Mijn eerste paar dagen hier op het forum

Gevoelens die je met de wereld deelt
Nathalie567
Voornaamwoorden: Zij/haar

Mijn eerste paar dagen hier op het forum

Bericht door Nathalie567 »

Hi allemaal!
Ik ben sinds kort lid van dit forum en ik vind het zo fijn om zoveel herkenbare verhalen en vragen te lezen 😊.
De fase waarin ik nu zit, ik noem het de ontdek/twijfelfase is wel gek. Het ene moment zit ik in een high van gendereuforie en het andere moment ben ik vol schaamte dat ik me helemaal opgedoft heb🙈👀.
Ik denk dat het tijd nodig heeft en ik ben nu actief op zoek naar gespreksgroepen waar ik een keer heen kan gaan.

Tegelijkertijd moet ik ook nog heel erg wennen aan het idee dat ik me op den duur als vrouw wil presenteren naar de buitenwereld. Ik merk ook dat ik het lastig vind om dat te accepteren, want het heeft veel consequenties voor mijn gevoel.

Ook ben ik al heel erg bezig met mijn gesprek met de huisarts en met de psycholoog (ook al heb ik nog niet eens een afspraak). Moet ik me daar al als vrouw presenteren terwijl ik nog niet eens een diagnose genderdysforie heb?
Ook ben ik erg bezig met hoe ik een eventuele transitie vorm zou willen geven.. hormonen wil ik sowieso en qua geslachtsdeel.. zoals ik het gelezen heb is het een ingrijpende operatie met veel risico’s.
Ik stel me dan ook de vraag: wat heb ik ervoor over?
Wat voor mij een heel duidelijk signaal is, is dat wanneer ik bijvoorbeeld zou moeten stoppen met roken om vrouw te worden.. dat ik dat meteen zou doen.

Anyways.. Zoals ik me vandaag voel, in mijn dameskleding met make-up en mijn lange haren.. heerlijk🥰😊.ik kan daar echt van genieten 😊.

Fijn weekend nog!
Liefs, Nathalie
Emma
Beheerder

Re: Mijn eerste paar dagen hier op het forum

Bericht door Emma »

Nathalie567 schreef: 03 mei 2025, 21:29 Ook ben ik al heel erg bezig met mijn gesprek met de huisarts en met de psycholoog (ook al heb ik nog niet eens een afspraak). Moet ik me daar al als vrouw presenteren terwijl ik nog niet eens een diagnose genderdysforie heb?
Nee, hoeft zeker niet. Het mag wel natuurlijk, maar zeker hij de huisarts leidt het denk ik vooral af, en zou het misschien als ik het zo lees zelfs ervoor kunnen zorgen dat je op het moment dat je naar je afapraak moet de deur niet uit durft.
Nathalie567 schreef: 03 mei 2025, 21:29 Ook ben ik erg bezig met hoe ik een eventuele transitie vorm zou willen geven.. hormonen wil ik sowieso en qua geslachtsdeel.. zoals ik het gelezen heb is het een ingrijpende operatie met veel risico’s.
Ik stel me dan ook de vraag: wat heb ik ervoor over?
Wat voor mij een heel duidelijk signaal is, is dat wanneer ik bijvoorbeeld zou moeten stoppen met roken om vrouw te worden.. dat ik dat meteen zou doen.
Stoppen met roken is natuurlijk altijd een goed plan. Het geeft je de kans om naar bloemetjes te ruiken in plaats van tabaksrook. En zelf ruik je die bloemetjes ook beter. Maar: ja het staat een eventuele ingreep in de weg, omdat de doorbloeding minder goed is als je rookt, dus dat heeft een negatieve invloed op het herstel. En bij dit soort operaties is dat gewoon superbelangrijk. Oh, en natuurlijk ga je iemand vinden die stiekem gewoon heeft doorgerookt en daar geen nadeel van gehad heeft. Maar da's een beetje gevaarlijke statistiek. Stoppen dus, als het lukt. Daarmee verklein je de risico's best een flink eind en is het eigenlijk best te doen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nathalie567

@Emma , dank je wel voor je reactie en het meedenken 😊!
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Nathalie aansluitend op wat Emma zegt voor wat betreft het roken, voor mij gebeurde er iets positiefs want zodra ik aan de hormonen en blokkers ging stopte bij mij de drang om te roken vrijwel meteen, alsof er een schakelaar omging, alsof het roken in een behoefte voorzag wat niet meer nodig was. Zo kan het ook gaan.

Transitie is een reis, vaak in hele kleine stapjes, soms vooruit, soms achteruit, en dan weer vooruit, en voor vele is er geen weg meer terug en heb je ontzettend veel voor over om je authentieke zelf te ontdekken...
Groetjes Laura :hbeat:
Nathalie567

@Laura2021 dank je wel voor je toevoeging! Ik heb het gevoel dat het roken ook iets met mijn dysforie te maken heeft (ik associeerde heel lang het roken met vrouwelijk zijn, misschien niet de beste associatie 🙈)
Wat je zegt over de reis klopt helemaal en ik ben me er terdege van bewust dat sommige stapjes écht definitief zijn en dat maakt het voor mij ook wel spannend.
Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

Gabor mate: addiction isnt the problem, its a 'sollution' to a problem.

Als je ok jn je vel zit, waarom zou je dan roken

Succes met stoppen, stelt niet veel voor (20 jaar gerookt, nu 7 jaar clean)

👍
Jeste
Voornaamwoorden: Jeste

Bericht door Jeste »

Nathalie567 schreef: 03 mei 2025, 21:29 Anyways.. Zoals ik me vandaag voel, in mijn dameskleding met make-up en mijn lange haren.. heerlijk🥰😊.ik kan daar echt van genieten 😊.
Zie dat als een begin. Door dat vaker te gaan doen kan je al vóór dat je eventueel aan een medisch traject zou gaan beginnen uitproberen hoe je je als vrouw in het dagelijks leven wilt bewegen.

Misschien loop ik hiermee een beetje veel vooruit, maar om helemaal als vrouw over te komen is je stem ook belangrijk. Hoe dat momenteel bij jou zit weet ik natuurlijk niet, maar misschien is logopedie iets voor jou. Dat kan onafhankelijk van de rest van het medische traject met een doorverwijzing van de huisarts.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Nathalie567

@Jeste dank je wel voor je reactie en het meedenken Jeste 😊! Ik heb echt een mannenstem, ik neem wel eens filmpjes op voor mijn persoonlijke dagboek en die stem.. 🙈 matcht dan niet met het uiterlijk.

Ik overweeg om binnenkort me aan te melden voor de gespreksgroep.. en dat zal dan ook echt de eerste keer zijn dat ik dan ‘buiten’ ben als vrouw. Ik vind het nu al spannend 🙈..
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Logopedie kan wonderen verrichten... het is niet alleen pitch, maar ook resonantie... de trillingen in je stem.

Zoals aangegeven, hiervoor is geen medische indicatie nodig... alleen zou ik wel een ervaren logopediste vragen. Ik ben bij LogoFlevo geweest.

Veel plezier in je transitie, probeer ervan te genieten...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Nathalie567

@Marije dank je wel voor je tip, zeker interessant voor als ik verder in het proces ben 😊!