Sociale transitie
-
Maureen_
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Sociale transitie
@Lotte Devoné dank je wel 
! Jij ook succes en veel plezier, je berichtjes zijn leuk om te lezen
!
december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
Het is lastig voor te stellen, maar er komt een moment dat jezelf zijn normaal wordt.
Irene
-
Januca
- Voornaamwoorden: zij/haar
Afgelopen mandag was ik bij de huisarts. Ik kreeg er eentje in de groepspraktijk die ik nog niet kende.
Ze verwachtte een man maar ze zag een vrouw. Ze verontschuldigde zich dat ze mij verkeerd had aangesproken.
Ik heb dat goed gepraat door te zeggen dat ik met mijn sociale transitie bezig ben en dat zij de verandering niet kon weten.
Daarbij vertelde ik dat ik het in de huisartsen administratie zou laten veranderen zodra ik mijn "deskundigen verklaring" had.
(hopelijk na het gesprek met de psycholoog op 2 oktober 2025)
Leuk toch dat anderen de verandering wel zien, maar dat het jezelf bijna niet lukt om jezelf zo te zien veranderen.
Ze verwachtte een man maar ze zag een vrouw. Ze verontschuldigde zich dat ze mij verkeerd had aangesproken.
Ik heb dat goed gepraat door te zeggen dat ik met mijn sociale transitie bezig ben en dat zij de verandering niet kon weten.
Daarbij vertelde ik dat ik het in de huisartsen administratie zou laten veranderen zodra ik mijn "deskundigen verklaring" had.
(hopelijk na het gesprek met de psycholoog op 2 oktober 2025)
Leuk toch dat anderen de verandering wel zien, maar dat het jezelf bijna niet lukt om jezelf zo te zien veranderen.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. 
-
Sweet Kayleigh
He Lotte,
Wordt een beetje jaloers als ik jouw verhaal lees over de babystapjes, alleen lijken het mij reuzenstappen
Ik ben ook nog maar aan begin en kan alleen nog maar een voorbeeld nemen aan jou en uitkijken naar het moment dat ik ook op dat punt kom.
Ik ben heel erg blij met mijn veilige omgeving thuis naast mijn vrouw, maar vind alles daarbuiten best moeilijk en spannend.
Afgelopen maandag wel bij de huisarts geweest, was een voor mij nog onbekende man die er geweldig mee om ging en mij een goed gevoel gaf. De doorverwijzing naar de POH is er inmiddels ook, maar ik besef mij de weg die ik nog te gaan heb en zeker de emotionele kant die erg zwaar weegt bij mij. Mijn kinderen vertellen zal een reuzestap zijn voor mij waar ik zowel tegenop als naar uit kijk.
Wordt een beetje jaloers als ik jouw verhaal lees over de babystapjes, alleen lijken het mij reuzenstappen
Ik ben ook nog maar aan begin en kan alleen nog maar een voorbeeld nemen aan jou en uitkijken naar het moment dat ik ook op dat punt kom.
Ik ben heel erg blij met mijn veilige omgeving thuis naast mijn vrouw, maar vind alles daarbuiten best moeilijk en spannend.
Afgelopen maandag wel bij de huisarts geweest, was een voor mij nog onbekende man die er geweldig mee om ging en mij een goed gevoel gaf. De doorverwijzing naar de POH is er inmiddels ook, maar ik besef mij de weg die ik nog te gaan heb en zeker de emotionele kant die erg zwaar weegt bij mij. Mijn kinderen vertellen zal een reuzestap zijn voor mij waar ik zowel tegenop als naar uit kijk.
Jezelf zijn..is het mooiste cadeau dat je jezelf kunt geven:hbeat:
28-10-25 - Wachtlijst de Vaart
12-02-26 - Start Logopedie
10-04-26 - Start laser ontharing
13-04-26 - Wachtlijst PsyTrans
18-05-26 - Intake PsyTrans
05-06-26 - Start behandeling PsyTrans
-
Renske
- Voornaamwoorden: zij, haar
Hoi allemaal,
Ik heb nagedacht hoe ik mijn sociale transitie ga afronden nadat ik als (laatste stap) ook op mijn werk de sociale transitie heb voltooid. Laatst zag ik de film Will & Harper op Netflix. Harper had voor haar transitie naar iedereen een persoonlijke brief geschreven, wat tevens aanleiding was voor de film. Dat bracht mij op het idee mijn geboortekaartje opnieuw te maken, maar nu als "herborenkaartje". Het plan is nu een datum te kiezen om dit kaartje te versturen naar familie & vrienden, en dit ook te gebruiken op mijn werk (inclusief beschuit met muisjes). Zooo spannend.. en leuk om te maken. Groetjes, Renske
Ik heb nagedacht hoe ik mijn sociale transitie ga afronden nadat ik als (laatste stap) ook op mijn werk de sociale transitie heb voltooid. Laatst zag ik de film Will & Harper op Netflix. Harper had voor haar transitie naar iedereen een persoonlijke brief geschreven, wat tevens aanleiding was voor de film. Dat bracht mij op het idee mijn geboortekaartje opnieuw te maken, maar nu als "herborenkaartje". Het plan is nu een datum te kiezen om dit kaartje te versturen naar familie & vrienden, en dit ook te gebruiken op mijn werk (inclusief beschuit met muisjes). Zooo spannend.. en leuk om te maken. Groetjes, Renske
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
DominiqueB
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik heb zo iets voor mijn officiële wijziging laten maken, alleen wel een nieuw ontwerp omdat ik geen idee hoe de kaartjes er 46 jaar geleden hebben uitgezien.Renske schreef: 29 sep 2025, 13:07 Hoi allemaal,
Ik heb nagedacht hoe ik mijn sociale transitie ga afronden nadat ik als (laatste stap) ook op mijn werk de sociale transitie heb voltooid. Laatst zag ik de film Will & Harper op Netflix. Harper had voor haar transitie naar iedereen een persoonlijke brief geschreven, wat tevens aanleiding was voor de film. Dat bracht mij op het idee mijn geboortekaartje opnieuw te maken, maar nu als "herborenkaartje". Het plan is nu een datum te kiezen om dit kaartje te versturen naar familie & vrienden, en dit ook te gebruiken op mijn werk (inclusief beschuit met muisjes). Zooo spannend.. en leuk om te maken.
Herborenkaartje.png
Groetjes, Renske
Maar zal een kaartje dan in mijn dagboek er bij plaatsen.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
-
Sweet Kayleigh
Gisteren mijn dochter en schoonzoon verteld over mijn coming out, mijn gevoelens en mijn vrouw zijn.
Het werd een geweldige dag, ze was zo lief en zo begripvol. Dat was ze altijd al, maar nu is het weer opnieuw heel bijzonder voor mij
Deed mij denken aan het moment dat ik hand in hand met haar door de tuin liep op weg naar haar bruidegom. Als vader bracht ik haar naar haar toekomstige man, nu vroeg ze of wij een keer opnieuw gaan trouwen en of ze dan mee mag om mijn jurk uit te zoeken. Wat een heerlijke dag, kan niet wachten om het mijn zoons te gaan vertellen. 
Het werd een geweldige dag, ze was zo lief en zo begripvol. Dat was ze altijd al, maar nu is het weer opnieuw heel bijzonder voor mij
-
Sweet Kayleigh
Een week nadat ik het aan mijn dochter en schoonzoon heb verteld, heb ik het ook aan onze beide zoons en schoondochter verteld. Onze oudste is zoon is niet spraakzaam maar het leverde toch best een aardig gesprek op. Met onze jongste zoon en aanstaande schoondochter hebben we een zeer uitgebreid en mooi gesprek gevoerd. Veel begrip, openheid en vragen, maar zo fijn om te voelen dat ik er mag zijn en welkom ben zoals ik ben en wordt. Een supergrote stap gezet naar de toekomst en zo blij en gelukkig.
Tijd om even bij te komen en vooruit te kijken, de wereld ligt open voor mij.
Tijd om even bij te komen en vooruit te kijken, de wereld ligt open voor mij.
-
doll
- Voornaamwoorden: zij/haar/haar
In stapjes.
Ik ben in eerste instantie uit de kast gekomen naar wat familie, toen het nieuwe schooljaar begon heb ik vrienden gemaakt die accepterend waren en daarbij uit de kast gekomen. Dus toen nog ~2 jaar half wel half niet. Want al mijn vrienden en kenissen noemde me wel al bij mijn nieuwe naam maar de rest van mijn klas nog niet. Ik was als de dood om daar uit de kast te komen. Mede omdat andere vrienden van mij die wel uit de kast waren in elkaar werden geslagen, gedoxxed, e.d. Toen ik van de middelbare school af was nooit meer mijn oude naam gebruikt. Ik kleedde me nog wel enorm androgyn, ik haatte mijn lichaam zodanig dat ik zelf thuis niks anders aan wilde doen dan maat (X)XL terwijl ik S/M draag... Dus mensen zagen me ook zodanig nog als man, ik schaamde daarnaast kapot voor wie ik was dus maakte ik nauwelijks vrienden op mijn opleiding en de enige die het wisten waren mensen die het direct aan mij vroegen gebasseerd op mijn naam. Gestopt met die opleiding en toen ongeveer gelijktijdig begonnen aan de hormonen. Dus bij het begin van mijn volgende opleiding was ik al ongeveer een halfjaar bezig. Ik passde ook redelijk snel dus sindsdien gewoon voltijd. Inmiddels ook weer ander werk gedaan en avondschool bijgewoond zonder iemand ook maar iets te vertellen. De enige die ervan af weten zijn mijn familie, mijn partner en wat oudere jaars op mijn opleiding met wie ik toen bevriend ben geraakt. Denk wel dat ik ook aan mijn huisgenoten uit de kast zal moeten komen omdat ik in Maart geopereerd word en dan een tijd niet veel kan doen.
Ik ben in eerste instantie uit de kast gekomen naar wat familie, toen het nieuwe schooljaar begon heb ik vrienden gemaakt die accepterend waren en daarbij uit de kast gekomen. Dus toen nog ~2 jaar half wel half niet. Want al mijn vrienden en kenissen noemde me wel al bij mijn nieuwe naam maar de rest van mijn klas nog niet. Ik was als de dood om daar uit de kast te komen. Mede omdat andere vrienden van mij die wel uit de kast waren in elkaar werden geslagen, gedoxxed, e.d. Toen ik van de middelbare school af was nooit meer mijn oude naam gebruikt. Ik kleedde me nog wel enorm androgyn, ik haatte mijn lichaam zodanig dat ik zelf thuis niks anders aan wilde doen dan maat (X)XL terwijl ik S/M draag... Dus mensen zagen me ook zodanig nog als man, ik schaamde daarnaast kapot voor wie ik was dus maakte ik nauwelijks vrienden op mijn opleiding en de enige die het wisten waren mensen die het direct aan mij vroegen gebasseerd op mijn naam. Gestopt met die opleiding en toen ongeveer gelijktijdig begonnen aan de hormonen. Dus bij het begin van mijn volgende opleiding was ik al ongeveer een halfjaar bezig. Ik passde ook redelijk snel dus sindsdien gewoon voltijd. Inmiddels ook weer ander werk gedaan en avondschool bijgewoond zonder iemand ook maar iets te vertellen. De enige die ervan af weten zijn mijn familie, mijn partner en wat oudere jaars op mijn opleiding met wie ik toen bevriend ben geraakt. Denk wel dat ik ook aan mijn huisgenoten uit de kast zal moeten komen omdat ik in Maart geopereerd word en dan een tijd niet veel kan doen.
-
Sweet Kayleigh
Na de afgelopen maanden waarin ik het aan mijn kinderen en hun partners heb verteld, volgden al snel al mijn collega's in stapjes. Ik vernam vorige week dat er de eerste week nog wel over gesproken werd, niet negatief, en dat er nu niet zo veel meer over gesproken wordt in het bedrijf. Begin december heeft mijn dochter en schoonzoon het tijdens een bezoek aan mijn neef en zijn vriendin verteld die de volgende dag heel mooi reageerden naar mij. Dat was de stap om het ook aan mijn zus te gaan vertellen en mijn andere neef. Dezelfde week heb ik aan mijn broer verteld die het inmiddels ook aan mijn andere broer verteld zal hebben. Waarschijnlijk zal het inmiddels bij alle andere directe familie bekend zijn, al hoor ik daar niets over. Afgelopen week ben ik begonnen om de mensen die iets verder weg staan op de hoogte te stellen. Ex collega's waar ik een goede band mee heb en wat bekenden die ik maar af en toe zie. Dit heb ik gedaan met een brief die ik heb opgesteld en heb gedeeld via whatsapp. Ik kreeg geweldige reacties van deze mensen. De sneeuwbal rolt rustig verder, er zijn immers nog wat mensen te gaan die ik af en toe tegenkom en op termijn de veranderingen zullen gaan zien. Daar ben ik nu aan begonnen. Ik heb een mooi verhaal geschreven met de titel "Mijn boodschap van 2025" en dat komt goed binnen bij iedereen.