Naamswijziging

Gevoelens die je met de wereld deelt
FlesjeChocomel
Voornaamwoorden: Hij/hem/zijn

Naamswijziging

Bericht door FlesjeChocomel »

Hoi allemaal,

Ik ga momenteel een maand bij mijn nieuwe naam, dit bevalt goed. Ik ga vanaf volgende maand dan ook als Floris op het werk door. Ik was wel erg gehecht aan mijn oude naam, vind het ook nog steeds een mooie naam maar het past niet meer. Toen jullie de wijziging doorzette, hoe voelde dit voor jullie? Was het in 1 klap goed, of had je toch even tijd nodig om te wennen? Ik hoor graag van jullie. En heeft iemand tips om te wennen?
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Naamswijziging

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik had als voordeel dat ik mijn naam al heel lang gebruikte, dus ik was er wel al aan gewend, maar nadat ik 24/7 als mezelf ging leven moest ik toch nog wel een poosje aan het idee wennen.
Irene
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door DominiqueB »

Ik moet het nog officieel omzetten maar gebruik de nieuwe naam al en niet meer de "deadname" dus heb er geen probleem mee.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Marije

Bericht door Marije »

Voor mij was het in 1x goed. Alleen is mijn naam in het Engels lastig... daar had ik van tevoren even niet aan gedacht.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Esther91

Bericht door Esther91 »

Dat was totaal niet lastig eigenlijk. Naast mijn nieuwe naam bij iedereen aangegeven hoe ze mij het beste kunnen aanspreken. Voor de meeste ben ik toch Es of Essie, terwijl ik op papier Esther heet. Deze naam is niet eventjes snel bedacht, maar zat al ruim 20 jaar in mijn hoofd op dat punt
Januca
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Januca »

Ik gebruik mijn nieuwe naam Januca al meer dan 20 jaar, en toch denk ik er sterk aan om hem aan passen naar Janny of Jannie.
Ik heb nl gemerkt dat voor sommigen de naam Januca erg lastig is.

Hopelijk mag ik eind van het jaar mijn geslacht en naam officieel laten wijzigen in het BRP. Ik twijfel alleen nog of het Jannie of Janny moet worden.

Als het tot officiële wijziging komt weet ik het wel (denk ik) :hug:
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
:hbeat: Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. :hbeat:
DominiqueB

Bericht door DominiqueB »

Januca schreef: 18 jun 2025, 13:27
Hopelijk mag ik eind van het jaar mijn geslacht en naam officieel laten wijzigen in het BRP. Ik twijfel alleen nog of het Jannie of Janny moet worden.

Als het tot officiële wijziging komt weet ik het wel (denk ik) :hug:
Dat is het belangrijkste moment, je kunt niet onbeperkt gratis blijven wijzigen.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Josie
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Josie »

Voor mij was het in een keer goed, had er niet echt aan hoeven wennen voor mijn gevoel.

Mijn naam had ik voor (of rond) mijn coming out al bedacht. Dat ging best snel. Niet lang over nagedacht, de naam kwam voorbij in een lijst toen ik inspiratie zocht en het besluit was volgens mij dezelfde dag genomen, dat het mijn naam werd. Achteraf gezien leek het best "impulsief".

Ruim een jaar later werd mijn naam officieel gewijzigd, het moment van tekenen voelde even "spannend" omdat het daarmee echt definitief werd.

Inmiddels ruim 10 jaar later en geen spijt van de keuze :)
Eline_B
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Eline_B »

Ik ga sinds kort overal door het leven als Eline. Mijn familie, vrienden en collega's gebruiken allemaal mijn nieuwe naam. En ja, dat is best wennen vind ik. Ik word er heel blij van, maar ik reageer er niet zo automatisch op als mijn oude naam. Dat is ook niet zo gek denk ik, daar heb ik 40 jaar naar geluisterd. Daarbij had ik ook geen hekel aan mijn oude naam, ik vond het een leuke naam. En dat mag best vind ik. Ik snap dat veel trans mensen een hekel hebben aan hun deadname, maar het is geen voorwaarde om trans te zijn.

Wat ook wennen is: ik ben pas net mijn sociale transitie gestart, dus op wat details na ga ik in het dagelijks leven nog grotendeels met mannenkleding over straat en naar werk. Dus het klinkt soms raar voor mezelf, dat mensen me Eline noemen en ik mezelf in de spiegel nog als man zie.

Kortom, ik kan me voorstellen dat het even wennen is. Ik denk dat je nieuwe naam mee groeit met de rest van je nieuwe identiteit. Dat gaat allemaal niet in een dag.
Je zegt mij dat het eng is om te vliegen
want wat nou als ik val
Maar misschien land ik in mijn val
wel precies op de juiste plek
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Als je al sinds je geboorte met een naam wordt aangesproken dan zal dat heel erg vast in je hoofd zijn gaan zitten. Als je wordt geroepen met die naam zal het dus ook automatisch in het hoofd zitten om daarop te reageren. Na het overgaan op een nieuwe naam is het dan logisch dat het tijd nodig heeft om aan te wennen.
Al vóór de echte naamswijziging vond ik het vervelend om met mijn (inmiddels) oude naam aangesproken te worden. Wellicht hielp dat om daar wat sneller voorgoed afscheid van te kunnen nemen. Evengoed was het wel wennen. Gelukkig ben ik er goed in om anti-intuïtief op dingen te reageren, wat wel hielp. Misschien is dat een goede aanbeveling om je oude naam sneller te vergeten en je nieuwe naam vast in je hoofd te krijgen.
Met mijn huidige naam had ik vóór dat ik er echt op overging al wat geëxperimenteerd, zodat ik zeker wist dat die naam juist was.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.