School.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Cake

School.

Bericht door Cake »

Ik start dit jaar weer met school, na dat ik ongeveer 2 á 3 jaar niet meer ben geweest.
De laatste keer dat ik op school was begon ik net met een mannelijke identiteit aan nemen, en nog redelijk laat in het schooljaar. Niemand daar die er wat van merkte of iets van zei, omdat ik naast het inbinden en me naam verkorte (toen nog was die niet veranderd) ik nog wel alles als vrouw moest doen.

Maar dit jaar is dat anders, zodra er wat dingetjes rond zijn begin ik dit jaar ook aan de real-life phase als het goed is. Ik kijk daar naar uit, maar ik heb geen idee hoe ik daar op school mee om moet gaan. Tot zo ver weet de persoon die mijn intake regelde van het feit dat ik dus Trans ben, en is mijn roepnaam op de school Dean. Ik zou alleen ook als een man aangesproken willen worden, en ik moet kijken hoe ik dat met de WCs en mogelijk kleedkamers moet doen. De school heeft volgens mij wel op se minst 2 gender-neutral toiletten.

Mijn vraag is dus een beetje, voor degene die hier mee te maken hebben gehad, hoe hebben jullie dit aangepakt en gedaan? Wat zijn de tips?
Martijn

Re: School.

Bericht door Martijn »

Ik heb een gesprek gehad met de decaan op mijn school en die heeft mij geholpen met naamswijziging binnen school.

Mijn opleiding moet ik overigens elk half jaar opnieuw mijn naam doorgeven, dus dit keer schreef ik gewoon mijn mannelijke naam op. Mijn mentor weet wel van mijn situatie en de meeste docenten ook. Ik vind dat persoonlijk erg fijn omdat ik heb gemerkt dat zodra ik bezig was met de transitie dat veel invloed had op mijn schoolwerk.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Cake

Bericht door Cake »

Dus via de decaan heb je het ook aan de leerkrachten kunne vertellen?
Was dat gesprek hem de decaan aanknopen dan via email voor het schooljaar, of via een afspraak op de school zelf?

Ik heb namelijk echt even geen idee wat de beste aanpak is, en tot hoe vere de school iets met mijn intake doet voor de start van mijn eerste jaar. (Die mijn wensen over het trans zijn ook aangeven.) Ik ben wel van plan iedere docent die ik zal hebben te informeren.
Martijn

Bericht door Martijn »

Ik heb het zelf de docenten vertelt en soms ook niet. Ik stelde me gewoon voor met Martijn en verder werden er geen vragen gesteld. En wat de beste aanpak is? Dat is denk ik wat bij jou past. Ik ben er zelf altijd heel open over en vragen beantwoord ik graag, ik maak er geen geheim van dat ik trans ben, maar schreeuw het ook niet van de daken.

Ik studeer trouwens met een iets ander systeem dan normaal is geloof ik. Ik schrijf me gewoon in voor een minor en dan geef ik mijn naam door. (Ik heb geen college's, maar consults met een docent) Ik heb daarna mijn mentor op de hoogte gebracht van de situatie, want de school zelf heeft nog wel mijn oude naam, dat kan ook even niet anders.

Je zou contact kunnen opnemen met je mentor/decaan en met hem of haar overleggen hoe je dit kunt aanpakken, mijn ervaring is dat de decaan erg goed meedenkt en je wilt helpen.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan