Nieuwe chat! Zie dit topic.

School & opleiding

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

School & opleiding

Bericht door Merel77 »

Gewoon eens nieuwsgierig naar iets.
Vroegah op school was ik best wel afwezig, altijd met andere dingen bezig, dromerig. Erg goed mijn best deed ik dan ook niet. Ik had ook geen idee wat ik later wilde worden (ahum ik lieg, ik had stiekem wel een idee :mrgreen: maar dat mocht niet ). Voor mijn gevoel is het dus hartstikke T gerelateerd maar als ik een lotgenoot vraag dan herkennen ze zich er nooit in. Het valt me ook op dat er zoveel lotgenoten zijn die het wel gelukt is om een hogere opleiding af te ronden. Iedere keer als iemand weer zegt dat die een of andere HBO opleiding heeft afgerond denk ik: "Hoe kan dat nou?" Ik was zelf ondanks alles een erg slim meisje dus daar lag het ook niet aan. :o
(Verder niks zinnigs te melden eigenlijk).
:ugeek:
marlies
Gast

Re: School & opleiding

Bericht door marlies »

Ik ben nog niet afgestudeerd, maar had dat al een aantal jaren moeten zijn. Ik wil niet m'n eigen verantwoordelijkheid ontkennen, maar het hele trans-gebeuren is daar zeker een factor in geweest.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: School & opleiding

Bericht door TheGirl »

hmm opleiding, ik probeer al elke keer opnieuw aan een opleiding(HBO) te beginnen. Alles loopt doorelkaar.
Maar als jij een opleiding wil doen dan kan dit altijd nog. Heb jij geen HAVO, VWO of MBO4(+) dan kan het nog als je wil.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: School & opleiding

Bericht door Hedwich »

Er is op een gegeven moment een gedachte door mijn hoofd gegaan die valt achteraf samen te vatten in 5 woorden: "zaken gaan voor het meisje".

Op de middelbare school is het me gelukt mijn gevoelens uit te zetten. Nouja, misschien was het onderdrukken. Ik was in iedere geval verrast dat me zo goed lukte en eigenlijk was ik er een beetje trots op ook nog. Ik ben geslaagd met een ultra-beta pakket, zij het met hangen en wurgen. Ik heb jaren alleen maar geleerd en af en toe gegamed. Ik was erg ongelukkig in die tijd, maar gelukkig besefte ik dat pas jaren later.

Op de universiteit heb ik letterlijk veel omzwervingen en uitstapjes gehad (9 jaar gestudeerd). Ik ben 2 keer van studie geswitched en heb een jaar full-time bestuur gedaan. Ook heb ik een keer of 2 een tijd lang helemaal niets gedaan (dan me ongelukkig voelen). Vroeg in mijn studententijd, toen ik worstelde met mijn identiteit, heb ik bewust die interne discussie kaltgestellt en gecompromitteerd met homoseksualiteit. Daar zou ik me later wel druk om maken (tot nu toe is dus alles volgens plan verlopen, maar of dat nou de beste keuze was...) Naarmate ik verder studeerde ben ik steeds meer de kast in gedoken en ben ik verder van mezelf weggedreven. Van mijn laatste studie-item, mijn stage in India, kwam ik volledig mentaal gesloopt terug, maar... ik kreeg een 8 en veel complimenten en waardering. Daarna nog wat voortgesukkeld...

Totdat ik op een gegeven moment het dacht te kunnen redden als "gewoon" heteroseksueel heertje. Waarmee het dus grandioos mis ging.

Nu tegenwoordig her en der wat wordt losgewoeld daar boven, door omstandigheden, gesprekken en HRT, heb ik wel eens het idee dat ik vanaf mijn 15e emotioneel in een tombe heb gelegen. Ik heb dit kunnen volhouden omdat ik streberig ben. Nu wens ik soms dat ik mezelf eerder was tegengekomen, minder had gestreefd, in plaats van mezelf zover proberen te pushen. Dan was ik nu verder in mijn transformatie geweest en was ik eerder aan mijn leven begionnen zoals ik het nu wens te leiden. Maar ja, dan had ik misschien nu geen MSc achter mijn naam mogen plakken. Maar ach, ik ben nu ook langdurig werkloos, dus wat heb ik daar aan?

Tja...
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: School & opleiding

Bericht door Arike »

Hedwich schreef:Op de universiteit heb ik letterlijk veel omzwervingen en uitstapjes gehad (9 jaar gestudeerd). Ik ben 2 keer van studie geswitched en heb een jaar full-time bestuur gedaan. Ook heb ik een keer of 2 een tijd lang helemaal niets gedaan (dan me ongelukkig voelen).
Heel herkenbaar...

Tentamen, wat nou tentamen... :? :roll:

Ik had altijd wel een commissie, uitstapje, genootschapje, borrel, tentoonstelling ... etc... weten te vinden die mij een meer verantwoorde besteding van mijn tijd leek :? en mij de noodzakelijke afleiding gaf :roll:
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: School & opleiding

Bericht door Jessy »

Dromerig was ik ook wel in mijn schooltijd. Ik wist niet wat ik wilde worden, en tot op de dag van vandaag weet ik nog steeds niet wat ik de rest van mijn leven wil doen. Wel wist ik van veel zaken zeker dat ik daar nooit iets mee wilde doen. Mijn intelligentie is bovengemiddeld, en indien geinteresseerd/gemotiveerd kan ik enorm snel leren. Maar interesse en motivatie ontbrak me, en ik ging zitten nadenken over het "Waarom" van alles. Resultaat: geen enkele opleiding ooit afgerond, zelfs het middelbaar nog niet.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: School & opleiding

Bericht door TheGirl »

Indien je ouder dan 21 bent. Geen VMBO/MAVO/LBO, HAVO of VWO diploma hebt. Dan kan je wel HBO opleidingen starten.
Judiana
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 mar 2012, 12:54
Gender: Transgender

Re: School & opleiding

Bericht door Judiana »

ik was ook een dromer en kon helemaal terug getrokken in mijn wereld zijn ( ik ben niet autistisch)
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: School & opleiding

Bericht door hX2eDVx3 »

Ik heb me altijd maar gewoon bezig gehouden met school, dan bereikte ik in ieder geval iets. Ik hoefde niet na te denken of ik wel met het juiste bezig was, want ik was hartstikke goed bezig met mijn opleiding en daar ging het om toch? Pas tegen het einde van mijn bachelor begon me te dagen dat het daar helemaal niet om gaat. Persoonlijke ontwikkeling heb ik dus ook amper gehad de eerste 20 jaar.
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: School & opleiding

Bericht door Merel77 »

Als ik het zo hoor dan lijkt het wel het een of het ander te zijn: of je leert, maar dan verwaarloos je je persoonlijke ontwikkeling, of je geeft er de brui aan, maar dan ben je wel eerlijker naar je eigen gevoel toe. Zoiets. Het een of het ander zal je toch wel als een gemis ervaren. Voor mezelf sprekend ben ik wel een soort van blij dat ik bij mezelf gebleven ben. Alleen was het wel jammer dat ik dan altijd zo ongelooflijk zelf geabsorbeerd was (kennelijk dan toch) dat ik geen tijd meer had om te studeren. :?: Ik heb niks afgemaakt en soms voel ik me een echte loser. Dan heb ik voor een jaartje werk in een callcenter, dan in een kutfabriek, dan in een winkel en dan weer een of ander gemeenteproject, of reintegratie bureau. Er wordt heel veel geld vrijgemaakt om je aan het werk te helpen. Geld zat om een opleiding voor je te betalen, maar ze vertikken het. Ach ja, al dat getouwtrek, je blijft er wel vitaal van zullen we maar zeggen. :?

O ja, je kunt na je 21e wel een HBO opleiding volgen, maar na je 30ste mag je niet meer met een opleiding beginnen. :cry: