Borstkanker onderzoek

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
September
Voornaamwoorden: Die diens

Borstkanker onderzoek

Bericht door September »

Hoi,

Nu ik geopereerd ben en zonder borsten verder mag ( woep woep!) zit ik met de vraag wat het alternatief is voor het gangbare bevolkingsonderzoek naar borstkanker. Op overheidswebsites wordt gesproken over röntgen, maar is dat dan iets dat je zelf moet regelen? Of kun je dat aanvragen als je voor het reguliere onderzoek wordt uitgenodigd? Ik heb mijn geslacht niet officieel laten veranderen.

Wie heeft er ervaring?
Alice

Re: Borstkanker onderzoek

Bericht door Alice »

Als je een uitnodiging onderzoek ontvangt kun je aangeven of je daar gebruik van wil maken ook kun je aahgeven dat je in de toekomst geen uitnodigingen wenst te ontvangen.
Zonder borsten is het moeilijk onderzoek te doen lijkt mij.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
September
Voornaamwoorden: Die diens

Bericht door September »

Nou zonder borsten kun je nog steeds borstkanker krijgen en zoals ik schreef is röntgen onderzoek dan de weg. Ik weet alleen niet hoe je dat aanpakt, vandaar mijn vraag hier..
San(ne)
Voornaamwoorden: Die/diens

Bericht door San(ne) »

Ik vraag me ook af hoe dat dan gaat inderdaad. Is dit misschien een vraag die de huisarts kan beantwoorden?

En de reply hierboven klopt inderdaad niet. Er blijft altijd een klein deel borstweefsel achter na top surgery. De kans op borstkanker is kleiner bij minder borstweefsel, maar niet 0. Ook cis mannen kunnen bijvoorbeeld borstkanker krijgen.
ElisabethT
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door ElisabethT »

Het gaat er om of er borstklierweefsel achter blijft. Zo nee dan is screening niet zinvol. Zo ja dan is er natuurlijk een zeer kleine kans op borstkanker. Let op dat het gebruik van medicatie tegen oestrogenen ook een beschermend effect heeft. Bij mannen wordt er sowieso niet gescreend. Omdat het risico heel laag is.
Ik zou de vraag aan je endocrinoloog stellen in hoeverre het echt noodzakelijk zinvol is om nog gescreend te worden.
Inderdaad wordt dat dan meestal met röntgenfoto’s gedaan.