Hoe waardevol is je psycholoog (geweest)?

Psychologen en procedures
Riley
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hoe waardevol is je psycholoog (geweest)?

Bericht door Riley »

Ik heb op zich geen slechte ervaringen. Maar het hele proces voelde voor mij als eenrichtingsverkeer, waarbij het voornaamste doel was van de genderpsycholoog om zo snel mogelijk te kunnen beoordelen of ik door kon. Wat ik niet heel erg vond, want ik wilde zelf ook snel door. Maar dan kreeg je dus het soort gesprekken als: "dit en dat in je jeugd, dat moet wel traumatisch voor je geweest zijn", en dan beaamde ik dat, en dan was dat onderwerp afgehandeld.
21-05-24 Wachtlijst Radboud
15-08-24 Start HRT via GenderGP
10-03-25 Intake Psytrans
10-07-25 Second opinion
08-10-25 Aanpassing geboorteakte
19-11-25 Overname HRT Maasstad
09-01-26 Aanmelding SRS Radboud
Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

Laura2021 schreef: 06 aug 2025, 17:02
Fay Ola di jee schreef: 06 aug 2025, 13:02
Geen id of je aan de hrt zit, maar dat verandert alles, je weet en voelt vrij snel, dit klopt.

Daarna volgt nog steeds een pad van onduidelijkheden, deels door de hrt.

Ik, nu 15 jaar hrt, en het gekloot en zoeken in mij is er nog steeds, maar beter dan voor de hrt

Het hoort er misschien bij...maar een add hoofd helpt niet
Hoi Fay, ik zit iets meer dan een jaar aan de hormonen en zo zwart/wit voelt het voor mij helaas niet. Die momenten dat het goed voelt zijn er wel degelijk en zijn er tranen van geluk, maar er zijn ook momenten dat het knelt maar kan niet goed uitleggen waarom. Misschien heeft te maken met het feit dat je altijd is verteld dat je jezelf moet accepteren zoals je bent (en geboren). Ik heb het hier wel met de psycholoog over maar veel verder kom ik niet.
Omdat die duidelijkheid er niet volledig is vloek ik misschien onder transgenders maar zo voelt het voor mij. Ik zou willen dat het helder en duidelijk was.

Wat bedoel je precies met een pad van onduidelijkheden 'deels door de HRT'? Zou je hier iets meer kwijt over willen?
hi, onduidieljkheden zitten bij mij grotendeels in dat add hoofd zo besef ik

Maar ook, hormonen gooien vanalles overhoop, ik ben een onzekere doos geworden en twijfel over alles, dat maakt veel onduidelijk

Kheb alleen in het begin euforie ervaren, voor de rest vind ik er niet veel aan, ik ben aan het onderzoeken of ik niet stiekum al jaren een depressie meesjouw in mijn systeem, de dood van mijn ouders hebben een extra mineur in mij getriggerd, en meer add

De motivatie om verder te gaan is tot nulpunt gedaalt

Maar, wat ook meespeelt, ik heb sinds 2 haar behoorlijk gezondheidsklachten ik krijg ze niet opgelost, en wil de srs dus niet aangaan voordat dat wel opgelost is, maar ik stel het al 2 jaar uit en dat vreet ook elke dag aan me.. k weet niet goed wat wijsheid is, zit nu in nieuwe onderzoeken zkh, heb alles al uitgezocht op 23 diverse manieren, niemand weet wat ik heb, maar ik zoek door, moet wel , kan geen srs zo...

(sorry moest het f kwijt)

Wat is nu precies het kernprobleem in je transitie?

Is dat te duiden?
Gr Fay
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Fay Ola di jee schreef: 26 aug 2025, 15:37

Maar ook, hormonen gooien vanalles overhoop, ik ben een onzekere doos geworden en twijfel over alles, dat maakt veel onduidelijk

Kheb alleen in het begin euforie ervaren, voor de rest vind ik er niet veel aan, ik ben aan het onderzoeken of ik niet stiekum al jaren een depressie meesjouw in mijn systeem, de dood van mijn ouders hebben een extra mineur in mij getriggerd, en meer add

Maar, wat ook meespeelt, ik heb sinds 2 haar behoorlijk gezondheidsklachten ik krijg ze niet opgelost, en wil de srs dus niet aangaan voordat dat wel opgelost is, maar ik stel het al 2 jaar uit en dat vreet ook elke dag aan me.. k weet niet goed wat wijsheid is, zit nu in nieuwe onderzoeken zkh, heb alles al uitgezocht op 23 diverse manieren, niemand weet wat ik heb, maar ik zoek door, moet wel , kan geen srs zo...

Is dat te duiden?
Gr Fay
Hoi Fay,

Een enorme lastige situatie waarin je je bevind. Zo te horen heb je al een behoorlijk medisch traject opzitten. Ik hoop voor je dat er toch wel duidelijkheid komt bij je. Misschien zoek je de medische oplossing teveel buiten je? In zijn algemeenheid kan men zegggen dat als men zich psychisch niet goed voelt en dit duurt te lang (chronisch) dan krijg je uiteindelijk vaak onduidelijke lichamelijke klachten omdat men te weinig naar zichzelf luistert, de zgn metafysche klachten.

Bij mijzelf zit het kernprobleem in mijn eigen acceptatie, wie ik ben en mag zijn, en dat gaat verder dan alleen de transitie naar vrouw. Je eigen identiteit weten is erg lastig als je vanaf je geboorte al afgewezen voelt/bent en geprogrammeert bent om iemand te zijn (een rol te spelen) die je niet bent. Daarbij onstaan ook negatieve overtuigen. In transitie gaan is eigenlijk maar/of pas de eerste laag. Daaronder zitten ontzettend veel lagen die ook aandacht nodig hebben. Lagen waar je niet perse naar toe wilt gaan omdat ze allemaal emoties en pijn oproepen over wat er in het verleden is gebeurt. Het gaat hierbij om het innerlijk kind. Psychologische begeleiding is raadzaam omdat het al zo lang speelt zonder dan je daar bewust van bent. Maar het echte werk zul je echt zelf moeten doen, het helen van het innerlijk kind. Zo is het in ieder geval bij mij.
De transitie van 1,5 jaar hormonen tot nu toe ben ik erg blij mee maar het wel ontzettend wennen aan de veranderingen.
Groetjes Laura :hbeat:
Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

Laura2021 schreef: 26 aug 2025, 21:20
Fay Ola di jee schreef: 26 aug 2025, 15:37

Is dat te duiden?
Gr Fay
Hoi Fay,

Een enorme lastige situatie waarin je je bevind. Zo te horen heb je al een behoorlijk medisch traject opzitten. Ik hoop voor je dat er toch wel duidelijkheid komt bij je. Misschien zoek je de medische oplossing teveel buiten je? In zijn algemeenheid kan men zegggen dat als men zich psychisch niet goed voelt en dit duurt te lang (chronisch) dan krijg je uiteindelijk vaak onduidelijke lichamelijke klachten omdat men te weinig naar zichzelf luistert, de zgn metafysche klachten.

Bij mijzelf zit het kernprobleem in mijn eigen acceptatie, wie ik ben en mag zijn, en dat gaat verder dan alleen de transitie naar vrouw. Je eigen identiteit weten is erg lastig als je vanaf je geboorte al afgewezen voelt/bent en geprogrammeert bent om iemand te zijn (een rol te spelen) die je niet bent. Daarbij onstaan ook negatieve overtuigen. In transitie gaan is eigenlijk maar/of pas de eerste laag. Daaronder zitten ontzettend veel lagen die ook aandacht nodig hebben. Lagen waar je niet perse naar toe wilt gaan omdat ze allemaal emoties en pijn oproepen over wat er in het verleden is gebeurt. Het gaat hierbij om het innerlijk kind. Psychologische begeleiding is raadzaam omdat het al zo lang speelt zonder dan je daar bewust van bent. Maar het echte werk zul je echt zelf moeten doen, het helen van het innerlijk kind. Zo is het in ieder geval bij mij.
De transitie van 1,5 jaar hormonen tot nu toe ben ik erg blij mee maar het wel ontzettend wennen aan de veranderingen.
Hi, ja tis vooral een lange adem hebben, ik benader mijn klachten holistisch, hanteer ook de germaanse geneeskunde, gabor mate, zeer waardevol, klachten leren je iig veel, emoties helen, innerlijk kind werk etc, uiteindelijk ben ik weer gezond

Ik herken het ik deel, je plek in de wereld innemen, in je lichaam, ook voor mij een uitdaging na zoveel jaar in mijn hoofd geleefd te hebben

Je wil landen maar er zitten blokkades

Tis ook als een ui he, al die lagen vragen om afpellen, dat doe je niet zomaar, want breekbaar en kwetsbaar

Maar ik denk de enige weg, uiteindelijk is voor mij in het leven het allerbelangrijkste ,jezelf kunnen en durven zijn, en dat kost tijd

Wat dat betreft is het pittig, je hele leven aan een soort zijlijn staan, om jezelf daarna terug te moeten vinden, ik heb het er regelmatig moeilijk mee dat ik denk, ik ben 55 en nog niet aan mijn leven begonnen, want het lichaam is nog deels man

Dat is te zwart wit maar het kan wel zo voelen

Wens je sterkte op je zoek ,en vooral vind tocht

Fay
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Ik ben bij De Vaart beland jaren geleden. Hele aardige en rustige man. Ik heb in mijn verleden veel problemen met psychologen gehad dus ik vertrouw ze voor geen meter. Dat is iets wat ik 'm ook vrij duidelijk gemaakt heb. Dat vond die jammer en hoopte mij te overtuigen dat niet alle psychologen zo zijn als ik ze heb ervaren in mijn jeugd. Verder heb ik me aan het systeem gehouden en overal eerlijk antwoord op gegeven maar nooit meer verteld dan ik nodig vond. Want, psychologen zijn niet te vertrouwen. Na maanden te praten ben ik toch wat losser tegenover hem geworden en de gesprekken werden makkelijker. Ik heb er verder weinig aan gehad dan tijdrekken voor ik bij de zorg kon komen waar ik wel wat aan had... Maar ja... Toen nam die ontslag. Ik heb hem een mailtje gestuurd om hem te bedanken en daar had ik erin gezet "jij viel best mee... voor een psycholoog" waar ik een mailje van terug kreeg "die zin, van jou gekomen, is het grootste compliment wat ik zou kunnen krijgen". Maar toen werd mijn case overgenomen door de regiebehandelaar. En... psychologen zijn niet te vertrouwen. Dus zij zal niet te horen krijgen wat ik denk, vind of iets dergelijks, behalve waarvan ik denk dat het mij zal helpen.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Januca
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Januca »

Ik kan vrij kort zijn over mijn psycholoog.

Aangezien de lichamelijke transitie voor mij niet meer mogelijk is, in verband met mijn leeftijd en lichamelijke gesteldheid, had ik maar één gesprek nodig voor het krijgen van mijn deskundigenverklaring Transgender, om mijn geslacht en voornamen te kunnen wijzigen.
(Voor mij is alleen nog maar de sociale transitie mogelijk)

Dat gesprek met de psycholoog van PsyTrans verliep heel plezierig en snel.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
:hbeat: Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. :hbeat: