Ben nu ong. 9 maanden aan de vrouwelijke hormonen als transvrouw/non-binair persoon/genderfluide persoon, en ben onder behandelingbij het RadboudUMC.
Maak zelf geen of nauwelijks hormonen aan sinds mijn geboorte dus alles moet bijgenomen worden door medicatie, eigen testosteronproductie is ook nihil dus een blocker hoef ik niet te gebruiken.
Als man had ik de volgende waardes: Oestradiol = 57 pmol/l, Progesteron = 200 mE/l.
Toen ben ik begonnen met smeren van oestrogel 80gram a 2 pompjes per dag (omdat een andere transvrouw die ik kende dit ook gebruikte en fijn vond) en had ik deze waardes: Oestradiol = 940 pmol/l, Progesteron = 810 mE/l.
Maar de endo wou mij eigenlijk al meteen aan de pleister hebben omdat dit constantere waardes zou geven, en na 3 maanden op de controle en voordat ik de eerste waardes kreeg was ik toch nieuwsgierig naar de pleister dat ik dat ben gaan gebruiken en wel de 50ug.
Dat gaf de waarde van 100 pmol/l (net voor een nieuwe pleister), daarna mocht ik naar 75ug en was de waarde 110 pmol/l (ook net voor een nieuwe pleister), en nu net voordat ik sowieso met de 100ug pleister mocht beginnen was de waarde 140 pmol/l (deze keer net na het plakken van de pleister), Progesteron bleef elke keer ongeveer gelijk.
Ik ben ook niet zo happy en stabiel nu, komt ook omdat ik weinig te doen heb (weinig werk, stress, kom niet verder etc.) en me verveel en een boeiender leven wil krijgen, en wil me vrij kunnen voelen en gedragen als Genderfluide persoon zoals ik wil zoals Raven van Dorst bv. ook doet op tv (bv. zonder topje in jaccuzi).
Endo reageert ook niet snel, duurt soms wel 2 weken tot antwoord en nu zie ik dat ze ineens vrij heeft!
Wat vinden jullie van die waardes en het grote verschil bij Oestradiol en wat zijn de ervaringen van anderen?
Vind het heel gek gaan zo, weet niet of dit normaal is en wat normale waardes zijn.
DM mag.
Sorry voor het flinke verhaal