slechte Reactie op hormonen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Johannave
Voornaamwoorden: zij/haar,

slechte Reactie op hormonen?

Bericht door Johannave »

Hallo,
Dit is geen vrolijk verhaal. Dus als je liever iets positiefs leest, klik dan gerust weg.
Ik ben op 22 maart gestart met HRT (oestrogeen via pleisters). Het ging eigenlijk vrij goed, en de effecten waren snel merkbaar. (Zie eventueel ook mijn andere posts hierover.)
Maar op 14 mei kreeg ik opeens een extreme hoofdpijn. Ik ben gaan slapen en heb zelfs een paracetamol genomen – wat ik normaal nooit doe. De hoofdpijn ging over, maar ik ben sindsdien niet meer de oude.
Wat ik nu ervaar:
constante extreme vermoeidheid
duizeligheid bij het minste
slechtere motoriek, ik kan veel minder wandelen
moeite met spreken en woorden vinden
m’n hoofd voelt “traag”
hoofdpijn die blijft terugkomen
ik herstel totaal niet zoals normaal
Ik heb dit twee week later besproken met mijn endocrinoloog. Die stelde voor om voorlopig te stoppen met de HRT om te kijken of het daardoor komt. Ik merk sindsdien héél lichte verbetering, maar het blijft zwaar.
Ik heb ook een meervoudige beperking (waaronder CVI en CP), dus het is moeilijk in te schatten wat waar vandaan komt.
Mijn vragen:
Heeft iemand dit soort klachten ervaren na de start met HRT?
Gaat dit over?
Moet ik me ernstig zorgen maken?
Wat zou dit kunnen zijn als het niet door de hormonen komt?
Ik voel me momenteel enorm beperkt en onzeker. Elk signaal of herkenning is welkom.
Liefs,
Johanna
Semmie614
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: slechte Reactie op hormonen?

Bericht door Semmie614 »

Hallo johanna,

Wat vervelend! Ik heb geen idee of het door de HRT komt. Maar een groot deel van de klachten die je noemt heb ik gehad toen ik in een burn out belandde(Ook kort na start HRT). Hoe is het met je stress niveau?
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb totaal geen medische kennis. Ik weet dat mensen soms slecht reageren op de HRT, maar in de meeste gevallen vallen eventuele bijwerkingen reuze mee. Persoonlijk nooit ergens last van gehad.
Irene
Johannave

Bericht door Johannave »

Slechter dan voor 14 mei en welke krachten herken jij niet
Semmie614
Voornaamwoorden: Hij/hem

Bericht door Semmie614 »

Ik had minder last van hoofdpijn.
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Beste Johanna, echt heel vervelend voor je die klachten. Ik zou als eerste gewoon naar de huisarts gaan.

Soms is de combinatie van klachten een indicatie en moet je bloedspiegel en bloeddruk gechecked worden.

Die vermoeidheid ken ik wel door de hormonen. Je krijgt als het ware een shock en die moet wel verwerkt worden door het lichaam, ook als je weer stopt. Omdat je hormoonspeigel veranderd heeft het tijd nodig. Hoofdpijn ervaar ik soms ook en wat mij opvalt is dat de hartslag dan hoger ligt en voel dan ook soms kloppingen. Stress zoals Debbie zegt kan een grote factor zijn voor de klachten, maar dat weet alleen jij.

Sinds de HRT heb ik meer rust nodig en slaap ik veel meer als vroeger. Energie ligt ook lager maar ik zeg er wel bij dat er in mijn leven heel veel speelt sinds ik de transitie in ben gegaan want het heeft veel andere zaken in gang gezet en niet altijd even prettig.

Ik weet niet of je een blokker hebt maar onderschat die invloed ook niet. Ik slik daarom extra B12.
Groetjes Laura :hbeat:
Johannave

Bericht door Johannave »

Dankjewel voor je reactie, dat helpt echt.

Ik herken de hormonale schok wel. Mijn lichaam is er nog niet aan gewend, en stoppen met hormonen heeft niet meteen alles opgelost. Hartkloppingen en hogere hartslag had ik ook na het stoppen.

Stress is lastig te beoordelen door mijn CVI en autisme, maar dit voelt fysiek heel anders, alsof mijn systeem niet normaal opstart.

Mijn huisarts staat gepland, en ik ben in contact met de endocrinoloog. Ze hebben al vaker mijn bloed gecontroleerd zonder afwijkingen, maar ik blijf het goed in de gaten houden.

Ik wil graag toevoegen dat mijn vermoeidheid echt extreem is. Ik lig bijna de hele dag op de bank, en het voelt alsof ik nauwelijks energie heb om iets anders te doen. Het is veel erger dan wat ik hier lees bij anderen. Daardoor voel ik me soms heel machteloos.

Nogmaals bedankt voor de steun.

Liefs,
Johanna
Marije

Bericht door Marije »

Zou het kunnen dat je een ontlading krijgt omdat je "eindelijk" aan de HRT mag... na een jarenlange strijd is het zover? Een lichamelijke reactie op het afronden van een proces?

Misschien niet gelijk stoppen maar gewoon even flink uitrusten en wat professionele begeleiding in het proces?
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Johannave

Bericht door Johannave »

professionele begeleiding wat bedoel je hiermee
Marije

Bericht door Marije »

Gewoon iemand waar je mee kunt praten over je emoties. Die heb ik ook sinds een jaar omdat het met mijn gezin en huwelijk niet goed ging. Helpt enorm.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: