mijn verhaal

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Maureen_
Voornaamwoorden: Zij/haar

mijn verhaal

Bericht door Maureen_ »

hi allemaal!
Leuk dat ik nu onderdeel mag zijn van deze community!
Ik vind het lastig waar ik dit verhaal het best kan plaatsen, maar wellicht kunnen de mod's het misschien verplaatsen?

Sinds een paar dagen hier op het forum rondgestruind en het lijkt voor mij echt alsof de meesten hier al zo ver in hun proces zitten. Ik kwam het forum bij toeval tegen, ik zit ook in een soort ervaringsgroep van transpersonen/crossdressers op Fetlife. Ik kom er nu wel achter dat mijn trans zijn daar voor veel mannen eerder een enorme fetish is. Ik vind de aandacht leuk, maar ik transvrouw zijn is voor mij geen kink of fetish. Ik voel me al mijn hele leven anders. Eerder leken wat puzzelstukjes op de plaats te vallen door mijn diagnose autisme, maar er bleef toch iets onderhuids broeien.

Eigenlijk ben ik sinds oktober voor mezelf uit de kast gekomen en het voelt alsof een droom is uitgekomen. Even voor jullie beeld: Normaal maak ik nooit foto's van mezelf, maar in het afgelopen half jaar heb ik meer dan 2500 foto's gemaakt van mezelf.. Ook wel leuk om de transformatie in makeup, kleding en lichaamshouding te zien. Ik vind echt dat ik er mag zijn als vrouw, dat gevoel heb ik als man nooit gehad.

Ik heb met een directe collega gedeeld dat ik hiermee al een tijdje worstel en met een goede vriendin.. Beiden reageerden eigenlijk vol onbegrip dat ik deze gevoelens had.. 'ja maar je bent zo'n leuke man...' en 'je was altijd zo bezig met vrouwen versieren'. Ik heb dan echt het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen voor een gevoel en ik vind dat heel lastig. Een transpersoon zijn is geen keuze denk ik, hoe je er uiting aan geeft dat is wel een keuze denk ik.

De collega vraagt overigens regelmatig hoe het ermee gaat en ik laat ook wat van mijn foto's zien. (de beste en mooiste natuurlijk 😇)
Daarnaast heb ik met mijn maatschappelijk werker dit onderwerp aangehaald en we hebben afgesproken dat we hiermee na mijn verhuizing in de zomer serieus mee aan de slag gaan. Ik heb echt wel het gevoel dat ik er iets mee moet en wil en dat ik wel hier hulp bij nodig heb. (tijdens het typen van dit zinnetje krijg ik een fijne kriebel in mijn buik 😊).

Maar goed, wat heb ik sinds afgelopen oktober allemaal gedaan in mijn dagelijkse leven. En wat is er veranderd! Eigenlijk heb ik gelijk al mijn lichaamshaar afgeschoren. Dat was best heftig achteraf, maar nu wil ik niet meer anders. Ik probeer me in het dagelijks leven enigszins androgyn te kleden: strakke skinny broeken, mannenlaarsjes (met hak, die tikken zo mooi ☺️).

In de weekenden kleed ik me thuis als vrouw, ik doe mijn makeup en ik geniet van het vrouw zijn. Ik kan er oprecht van balen om 's avonds voor het slapengaan alle makeup er weer af te halen!
Toen het nog vroeg donker was ben ik al eens in mijn auto gestapt als vrouw om een rondje te rijden, ik vond het geweldig! Ook wel spannend, vooral het stukje van mijn huis naar de auto en andersom 🤣.

Goed, het is natuurlijk niet alleen rozengeur en maneschijn. Af en toe word ik gek van de twijfels die ik heb.. Dan heb ik weer een boek gelezen waarin ik me totaal niet herken en vervolgens lees ik weer een boek waarin ik weer wél heel veel dingen herken. Daarom is het goed dat ik hulp zoek denk ik. Ik vind het fijn om te lezen dat anderen die twijfels ook hebben, hoe vervelend de twijfel ook is. Maar ik voel me daardoor niet alleen.

Ik kom erachter dat er zoveel aspecten zijn. HRT, operaties.. sociale transitie.. en tegelijkertijd hebben al die zaken zoveel consequenties voor mijn gevoel. Tijdens het schrijven bedenk ik me nu wat nu mijn doel is van dit stuk haha. Nou, ik denk dat ik gewoon even mijn hart moet luchten..

Het is misschien een wat onsamenhangend verhaal geworden, maar wellicht zitten er voor jullie aanknopingspunten in waar ik tips in kan krijgen?

fijne avond!

Liefs Nathalie
:hbeat: Reis van Maureen :hbeat:

december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
Vickey

Re: mijn verhaal

Bericht door Vickey »

Lieve nathalie
Laatst gewijzigd door Vickey op 25 apr 2025, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vickey

Bericht door Vickey »

Lieve nathalie
Wat een mooi verhaal en er zijn zeker voor mijzelf herkenningspunten.

Liefs vickey
Dawn

Bericht door Dawn »

Hoi Nathalie, mooi dat je dit allemaal zo schrijft. Als tip wil ik meegeven dat ieders reis hierin een eigen reis is waarbij er overeenkomsten en verschillen met de reis van een ander mogen zijn.
Hulp zou ik niet meer alleen bij maatschappelijk werk doen. Gezien wachtlijsten en de ontwikkelingen die je doormaakt zou je je kunnen proberen in te schrijven bij deskundige instanties. Een eerste stap hierin is dan psychologische ondersteuning. Dat kan zowel bij de drie universitaire ziekenhuizen als bij onafhankelijke organisaties als Psytrans of De Vaart. Bij de laatste 2 moet je mogelijk iets bijbetalen echter hun wachtlijsten zijn korter. Ook is je zorgverzekering van belang als je verder gaat. Vergoedingen kunnen verschillen per zorgverzekeraar.
Ik wens je een mooi vervolg in je reis toe
🤗
Irene_de_Vreede
Moderator

Bericht door Irene_de_Vreede »

Misschien handig dit in het verborgen deel te zetten bij de dagboeken, omdat je nog maar net lid bent heb je daar nog geen toegang toe, maar dat komt wel.
Irene
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door DominiqueB »

Hoi Nathalie

Voor vele zijn er wel herkenningspunten en ook voor mij, Wat je eerder deed was eigenlijk je zelf naar buiten presenteren zoals men van je verwachte en dus niet wie je werkelijk was en bent.
Straks als je in de dagboeken sector mag zal je veel meer verhalen kunnen lezen en daar ook ontdekken dat iedereen overeenkomstigheden heeft en ook verschillen.

Fijne zaterdag nog.

dikke knuffel Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Frederieke
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Frederieke »

Bedankt voor je verhaal, knap om dat zo te delen.
Dat gevoel van jezelf te moeten verdedigen herken ik ook wel, maar vergis je niet, soms komt het ook gewoon uit oprechte belangstelling.

Ik zeg dan vaak iets in de trant van : "Jij kunt niet voelen wat ik voel en ik kan niet voelen wat jij voelt. En dat is oké. Maar ik kan het wel proberen uit te leggen, hoe moeilijk dat ook is."

Uiteindelijk komt het er op neer dat we elkaar de ruimte moeten geven om zo te zijn zoals we zijn en dat we dus ook verschillend mogen zijn.

Mijn schoonouders zeggen dan wel eens: "In de ruimte is te leven." Zowel fysiek als emotioneel.

Groetjes, Frederieke.
Maureen_

Bericht door Maureen_ »

dank jullie wel voor jullie lieve en fijne reacties 😊🥰!

@Dawn Dank je voor je goede tip over de zorgverzekeraar! Ik zag dat mijn zorgverzekeraar FBTO Transgenderzorg vergoedt, maar is het het waard om dan verder te kijken bij andere zorgverzekeraars en te vergelijken?

@DominiqueB fijn om te horen dat er herkenningspunten zijn! Ja, het klopt dat ik meer dan 40 jaar me 'voordeed' zoals anderen dat verwachtten, maar niet zoals ik wilde zijn. Ik vind dat af en toe ook nog wel lastig (ook met het oog op een latere sociale transitie) omdat het presenteren als man ergens ook wel veilig voelt. Dat zal ook nog wel tijd nodig hebben denk ik 😊.

@Irene_de_Vreede aah, fijn dat er een verborgen gedeelte is. Bij het schrijven van mijn post was ik me er bewust van dat dit een 'open' deel is en dat maakte ook dat ik niet alles deelde. Is er een minimum aantal geschreven posts/reacties nodig om toegang hiertoe te krijgen?

@Frederieke Mooi om er op die manier naar te kijken dat het oprechte belangstelling is. Over het uitleggen van het gevoel vind ik het een mooi zinnetje, wat ik zeker kan gebruiken! Dank je wel 🤗!
:hbeat: Reis van Maureen :hbeat:

december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
Dawn

Bericht door Dawn »

Hoi Nathalie, verzekeraars verschillen met wie ze contacten hebben en hoe ze omgaan met aanvragen voor bv epileren en operaties. Op transvisie kan je hier veel informatie over vinden.
https://transvisie.nl/hulp-bij-bemiddel ... 20bekijken.

Daarbuiten dacht ik net als Irene dat jouw post beter in het verborgen deel zou passen…. Emme/Eva kan dat??
Irene_de_Vreede
Moderator

Bericht door Irene_de_Vreede »

Nathalie567 schreef: 26 apr 2025, 09:11 dank jullie wel voor jullie lieve en fijne reacties 😊🥰!

@Dawn Dank je voor je goede tip over de zorgverzekeraar! Ik zag dat mijn zorgverzekeraar FBTO Transgenderzorg vergoedt, maar is het het waard om dan verder te kijken bij andere zorgverzekeraars en te vergelijken?

@DominiqueB fijn om te horen dat er herkenningspunten zijn! Ja, het klopt dat ik meer dan 40 jaar me 'voordeed' zoals anderen dat verwachtten, maar niet zoals ik wilde zijn. Ik vind dat af en toe ook nog wel lastig (ook met het oog op een latere sociale transitie) omdat het presenteren als man ergens ook wel veilig voelt. Dat zal ook nog wel tijd nodig hebben denk ik 😊.

@Irene_de_Vreede aah, fijn dat er een verborgen gedeelte is. Bij het schrijven van mijn post was ik me er bewust van dat dit een 'open' deel is en dat maakte ook dat ik niet alles deelde. Is er een minimum aantal geschreven posts/reacties nodig om toegang hiertoe te krijgen?

@Frederieke Mooi om er op die manier naar te kijken dat het oprechte belangstelling is. Over het uitleggen van het gevoel vind ik het een mooi zinnetje, wat ik zeker kan gebruiken! Dank je wel 🤗!
Er zijn meerdere mogelijkheden: automatisch na een aantal posts, of handmatig door een van de beheerders
Irene