Paarse vrijdag en intolerantie

Nieuwsberichten
berry_Ando
Voornaamwoorden: die/diens of hij/hem

Paarse vrijdag en intolerantie

Bericht door berry_Ando »

Nieuwsbericht van de NOS over paarse vrijdag op school:
https://nos.nl/artikel/2548126-probleme ... se-vrijdag

Ook op mijn eigen school merk ik dat de intolerantie oploopt. Het lijkt met het jaar meer te worden. Er worden vlaggen van de muur getrokken en er worden grappen gemaakt. Ook is er een stinkbom afgegaan. Jammer is dat, eigenlijk gewoon zorgwekkend...
Jeste
Voornaamwoorden: Jeste

Re: Paarse vrijdag en intolerantie

Bericht door Jeste »

Op NPO Radio 1 ging het er ook nog over.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos ... se-vrijdag
4 min.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Saskia-Vince
Voornaamwoorden: die/diens

Bericht door Saskia-Vince »

sorry dat ik het zeg, maar is afdwingen om tolerant te zijn tegen over lhbti personen dmv dit soort dagen wel de goede weg??
Het bewijst maar weer dat afdwingen averechts werkt en men zich tegen je keert.
Ik niet alleen, maar ik merk het ook in mijn omgeving onder lhbti mensen die hebben een hele grote hekel, en krijgen steeds een grotere hekel aan dat kleine progressieve groepje binnen de lhbti gemeenschap die maar al te graag het lhbti gebeuren de grote massa aan het opdringen is, in de lhbti groep waar ik graag naar toe ga hadden wij ook 1 zo'n activistische persoon die door de hele groep werd uitgekotst om dat deze ook zo dwangmatig bezig was, en deze persoon is inmiddels persona non grata in onze groep ( en heb gehoord in nog ander groepen hier in de omgeving ).
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
5-8-24 start hrt
Vrouw met een penis
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik begrijp werkelijk niet waar het idee vandaan komt dat dingen opgedrongen worden, door de strot geduwd hoor je ook vaak, ik kan me daar heel kwaad over maken, want het slaat helemaal nergens op ik heb nog nooit gehoord dat iemand gedwongen werd trans, of homo te worden (helaas komt andersom nog weleens voor, al wordt dat gelukkig ook minder)
Irene
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Saskia-Vince schreef: 22 dec 2024, 12:16 sorry dat ik het zeg, maar is afdwingen om tolerant te zijn tegen over lhbti personen dmv dit soort dagen wel de goede weg??
Het bewijst maar weer dat afdwingen averechts werkt en men zich tegen je keert.geving ).
Paarse vrijdag is geen afdwingen, opdringen, door de strot duwen, of wat dan ook.

Het 'opdringen' en 'door de strot duwen' gebeurt niet. Dat is een frame dat uit conservatieve hoek gebruikt wordt om te proberen de acceptatie die er al lang is terug te draaien. Als je vraagt 'wat wordt er dan opgedrongen' en 'wie doet dat dan' krijg je geen antwoord, omdat het er niet is. Maar hoe vaker het gezegd wordt, hoe meer mensen geloven dat er toch iets is.

Binnen de groep lhbti-ers, die heel divers en verdeeld is, en zeker geen community, heb je de activistische voorlopers en de rest. De voorlopers brengen discussies op gang, maar daarna moet de 'gewone' politiek er mee aan de slag en dat gaat altijd met compromissen en nooit zoals het in een ideale wereld zou zijn. Die ideale wereld ziet er voor iedereen immers anders uit. Ik heb respect voor de mensen van BIJ1 die proberen wat meer activisme naar het bestuur te krijgen maar als ze al ergens meepraten is het als kleine minderheid. Doordrukken is dan nogal onmogelijk.
Wat ik wel merk in de groep lhbti'ers is dat er mensen zijn die hun weg gevinden hebben in de maatschappij en iedere extra ophef over LHBTI-rechten zien als een bedreiging, en dan dus mee gaan doen aan dat conservatieve frame. En zo blijft het verschuiven, het is nog niet zo lang geleden dat non-binair zijn bijnnen de transgemeenschap omstreden was. En nu we weer verder zijn, zijn er nieuwe onbegreoen dingen. Je moet zelf gemerkt hebben dat jouw transitiewensen hier ook niet door iedereen begrepen of gewaardeerd worden. Ik hoop dat je je daar niet te veel van aantrekt, want het gaat om jou en niemand anders. Maar besef dat jij net zo progressief bent als die persoon die uitgekotst werd.

Nogmaals, paarse vrijdag is geen opdringen. Het enige wat er gevraagd wordt is je niet heel erg te bemoeien met hoe een ander het leven inricht. Als iemand ervaart dat mijn bestaan door de strot geduwd wordt dan ligt dat niet aan mij maar aan die persoon. Want in werkelijkheid is het zo dat onze wereld heteronormatief, cisnormatief, patriarchisch en op de witte quasi christelijke mens gericht is. Dát is wat óns door de strot geduwd wordt, en waar lhbti-ers in het algemeen en de activisten in het bijzonder zich tegen verzetten. Daar moeten we de activisten oneindig dankbaar voor zijn, in plaats van ze 'uit te kotsen'. En dat de conservativo's de zaken opzettelijk omkeren en óns betichten van 'door de strot duwen' komt voor hún rekening.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Een beetje herschreven omdat ik er eigenlijk wel klaar mee ben. Over paarse vrijdag en overgevoelige strotjes.

https://substack.com/@elaurijssens/p-153484668
IMG_1926.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
JayDoe
Voornaamwoorden: NL:Zij/haar EN:She/they

Bericht door JayDoe »

Saskia-Vince schreef: 22 dec 2024, 12:16 sorry dat ik het zeg, maar is afdwingen om tolerant te zijn tegen over lhbti personen dmv dit soort dagen wel de goede weg??
Het bewijst maar weer dat afdwingen averechts werkt en men zich tegen je keert.
Ik niet alleen, maar ik merk het ook in mijn omgeving onder lhbti mensen die hebben een hele grote hekel, en krijgen steeds een grotere hekel aan dat kleine progressieve groepje binnen de lhbti gemeenschap die maar al te graag het lhbti gebeuren de grote massa aan het opdringen is, in de lhbti groep waar ik graag naar toe ga hadden wij ook 1 zo'n activistische persoon die door de hele groep werd uitgekotst om dat deze ook zo dwangmatig bezig was, en deze persoon is inmiddels persona non grata in onze groep ( en heb gehoord in nog ander groepen hier in de omgeving ).
Als mensen lhbti volk haten 'omdat ze het te veel zien' dan haatten ze lhbti volk al.
Jeste
Voornaamwoorden: Jeste

Bericht door Jeste »

Afgaande op de dingen die ik lees in kranten en hoor op de radio lijkt het erop dat leerlingen op school heel erg interactief bij dit soort zaken worden betrokken. Er wordt aangemoedigd om ergens wat van te vinden. Al op vroege leeftijd worden kinderen op school plichtmatig bij allerlei discusies betrokken. Soms zijn kinderen (of jongeren) daar helemaal niet aan toe.
Het zou wellicht veel beter zijn om op een passievere manier les te geven over LHBTIQ+. Op een wat afstandelijkere manier de over feiten vertellen. De leerlingen minder op een persoonlijke toon aanspreken. Bijvoorbeeld door te vertellen "Er zijn mensen die op iemand van hetzelfde geslacht vallen. Dat is ook goed." in plaats van "Jij kan op iemand van hetzelfde geslacht vallen.". Of zeggen "Mensen die gendertwijfels hebben kunnen terecht bij de organisatie Transvisie." in plaats van "Als jij gendertwijfels hebt dan kan je bij Transvisie terecht.". De boodschap komt evengoed wel binnen bij de mensen voor wie het bedoeld is. Voor anderen komt het het echter niet zo over alsof kinderen of jongeren in een bepaalde richting worden geduwd.
Naar mijn mening is het helemaal niet zo dat kinderen of jongeren in een bepaalde richting worden geduwd, maar in de emotie van best wel veel andere mensen is dat helaas wel zo. Misschien toch verstandig om een er een beetje rekening mee te houden dat veel mensen irrationeel functioneren.