De rechtbank van eerste aanleg in Brussel heeft een transgendervrouw van 51 gelijk gegeven in een zaak tegen de regels van de internationale wielerunie UCI. Ze mag volgens de rechter niet worden uitgesloten van vrouwenwedstrijden wegens haar transidentiteit.
https://www.hln.be/binnenland/rechtbank ... af112258f/
Rechtbank geeft trans wielrenster gelijk in rechtszaak tegen internationale wielerorganisatie
-
Alice
Rechtbank geeft trans wielrenster gelijk in rechtszaak tegen internationale wielerorganisatie
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Beginnend trans
- Voornaamwoorden: Marijke
Re: Rechtbank geeft trans wielrenster gelijk in rechtszaak tegen internationale wielerorganisatie
Alice schreef: 22 jul 2025, 12:00 De rechtbank van eerste aanleg in Brussel heeft een transgendervrouw van 51 gelijk gegeven in een zaak tegen de regels van de internationale wielerunie UCI. Ze mag volgens de rechter niet worden uitgesloten van vrouwenwedstrijden wegens haar transidentiteit.
https://www.hln.be/binnenland/rechtbank ... af112258f/
Daar ben ik het dus niet mee eens. We weten allemaal dat zeker bij de wielersport fysieke spierkracht essentieel is om wedstrijden te winnen. Een man heeft nu eenmaal van nature meer spierkracht dan een vrouw. Het is sportief gezien dus niet eerlijk om een man die later besluit om als vrouw verder te willen deel te laten nemen aan koersen van vrouwen. Mogen zijn die je wilt zijn prima en hartstikke goed, maar in de sport qua gelijkheid m.b.t. spierkracht niet fair. Maak ik mezelf met dit standpunt niet populair? Waarschijnlijk wel, maar ik ben dan ook een voorstander van fairplay in de sport.
-
Dawn
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Rechtbank geeft trans wielrenster gelijk in rechtszaak tegen internationale wielerorganisatie
De uitspraak is volgens het krantenartikel best genuanceerd. Deze dame voldeed aan eerdere eisen van minimaal 2 jaar lage testosteronwaardes en deed gewoon mee. Pas na verstrenging van regels kwam het verbod.
Verder denk ik dat dit niet om topsport gaat gezien de leeftijd van de dame. Als de nieuwe regels doorgezet worden betejebdtcdit dat trans vrouwen aan geen enkekecwedstriid zouden mogen deelnemen ook als het amateursport is waar je vaak ik een categorie uitkomt met deelnemers van soortgelijke sterkte. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Verder denk ik dat dit niet om topsport gaat gezien de leeftijd van de dame. Als de nieuwe regels doorgezet worden betejebdtcdit dat trans vrouwen aan geen enkekecwedstriid zouden mogen deelnemen ook als het amateursport is waar je vaak ik een categorie uitkomt met deelnemers van soortgelijke sterkte. Dat kan niet de bedoeling zijn.
-
Mevr B
Kijk, het gaat hierom,
Dit was een maatregel die door de antitrans en TERF organisaties is opgedrongen en de wielerbonden zijn er zonder verder protest in meegegaan.
En de rechter besluit terecht,trans vrouwen moeten nu ook aantonen dat ze vóór de puberteit of in ieder geval vóór hun twaalf jaar in transitie gingen om in de vrouwencategorie te mogen deelnemen.”
En dat klopt.De rechter oordeelde ook dat de voorwaarde om vóór de leeftijd van 12 jaar in transitie te gaan “onrealistisch” is en dat deze voorwaarde in feite alle trans vrouwen uitsluit.
Terecht.“Deze kwestie verdient beter dan een simplistische oplossing die erin bestaat trans vrouwen systematisch uit te sluiten van sportcompetities voor vrouwen. Deze benadering is vaak gebaseerd op vooroordelen, heeft geen solide wetenschappelijke basis en respecteert de fundamentele rechten van individuen niet”, oordeelt Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen.
Dit was een maatregel die door de antitrans en TERF organisaties is opgedrongen en de wielerbonden zijn er zonder verder protest in meegegaan.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... 
-
Jannet V
Ik blijf dit een heel lastig onderwerp vinden. Niet specifiek wielrennen maar sport in het algemeen. Ik ben dan ook voorstander van een terughoudende opstelling vanuit onze kant van het spectrum. Maar ik snap ook heel erg goed dat sporters zich willen meten en competitie willen in de groep waar ze bij horen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
Beginnend trans
Ik snap je betoog maar de laatste alinea betekent voor mij puur competitie vervalsing. Wetenschappelijk gezien dan.Jannet V schreef: 22 jul 2025, 18:14 Ik blijf dit een heel lastig onderwerp vinden. Niet specifiek wielrennen maar sport in het algemeen. Ik ben dan ook voorstander van een terughoudende opstelling vanuit onze kant van het spectrum. Maar ik snap ook heel erg goed dat sporters zich willen meten en competitie willen in de groep waar ze bij horen.
-
Jannet V
Nee Marijke, zo bedoel ik het niet. Want dat is wat ik juist niet zou willen. Ik wil niet dat er sporters zijn die zich benadeeld voelen.
Al moet ik eerlijk toegeven dat we een bloedhekel hadden aan die klasgenoot van het andere team, tijdens een potje basketbal, die bijna twee meter was.
Al moet ik eerlijk toegeven dat we een bloedhekel hadden aan die klasgenoot van het andere team, tijdens een potje basketbal, die bijna twee meter was.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
Beginnend trans
Bijna 2 meter en dan basketballen. Dat is wel slim 
-
Jannet V
Op school had je weinig keus toch?
-
DominiqueB
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Als je echt de sport eerlijk wilt maken moet je iedereen testen en die in categorieën indelen die kloppend zijn bij de uitslagen van deze test.
Er zijn immers ook cis vrouwen met een hoog testosteron gehalte en ook mannen met juist een hoog oestrogeen gehalte.
het kan alle kanten op, Phelps was zo goed met zwemmen vanwege die olietankers als schoenmaat en die Amerikaanse turnster omdat ze klein en extreem lenig is.
Iedereen heeft op bepaalde punten een voor of nadeel.
Maar ze vinden het ook niet goed als we transmannen bij ze neer zetten ondanks het geboren vrouwen zijn.
Er zijn immers ook cis vrouwen met een hoog testosteron gehalte en ook mannen met juist een hoog oestrogeen gehalte.
het kan alle kanten op, Phelps was zo goed met zwemmen vanwege die olietankers als schoenmaat en die Amerikaanse turnster omdat ze klein en extreem lenig is.
Iedereen heeft op bepaalde punten een voor of nadeel.
Maar ze vinden het ook niet goed als we transmannen bij ze neer zetten ondanks het geboren vrouwen zijn.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO