevroren bladerdeeg uit op bakpapier bestrijk met de helft van het weggezette deel van het ei de bladerdeeg en laat het ontdooien terwijl je de vulling maakt. Een helft van het geklopte ei in een grote kom doen en de rest van de ingrediënten toevoegen (uiteraard niet de bladerdeeg). Zorg ervoor dat je dit geheel goed mengt. Nu maak je met je handen worstjes en leg je deze in het midden van de met ei bestreken vierkantjes bladerdeeg. Als alle saucijzen liggen dan vouw je de bladerdeeg dubbel en met een vorkje duw je de twee helften in elkaar. Hierna bestrijk je met het resterende kwart van het ei alleen de bovenkant van de broodjes. Pak nu een scherp mes en maak 2 tot drie inkepingen aan de bovenkant van de broodjes (hierdoor worden ze minder vochtig tijdens het bakken). Nu de oven in en ongeveer 25 minuten wachten (hou de temperatuur aanbeveling die op het pakje van de bladerdeeg staat aan). Na het bakken niet meteen aanvallen, hoe lekker het ook ruikt, maar wacht even 10 minuten anders verbrand je jezelf!

Afwisselingstip:
Je kunt ook voordat je de broodjes dichtvouwt aan de bovenkant een strookje Boursin culinair leggen! Een strookje fijn gehakte spinazie is ook een lekkere en gezonde afwisseling!

Eet smakelijk!
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Recepten

Bericht door Eva »

Leuk dat dit draadje weer wakker is gemaakt :)

Recept voor Stofoe komro komro (ellug lekkul)
Snijd ui, tomaat en knoflook fijn en braad het zachtjes aan.
Voeg dan de in blokjes of plakjes gesneden komkommer toe en vergeet vooral niet een bouillonblokje toe te voegen.
Lekker laten sudderen en eventueel wat zout en peper toevoegen.

Het bouillonblokje is elementair. Hoeveelheden en tijden? De Surinaamse keuken verwacht enige creativiteit :D

EDIT: Elisabeth corrigeert me. Er mag ook wel wat Madame Jeanette in. Desnoods sambal :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Recepten

Bericht door finesse »

voor de mensen met de licht gezonde neigingen en meer gezonde neigingen

http://www.verseoogst.nl" target="_blank

ik haal toch wel 60% van mijn kunstjes vandaan.
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Recepten

Bericht door Raisa »

Ris-otto

200 gram kip of tofu
200 gram risotto rijst
3 stuks eekhoorntjesbrood of 40 gram gedroogd eekhoorntjesbrood (je kunt eekhoorntjesbrood zelf plukken of op de markt kopen, gedroogd is dan meestal goedkoper. Ook de betere supermarkten en groothandels willen het wel eens hebben)
250 gram champignons
kip- of groentebouillon blokjes
1 courgette
1 ui
3 lenteuitjes
knoflook
olijfolie


Maak in een steelpan 1,5 liter bouillon (als je het gerecht met tofu maakt, gebruik dan groentebouillon)
Verhit de wokpan met een beetje olijfolie en fruit daarin de fijngesneden ui
Voeg hierna de kip en knoflook toe en braad die aan.
Voeg de in blokhes gesneden courgette, champignons en eekhoorntjesbrood toe.
Laat dit een paar minuutjes sudderen en voeg dan de risottorijst toe en giet er een beetje bouillon bij (als je tofu in plaats van kip gebruikt en gedroogd eekhoorntjesbrood in plaats van vers, dan kun je die nu toevoegen).
Blijf de rijst doorscheppen, het neemt langzaam de bouillon op. Blijf geregeld bouillon toevoegen.
Het gerecht is klaar wanneer de risottorijst zacht is en geen boillon meer opneemt. Het mag vochtig zijn.
Naar smaak kan groene pesto en mediterraanse kruiden worden toegevoegd.
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Recepten

Bericht door J1nny »

Madame Jeanettes maak ik gevulde eitjes mee.
Succes verzekerd.
En verder gebruik ik de laatste tijd vrij veel Jolokia flakes, via internet uit Engeland.
Doen het nog beter dan de Madame Jeanettes, mijn jongste mengt het zelfs door zijn pindakaas......
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Recepten

Bericht door La-Clau »

Nou, daar gaan we weer, deze keer een iets minder simpel recept.

Portugese Cataplana

Ik weet dat er met deze omschrijving meerdere, soms zeer van elkaar afwijkende recepten voorkomen. Deze is zelf gereconstrueerd, en smaakt zoals ik het zelf in de Algarve heb gegeten.

Ingredienten voor 2 personen, mits het flinke eters zijn :D
Ca. 300-350 gram tomaten
Ca. 300 kipfilet of mager varkensvlees
Ca. 250 gram aardappelen
Ca. 150 gram mosselen (die uit de diepvries van een budgetsupermarkt voldoen prima)
1 Ui
2-3 teentjes knoflook
1 Rood chilipepertje
1 Groente- of eventueel kippenbouillonblokje
1 glaasje droge witte wijn
Oregano, Tijm, en eventueel zout en zwarte- of cayennepeper
(Olijf)olie

Voorbereidingen
Snijd het vlees in (niet al te kleine) blokjes
Schil de aardappelen en snijd ze in kleine blokjes
Snipper de ui, en hak knoflook en pepertje in hele kleine stukjes
Snijd de tomaten (het liefst nog met schil) in plakjes

nu gaan we nog koken ook! :D
Giet een ruime hoeveelheid olie in een grote pan (stoofpan of afsluitbare hapjespan of wok) en bak hierin het vlees even aan, eventueel met wat zout en peper
Als het vlees bruin is, de ui, knoflook en het pepertje er bij en even meefruiten.
Zet ondertussen een pannetje op en laat in ca. 750ml. water het bouillonblokje oplossen
Als de ui glazig is gefruit even kort de mosselen meebakken, en vervolgens de tomaat toevoegen en nog even mee laten prutten.
Als de bouillon klaar is en kookt de inhoud van deze pan toevoegen aan de grote pan, een ruime hoeveelheid oregano en wat tijm naar smaak toevoegen en even goed doorroeren. Wachten tot het geheel kookt, het vuur laag draaien en het deksel op de pan.
Kook vervolgens in een apart pannetje de aardappelblokjes met een klein beetje zout tot ze zo goed als gaar zijn.
Drink ondertussen, terwijl je toch zit te wachten een lekker glaasje port, komt tenslotte uit hetzelfde land :D
Laat de Cataplana verder gaar stoven, maar laat niet al het vocht verdampen, en laat de laatste 5 minuten de inmiddels gare aardappels nog even mee stoven
Voeg dan ook de witte wijn toe.

De Cataplana is klaar als alles gaar is, maar bij het opscheppen het nog wel wat weg heeft van een stevige maaltijdsoep. Het gebruik van een diep bord is dan ook aan te bevelen. En schep rustig een 2e keer op!
Eet smakelijk.

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Recepten

Bericht door Fay »

Blender, magere yoghurt, bosje peterselie, 1 banaan, 1 appel of peer,advocado, muslie, en dat hele zootje in de blender

Ik gedij er goed mee

Joyy
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Recepten

Bericht door Jannet V »

Hachee

Boodschappenlijst
- 1 kg runderriblappen
- 2 kg uien
- 750 ml jus van 6 jusblokjes
- Peper
- Zout
- Kruidnagel gemalen
- 2 laurierblaadjes
- Suiker
- Azijn
- 150 gr croma

Snij het vlees in stukjes en kruiden met peper en zout in 5 a 10 minuten bakken op hoog vuur in 50 gr croma.
Maak de uien schoon en snij ze in halve ringen. Daarna glazig bakken in 100 gr croma in een grote braadpan. Los ondertussen de jusblokjes in kokend water op.
Doe het vlees samen met de jus bij de uien, vervolgens de 2 laurierblaadjes, beetje kruidnagel, 2 schepjes suiker en een scheutje azijn. Breng het geheel aan de kook, zodra het een kwartier gekookt heeft kun je stoppen om later verder te gaan. In totaal moet het ongeveer 3 uur pruttelen. Altijd 1 dag van tevoren klaarmaken zodat het een nacht over kan staan.

Mijn zussen hebben er het geduld niet voor maar het is heerlijk.
Liefs Jannet
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Plaats reactie