Bedankt dat je toch antwoord hebt gegeven. Het verheldert wel één en ander.
Dat woke ook inhoudt dat mensen op hun slachtofferschap worden aangesproken is niet iets wat ik zelf in die definitie zou plaatsen. Het hyperbewuste van maatschappelijke ongelijkheid herken ik wel.
Ik denk dat de 'linkse elite' (of grachtengordel-links) inderdaad wat inlevingsvermogen kan missen (ik zie als voorbeeld mevrouw Bromet die kokketeerde met haar warmtepomp, elektrische wagen en lage energierekening) en niet altijd inzichtelijk heeft welke privileges ze genieten. Maar ik denk ook dat het beeld dat je in je eerdere post schetste (houden van prikkels, zien stress als uitdaging, etc) eerder uitzondering is dan regel in de progressieve/ linkse hoek.
Ik zie bijvoorbeeld ook heel veel minder (financieel)geprivilegeerde mensen die uitgesproken links zijn. Mensen die vanwege een beperking niet (volledig) kunnen werken, mensen met een migratieachtergrond, laagopgeleide mensen, noem maar op.
Het idee dat rechts voor 'de gewone man' is, 'Henk en Ingrid' en links voor de 'grachtengordelbakfietsmoeders' is een vreselijk achterhaald en stereotiep idee.
Rechts of links, progressieve of conservatieve opvattingen komen in alle lagen van de bevolking voor.
Conservatieve opvattingen
-
- Voornaamwoorden: hij/hem
-
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Conservatieve opvattingen
Ik vind het echt een de pot verwijt de ketel verhaal hoor Jeste. Je lijkt je totaal niet te kunnen/willen te verplaatsen in mensen die er anders over denken, terwijl je dat mensen die je volgens mij niet eens kent datzelfde verwijt.
Ik heb weleens gezegd lees woke als fatsoenlijk en je begrijpt meteen hoe absurd anti-woke is.
Wij hebben een totaal ander wereldbeeld en dat is prima, je mag van mij zelfs generaliseren, maar je mag van mij niet verwachten dat je dan geen weerwoord krijgt.
Ik heb weleens gezegd lees woke als fatsoenlijk en je begrijpt meteen hoe absurd anti-woke is.
Wij hebben een totaal ander wereldbeeld en dat is prima, je mag van mij zelfs generaliseren, maar je mag van mij niet verwachten dat je dan geen weerwoord krijgt.
Irene
-
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik word zo bizar blij van zinnetjes als "volgens mij betekent woke" of "woke is naar mijn mening". Hilarisch. Woke is gewoon een definitie, een vorm van acceptie eisen voor mensen die buiten een wit cis hetero mannelijk narratief vallen. Klaar. Dat is wat het is. Ben je tegen "woke", dan ben je dus per definitie tegen op zijn minst 1 van de gemarginaliseerde groepen die zou graag acceptatie zouden willen in de globale maatschappij. Dus je hebt niks te "vinden" over wat andere mensen zijn of doen als ze daar niets of niemand kwaad mee doen. Die mensen zijn er gewoon en hebben net zoveel recht om hun leven te leiden zoals zij willen als dat jij en ik dat hebben.
Tegenwoordig lees ik vaak aan het einde van een haatdragend relaas de woorden "mijn mening.". En dat is echt superleuk. We zijn allemaal blij dat we dit in onze grondwet hebben. "Vrijheid van meningsuiting" betekent echter niet "vrijheid van consequentie". En zo'n consequentie is dan dat er mensen je aanspreken op je hypocrisie om als gendervrij persoon voor conservatieve waarden te pleiten die achterhaald zijn voor vele mensen. Er is meer in de wereld dan het dorpje van Alfred Jodocus Kwak.
Mijn mening.
Tegenwoordig lees ik vaak aan het einde van een haatdragend relaas de woorden "mijn mening.". En dat is echt superleuk. We zijn allemaal blij dat we dit in onze grondwet hebben. "Vrijheid van meningsuiting" betekent echter niet "vrijheid van consequentie". En zo'n consequentie is dan dat er mensen je aanspreken op je hypocrisie om als gendervrij persoon voor conservatieve waarden te pleiten die achterhaald zijn voor vele mensen. Er is meer in de wereld dan het dorpje van Alfred Jodocus Kwak.
Mijn mening.
-Life is a work in progress-
-
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
En laten we ook eens beseffen dat begrippen als 'links' en 'rechts' geen begrippen meer zijn maar lege scheldwoorden. Ik zie Jeste met droge ogen beweren dat "progressief liberaal' links zou zijn. Brrr. Liberalen zijn al meer dan een eeuw niet meer 'links'. Net zoals de confessionelen eigenlijk niet 'rechts' meer te noemen zijn. Ik laat dat stukje parlementaire geschiedenis even voor wat het is.
Over 'woke' heeft NRC vandaag een artikel in de krant: https://archive.md/c6RxD
Over 'woke' heeft NRC vandaag een artikel in de krant: https://archive.md/c6RxD
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Tja, de VSP, ze zien niet dat er nu in de VS een staatsgreep gaande is naar voorbeeld van 1933 Duitsland.
Ik vind dat een heel enge ontwikkeling.
Ik mag hopen, maar ben bang, dat het in NL niet zover gaat komen.
Conservatief ziet vaak niet dat dat alleen te overleven is als je puissant rijk ben.
De gewone man/vrouw wordt er alleen maar slechter van.
Ik vind dat een heel enge ontwikkeling.
Ik mag hopen, maar ben bang, dat het in NL niet zover gaat komen.
Conservatief ziet vaak niet dat dat alleen te overleven is als je puissant rijk ben.
De gewone man/vrouw wordt er alleen maar slechter van.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen...