Safe shoppen voor 'nieuwe' trans personen

Make-up, kleding, en zo voort
Pannekoek89
Voornaamwoorden: Zij/haar

Safe shoppen voor 'nieuwe' trans personen

Bericht door Pannekoek89 »

Als je als net tot de ontdekking bent gekomen dat je trans bent, loop je tegen veel spannende en ingewikkelde zaken aan. Een van deze zaken is shoppen. Natuurlijk zijn er heel veel mogelijkheden online, maar je ziet daar toch net niet goed wat je koopt, maten zijn ineens allemaal anders, je komt in aanraking met een hoop nieuwe begrippen, kortom het is niet ideaal.

Fysiek shoppen biedt een oplossing voor een hoop van deze issues, maar dat is natuurlijk super spannend. Nu zag ik gisteren een berichtje ergens langs komen en dat zette me aan het denken: stel dat ik 2 keer per jaar een dag organiseren om met een groep trans personen te gaan shoppen. Je bent niet alleen, dus haalt dit hopelijk en drempel weg en ik zorg voor een extra begeleider die buiten kan blijven bij mensen die een winkel niet in willen. Kortom, we creëren een soort safe-space waarin je relatief veilig Fysiek kunt shoppen.

Waarschijnlijk zal dit om te beginnen 1 keer per jaar in Breda en 1 keer in Tilburg gehouden worden en gepland worden ergens in april en oktober, zodat je ook je eigen stad uit kan en dus geen bekenden tegen komt mocht je dat fijn vinden. Zouden hier mensen in geïnteresseerd zijn? Let me know!
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Start diagnostiek Buro Jij 04-06-2024
Wijziging gegevens BRP 22-05-2024
MDO 06-01-2025
Irene_de_Vreede
Moderator

Re: Safe shoppen voor 'nieuwe' trans personen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je kunt overal veilig shoppen, ik weet dat het spannend is in het begin. Nadeel van en groupe shoppen is dat je meer opvalt. Ik wens jullie desalnietemin heel veel plezier.
Irene
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik betwijfel of het veiliger wordt als je met een hele groep transvrouwen rond gaat wandelen in een grote stad waarbij je een nieuw probleem introduceert dat mensen via social media anderen optrommelen om in 1x een hele groep te pakken te nemen.

Het veiligste is wellicht wat het meest vervelend voelt... in je eentje of met z'n tweeen. Er is echt niemand die naar je kijkt en het zit vaak echt meer tussen je oren dat je denkt dat je opvalt.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Pannekoek89

Bericht door Pannekoek89 »

Ik ben het met jullie eens dat shoppen over het algemeen veilig kan en dat een grote groep alleen maar zorgt voor meer zichtbaarheid als we kleine groepjes van bijvoorbeeld max 5 personen kunnen maken is dit wellicht al een beter idee. Het gaat vooral om het gevoel dat iemand niet alleen is
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Start diagnostiek Buro Jij 04-06-2024
Wijziging gegevens BRP 22-05-2024
MDO 06-01-2025
wolvster
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door wolvster »

Een soort Buddy systeem vind ik best een sympathiek idee. Klein groepje van 3 of 4 mensen die tips en tricks kunnen delen en je helpen wat comfortabeler door een winkelcentrum te navigeren.

Zo'n mannen of vrouwen afdeling instappen in een kledingzaak is best een ding en ik kan me voorstellen dat het kan helpen om daar een meer ervaren persoon bij te hebben.
Kim_m

Bericht door Kim_m »

Ik heb gewoon de stoute schoenen aangedaan en ben in Delft naar paprika gegaan en gezegd wie en wat ik ben en gevraagd of ik naar kleding mocht kijken en dat vonden ze prima en toen ik vroeg of de dames mij daar bij konden helpen werden ze enthousiast en wilden ze mij daar maar al te graag bij helpen.
Dat is nu een aantal jaar geleden en ik kom er 2-3 keer per jaar en heb een klanten kaart en het is helemaal geweldig.
En daar heb je eigenlijk geen groep voor nodig je kan ook gewoon in je 1.0 kleding naar een winkel gaan je probleem uitleggen en kijken of ze je er mee willen helpen meestal is winkel personeel daar vrij open in, je moet zo maar denken je bent niet de enige en ze hebben wel vaker een klant gehad met andere wensen.
Wat ik in het begin deed was bijv. naar een C & A gaan en per ongeluk door de dames afdeling lopen en eens rond kijken iets pakken wat je zint en het in de heren kleedkamer passen je hebt denk ik 99% kans dat niemand het opmerkt.
Als je het dan wil hebben en er mee naar de kassa gaan zeg je bij vragen gewoon dat het voor je zieke partner/moeder is geen haan die er naar kraait.
Als je met met een groep transgender personen gaat shoppen dan weet je zeker dat de hele winkel staat te kijken + alles wat buiten voorbij komt.
De truc is na mijn inszien je gewoon probeer te gedragen.
Ik kom ook wel eens in een winkel waar ze het niet accepteren wie of wat je bent dan ga je gewoon naar de volgende er is keuze genoeg.
En anders is er nog wel de wehkamp.
Ik weet het wel maar ik doe net of ik het niet weet.
4-3-2026 hormonen.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Goed plan! veilig zijn en je veilig voelen zijn twee verschillende dingen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Januca
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Januca »

Als ik iets nieuws/leuks wil hebben ga ik meestal met mijn dochter naar een mooie dames modezaak bij mij in de buurt

En met behulp van mijn dochter en de verkoopsters heb ik al een heel mooie collectie dameskleding aangelegd.
Ze vinden het in die winkel heel gewoon als ik daar kom. Ze weten al precies wie ik ben.
Uiteraard heb ik mijn eigen klantenkaart daar waardoor ik al 3x een leuke korting heb gekregen.

Heerlijk hoor die aandacht die je daar krijgt. Ze gaan er daar gewoon van uit elke klant is er een, en daar moet je alle aandacht aan verlenen.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
:hbeat: Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. :hbeat:
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Marije schreef: 19 jun 2025, 13:48 Ik betwijfel of het veiliger wordt als je met een hele groep transvrouwen rond gaat wandelen in een grote stad waarbij je een nieuw probleem introduceert dat mensen via social media anderen optrommelen om in 1x een hele groep te pakken te nemen.
Echt, hoe stel je je voor dat dat werkt? Een horde mensen die alsof ze van de vrijwillige brandweer zijn de hele dag standby staan om huis, haard of werk te verlaten om een vrij willekeurig groepje mensen in elkaar te meppen? Er wordt geshopt in Breda en Tilburg, niet ergens in de favela's van São Paulo.

Dat de maatschappij verhardt is een gegeven, maar de 'potenrammers' van vroeger gingen heel berekenend te werk. Dat was allemaal vooropgezet. Slachtoffers werden vooraf uitgekozen. En nog steeds, eigenlijk. Afspraakjes maken via Grindr en zo, of je voordoen als kind op Roblox of scholieren.com en de eerste de beste die je weet te verleiden tot meer dan alleen chatcontact 'een lesje leren'.

Wim schreef: 19 jun 2025, 16:44 Als je het dan wil hebben en er mee naar de kassa gaan zeg je bij vragen gewoon dat het voor je zieke partner/moeder is geen haan die er naar kraait.
We zijn met meer dan je denkt. Als je in een kledingwinkel werkt hoor je dat wel vaker, weet je echt wel wat er achter zit.
Wim schreef: 19 jun 2025, 16:44 Als je met met een groep transgender personen gaat shoppen dan weet je zeker dat de hele winkel staat te kijken + alles wat buiten voorbij komt.
De truc is na mijn inszien je gewoon probeer te gedragen.
Als je met een als dragqueens uitgedoste groep gaat, ja. Maar ik ken @Pannekoek89 nu al een hele tijd en ik kan je verzekeren dat dat niet gaat gebeuren.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Het zal mijn angst zijn die ongegrond is... en misschien lees ik teveel verhalen op Reddit uit de VS.

Als ik ongelijk heb... graag...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: