Nieuw onderwerp: snelle veranderingen tijdens HRT en zorgen over bloedklonters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Johannave
Voornaamwoorden: zij/haar,

Nieuw onderwerp: snelle veranderingen tijdens HRT en zorgen over bloedklonters

Bericht door Johannave »

Hoi,

Ik ben nu een maand bezig met HRT en merk dat mijn borsten best snel groeien cup b. Ik merk ook dat er veranderingen zijn in mijn heupen en gezicht, zoals meer vrouwelijke vormen. Ik gebruik pleisters en ben momenteel op 50mg, maar ik begin me zorgen te maken over de kans op bloedklonters, vooral omdat ik gevoeliger ben door mijn beperking. Aangezien ik relatief snel veranderingen merk, vraag ik me af of dit normaal is en of ik mijn bloed zou moeten laten controleren. Is het normaal om zo snel resultaten te zien bij deze dosering, en zijn er extra voorzorgsmaatregelen die ik zou moeten nemen?

Is het normaal dat deze veranderingen ook vrij snel optreden of moet ik daar extra op letten?

Bedankt voor jullie hulp en ervaringen
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Nieuw onderwerp: snelle veranderingen tijdens HRT en zorgen over bloedklonters

Bericht door Irene_de_Vreede »

Iedereen reageert anders, borstgroei komt meestal snel, vetverdeling duurt doorgaans langer.
Irene
Johannave

Re: Nieuw onderwerp: snelle veranderingen tijdens HRT en zorgen over bloedklonters

Bericht door Johannave »

Is dat niet te snel
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Volgens je profiel ben je 22, dat betekent dat je lichaam nog groeihormonen aanmaakt en dat is je "geluk". Je bent geen uitzondering en ik denk dat je gewoon moet genieten van je situatie.

Kort overleg met de arts is altijd mogelijk natuurlijk.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
layla
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door layla »

Heyy!

Wat fijn om te horen dat je al veranderingen merkt, en gefeliciteerd met je eerste maand HRT! 😄

Iedereen reageert anders, maar het kan dus echt wel normaal zijn bij jouw dosering en vorm. Misschien kun je even overleggen met je behandelend arts of endo? Die kan je ook helpen om te kijken of alles goed verloopt en of er extra dingen zijn waar je op moet letten.

Succes met alles, je bent goed bezig 💜
pre-op MTF
Danielle

Bericht door Danielle »

Als je je zorgen maakt over tromboserisico dan kan je dat best bespreken met je behandelend artsen of huisarts.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Dawn

Bericht door Dawn »

HRT via de huid wordt juist gegeven om de kans op trombose te verkleinen.
Johannave

Bericht door Johannave »

Ja dat is waar en de arts weet het maar ik ben bang dat ondanks de lage dosis mijn lichaam is zo goed reageert daar dat daardoor ook de kans op trombos goed terug is dan berekend of heeft dat niks met elkaar te maken hoe goed de hormonen werken en enterkant op trombos
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Het verhaal over trombose kwam vooral van het gebruik van ethinylestradiol. Maar dat zit eigenlijk tegenwoordig alleen in een aantal anticonceptiepillen. Bij transceouwen wordt het al bijna 25 jaar niet meer voorgeschreven.

De kans is trouwens nooit nul. Dus twijfel je, vraag het je arts. Maar dat het goed aanslaat wil niet zeggen dat je nu opeens een groter tromboserisico loopt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Johannave

Bericht door Johannave »

Oké dat wou ik weten