Naamswijziging
-
Re: Naamswijziging
Mijn moeder had mijn naam bedacht. Echt wennen was het niet voor mij, want ik was blij dat ik van mijn deathname af was. Alleen voor de anderen was het nog wel wennen. Je hebt de mensen die het meest met je omgaan waarvan zij sneller weten te wennen of er juist moeite mee hebben. Dan heb je de mensen die je na 20 jaar ineens weer ziet zoals bij een begrafenis van een familielid. Die kunnen je deathname nog wel eens achterhalen: oh, jij was toch die (deathname)? Vaak zien zij in eerste opzichte niet eens wie je bent, omdat ze in het dagelijks leven je sowieso al zouden passeren bij het voorbijlopen zonder te weten wie je was. Ik vind begrafenissen om die reden wel het lastigst 

-
Voor mij was het makkelijk.. mijn oude naam is Rens, mijn nieuwe naam Renske. Ontstond eigenlijk vanzelf. Ik was daarmee ook snel gewend.
-
Ik gebruik beide. De ene is met liefde gegeven en de ander heb ik zelf omarmt. Beide hebben een diepe betekenis voor mij. Officieel heb trouwens mijn omarmde versie.
Zelfs de meest ingewikkelde puzzel bestaat uit stukjes
-
- Voornaamwoorden: hij/hem
In het begin vond ik het ook erg onwennig, niet omdat ik mijn gekozen naam niet leuk vond, maar simpelweg omdat je heel lang door bepaalde mensen bent aangesproken als je oude naam/deadname en het dan beetje raar voelt. Dit kan ook komen doordat het voor die mensen ook soms onwennig is. Dit gevoel ging bij mij echter wel ook gewoon weer weg na een maandje of twee en ik had het alleen bij mensen die mij al kenden als mijn oude naam. Je kan evt als je officiele naamswijziging wilt, ook je oude naam als tweede naam behouden? Aangezien je er erg aan gehecht bent.
-
Wat mooi omschreven Nikkie. Ik heb zelf ook een Boeddhistische naam: Riko, in de betekenis van licht van de leegte. Deze naam is onzijdig en dus niet gebonden aan gender. Is mij ook erg dierbaar. Wat ik indrukwekkend vind is dat wij zelf een naam kiezen en dat deze naam uiting is van een diep gevoeld verlangen te zijn wie je bent..Nikkie schreef: 11 jul 2025, 02:40 Ik gebruik beide. De ene is met liefde gegeven en de ander heb ik zelf omarmt. Beide hebben een diepe betekenis voor mij. Officieel heb trouwens mijn omarmde versie.