Ik moet iemand bijstaan in een aangifte

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Sweta

Ik moet iemand bijstaan in een aangifte

Bericht door Sweta »

Ik moet iemand bijstaan in een aangifte. Ze wordt geterroriseerd door de bovenbuurman. Politie, verhuurders en gemeente doen geen fuck. Er zou camerabewaking moeten zijn. Maar dat even ter zijde. Ik ga dus een brief sturen met behulp van mijn man (die beter een betere woordenschat heeft) naar de vereniging van huiseigenaren. Het gaat om een vriendin van mij die een transvrouw is in haar begin van haar transitie. Er is dus nog niets officieel. Echter haar achternaam schreef mijn man aangemerkt met 'dhr' (de heer). Als voorbeeld: Dhr (Achternaam) die ik vertegenwoordigd in dit proces.

Moet het zo zijn dat je (dhr) moet gebruiken in een proces? Of kan dat ook anders? Kan je dat ook weglaten? Als ik schrijf (mw) dan klopt het officieel niet. Want ze staat op de papieren als dhr. En als ik het weglaat staat het misschien raar. Omdat ik de klootzak die boven haar woont ook als dhr in het brief aanmerk.
Het voelt voor mij erg vervelend om haar te misgenderen. Al is dit wel om een formele reden.

Hoe denken jullie hierover?
Yvonne
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Ik moet iemand bijstaan in een aangifte

Bericht door Yvonne »

Ik zou in deze situatie kiezen voor de officiële voorletters + achternaam van de betreffende persoon. Voor de "tegenpartij" idem.

🌸🍀
100% Myself 💟
Intimiteit en Sex Positive ❤️🌈🔥🌸🍀
Dawn
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Dawn »

Ik zou in de hele brief dan geen hr/mw gebruiken. Alleen 1 voorletter gevolgd door de achternaam. Zo geef je toch meer duidelijkheid over de personen zonder pijnlijke verwikkelingen.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Dat. Zelfs de rechtbank gebruikte in het echtscheidingsvonnis 11 jaar geleden mijn achternaam en de achternaam van mijn ex in plaats van 'de man' en 'de vrouw'. Is niets mis mee dus.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Frederieke

Bericht door Frederieke »

Inderdaad. Wat ik nog zou willen toevoegen is dat je niet "zomaar" namens iemand anders een brief kunt schrijven met juridische implicaties.

Er zal dus iets van een machtigingsbrief bij moeten zitten. Tenzij jullie al door een rechter als gemachtigde erkend zijn natuurlijk. En anders zal de persoon in kwestie die brief zelf moeten ondertekenen.
Sweta

Bericht door Sweta »

Frederieke schreef: 29 mei 2025, 08:56 Inderdaad. Wat ik nog zou willen toevoegen is dat je niet "zomaar" namens iemand anders een brief kunt schrijven met juridische implicaties.

Er zal dus iets van een machtigingsbrief bij moeten zitten. Tenzij jullie al door een rechter als gemachtigde erkend zijn natuurlijk. En anders zal de persoon in kwestie die brief zelf moeten ondertekenen.
Heel erg bedankt, hier heb ik niet aan gedacht. Ik ga een machtiging van haar regelen.
Sweta

Bericht door Sweta »

Ik ga straks aan de machtiging werken. Ik neem aan dat deze digitaal ondertekend kan worden.

Liefst zou ik voor haar achternaam mw willen zetten, alleen dan wordt het als ongeldig gezien. Het belangrijkste is dat die verhuurders een keertje hun handen uit de mouwen gaan steken.

Ik kan natuurlijk ook bij haar naam alleen de voorletters gebruiken. Het voelt zo oneerlijk :(
DominiqueB

Bericht door DominiqueB »

snap dat het oneerlijk voelt maar het is helaas de fase waar we door moeten.
Ik heb nog niet officieel vrouw maar wordt bij de meeste dingen al wel als mevrouw aangeschreven.
Bij dingen die met digid zijn levert dat nog wel eens gedoe op.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
Sweta

Bericht door Sweta »

Het gaat eigenlijk om een brief naar de vereniging van huiseigenaren. Ik vraag me af of daar een machtiging nodig is. Ik ben evengoed een machtiging aan het voorbereiden, maar het wordt wel een gedoe van uitprinten, ondertekenen, opsturen naar adres, daar laten ondertekenen, foto maken, delen en dan opsturen met de brief die mijn man geschrevenen had.
Sweta

Bericht door Sweta »

DominiqueB schreef: 02 jun 2025, 23:00 snap dat het oneerlijk voelt maar het is helaas de fase waar we door moeten.
Ik heb nog niet officieel vrouw maar wordt bij de meeste dingen al wel als mevrouw aangeschreven.
Bij dingen die met digid zijn levert dat nog wel eens gedoe op.
Dat is waar. Ik schrijf haar naam met de voorletters als uitzondering. Het moet maar zo. Maar het voelt wel een stuk beter dan haar te misgenderen. :D