Pointer (KRO-NCRV), het AD en aangesloten regiotitels willen weten hoe veilig lhbti'ers zich voelen in Nederland. Welke plek voelt voor jou, als LHBTIQA+ persoon, onveilig of ga je zelfs uit de weg? Wij willen dit probleem op de kaart zetten, zodat het makkelijker kan worden opgelost.
In deze enquête kun je specifieke plekken aan ons doorgeven, zoals die ene straat waar je je onveilig voelt. Maar je kunt ons ook vertellen over algemene plekken, als je bijvoorbeeld niet graag in uitgaansgelegenheden komt omdat je je daar niet op je gemak voelt. Je kunt zelfs meerdere plekken doorgeven, waarbij je kunt uitleggen waarom jij ze onveilig vindt. Ook hebben wij een aantal vragen over online discriminatie: waar het gebeurt en door wie.
https://pointer.kro-ncrv.nl/enquete-lhb ... ge-plekken
Enquête LHBTIQA+-onveilige plekken
-
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Enquête LHBTIQA+-onveilige plekken
Poging gedaan in te vullen, maar helaas geen enkel inlevingsvermogen van de enqueteurs. In Nederland en de rest van West-Europa ga ik niets uit de weg, maar ik vermijd landen, waar je niet gewaarborgd bent dat je door de overheid beschermd wordt.
Irene
-
Dan begin ik er niet eens aan.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... 

-
Als ik de enquête zo bekijk is deze vooral gericht op het in kaart brengen van regenboog onvriendelijke plaatsen of platformen én het zichtbaar maken van negatieve reacties.
Hoewel dat goed kan zijn voor de transparantie, kan het natuurlijk ook angst creëren bij de kwetsbaren onder ons.
Mijn eigen ervaring is veel mensen en organisaties in het openbaar heel anders communiceren dan achter de gesloten deuren. Het verbieden van discriminatie kan iemands gedrag wel veranderen, maar gedachtengang niet per se. Maar ik ervaar nog veel discriminatie in vormen die niet direct (makkelijk) aantoonbaar zijn.
Hoewel dat goed kan zijn voor de transparantie, kan het natuurlijk ook angst creëren bij de kwetsbaren onder ons.
Mijn eigen ervaring is veel mensen en organisaties in het openbaar heel anders communiceren dan achter de gesloten deuren. Het verbieden van discriminatie kan iemands gedrag wel veranderen, maar gedachtengang niet per se. Maar ik ervaar nog veel discriminatie in vormen die niet direct (makkelijk) aantoonbaar zijn.

-
- Voornaamwoorden: zij/haar
Een half jaar geleden mee gedaan aan een Enquête van de gemeente Waalwijk, en ik voel mij binnen mijn gemeente gelukkig heel veilig, dus ga deze niet invullen.
Staan er taalfouten, sorry ik heb dic....dis.. dyslexie
-
- Voornaamwoorden: Jeste
Het is goed bedoeld en zeker belangrijk om hier aandacht aan te geven. De enquête had ik echter niet ingevuld, want er staan allerlei zaken in die niet van toepassing zijn op mijn situatie.
Bijvoorbeeld de vraag "Voel je je op dit soort plekken wel eens onveilig als LHBTIQA+ persoon?" met vervolgens dingen als "Op mijn school" of "Sportscholen of sportclubs". Daar kom ik niet, maar dat het niet van toepassing is kon ik niet invullen.
Er was overigens op de radio aandacht voor deze enquête. Hier kan er nog naar geluisterd worden: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... lig-voelen
Bijvoorbeeld de vraag "Voel je je op dit soort plekken wel eens onveilig als LHBTIQA+ persoon?" met vervolgens dingen als "Op mijn school" of "Sportscholen of sportclubs". Daar kom ik niet, maar dat het niet van toepassing is kon ik niet invullen.
Er was overigens op de radio aandacht voor deze enquête. Hier kan er nog naar geluisterd worden: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... lig-voelen
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.