Hoi Suustainable, ik kan je enorm aanraden om tape uit te proberen. Vooral omdat je schrijft dat je van jezelf kleine borsten hebt. Bij mij is tapen echt 1000 gendereuforie! Ook perfect voor tijdens het sporten. Met tape krijg ik een platter resultaat dan met een binder en ik voel me veel vrijer, geen bandjes in je nek, naden die schuren etc. Hoe goed ik me voel als ik tape heeft me de bevestiging gegeven dat ik voor een mastectomie wil gaan.
Ook omdat het tapen (voor mij in elk geval) echt geen permanente oplossing kan zijn. Want hoewel het tapen fantastisch goed werkt tegen genderdysforie, krijg ik er ook jeuk en huidirritaties van. Ik kan denk ik nu ongeveer maximaal 3 dagen per week tapen, dus ik moet het een beetje plannen (wanneer plak ik het op, hoe lang laat ik het zitten, wanneer geef ik mijn huid rust) Gedoe.
Tips:
- TransTape
https://transtape.life/ heeft hele goeie afbeeldingen, instructies en video's
- Transtape is wel relatief duur; en als je de verzendkosten/verzendtijd (komt uit VS) wilt vermijden: kinesiologie tape, kinesiotape of fysiotape werkt ook goed en is makkelijker verkrijgbaar. Ik bestel nu meestal Rocktape en PREMIUM kinesiotape sporttape (via bol.com)
- ik zoek naar tape van 10 cm breed, zodat het een groter oppervlakte bedekt (want ik denk dat smallere tape sneller aan je huid trekt)
- heb geduld en neem echt de tijd om uit te proberen hoe het voor jou het beste werkt: experimenteer met hoe groot (lang) je de stukken tape knipt, of je 1 of 2 stukken tape per borst plakt, welke kant eerst, hoeveel je het tape stretcht/uitrekt, hoeveel dagen je het erop laat zitten, of je ermee wilt slapen of niet, etc. Probeer verschillende dingen uit zou ik zeggen!
- als je met een schaar ronde hoeken knipt aan de stukken tape, blijft het veel langer zitten
- het blijft langer zitten als je eerst doucht of jezelf wast voor je het erop plakt (wel je huid goed droogmaken)
- haal het tape er nooit af zonder een olie te gebruiken! (olie lost de lijm op, zie instructies op website TransTape) Als je het er zomaar aftrekt, trek je je huid kapot
- mij hoort helaas jeuk en huidirritatie ook bij het tapen, als ik veel of lang tape krijg ik kleine blaasjes/wondjes bij de randen. Zeker als ik het tape teveel stretch/uitrek, dan trekt het aan mijn huid en daar krijg ik last van. Ik hoop dat dat bij jou minder is, maar kan je in elk geval aanraden om je huid goed te verzorgen en rust te geven nadat je het tape eraf hebt gehaald.
- bereid je erop voor dat het erop plakken, als het tape eraf halen een moment van heftige genderdysforie kan zijn. Voor mij was dat zeker in het begin zo. Wat mij hielp is een goed moment (op de dag) kiezen en een rustige omgeving (thuis) en er echt even de tijd voor nemen.
- als je sensitief bent voor fysieke prikkels, kan ik me ook goed voorstellen dat het totaal niet voor je werkt ivm het gevoel van tape op je huid. Maar misschien went het ook gewoon.
Hopelijk heb jij minder last van de minder fijne dingen die ik hierboven noem! Als je nog meer tips wilt, stuur me gerust een berichtje