Ben op vakantie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Tanja
Voornaamwoorden: Zij

Re: Ben op vakantie

Bericht door Tanja »

Hoi Julia en Vickey,
Allereerst Julia veel plezier op Madeira.
Ben ook al meer dan 30 jaar samen en begrijp het dilemma volledig.
Ik hou onvoorwaardelijk van mijn vrouw maar het kan zo niet verder.
Ben uitbehandeld bij psycholoog, seksuoloog en zit middels transgenderzorg al een half jaar aan de hormonen.
Enige voordeel wat ik heb is dat wij toch al enorm lang geen intieme relatie hebben dus dat eea niet meer werkt merkt ze niet.
Verder is het eigenlijk nog net als bij jou en dat zal echt moeten stoppen nu want ik ben binnen een jaar aan de beurt bij het VU/ UMC.
Ik weet echter dat ze het weet van mij want ik vond dingen op haar telefoon maar het is voor haar onbespreekbaar en zij heeft als motto.....als je er niet over praat bestaat het niet :hand: . Dus ook ik MOET het op tafel gaan gooien en het onderwerp bespreken.
Vermoedelijk gaat het dan zoals Marije beschreef :|
Eindelijk alle schroom van me af gegooid, vele gesprekken etc maar nu.....23 juli 2025 begonnen aan DE reis. HRT vandaag gestart en zo vreselijk gelukkig :hbeat:
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

JuliasJurkje schreef: 08 dec 2025, 15:28 Ik ga zo nog wat spannend doen; ik ga kunstnagels voor een week laten plaatsen, zojuist een afspraak gemaakt.
Hopelijk krijg ik ze aan het einde van de week er weer af.
Afhankelijk van wat je laat zetten zou dat nog weleens tegen kunnen vallen zonder al te veel schade aan je eigen nagels, als je het zelf probeert. Vraag daar naar als je ze laat zetten!
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Sweet Kayleigh
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Sweet Kayleigh »

Hoi Tanja,
De realiteit inzien is niet altijd de makkelijkste weg, maar soms wel de onoverkomelijke.
Ik vind het best schokkend om te lezen hoe jouw partner erin staat, zeker omdat ik weet en voel hoe het anders kan.
Ik wens je daar onzettend veel sterkte bij en weet er zijn veel mensen hier die jou steunen. Als ik je ergens bij kan helpen ben je welkom. Er is bij ons altijd ruimte in ons hart en in ons huis.
Jezelf zijn..is het mooiste cadeau dat je jezelf kunt geven:hbeat:

28-10-25 - Wachtlijst de Vaart
12-02-26 - Start Logopedie
10-04-26 - Start laser ontharing
13-04-26 - Wachtlijst PsyTrans
18-05-26 - Intake PsyTrans
05-06-26 - Start behandeling PsyTrans
JuliasJurkje
Voornaamwoorden: Zij haar

Bericht door JuliasJurkje »

Aan Emma:
De nagels zijn aangebracht, knal roze met een glitter en super lang.
Ze zijn prachtig om te zien, maar ik voel me een beetje gehandicapt; typen, spullen pakken aankleden gaat super lastig, maar ik heb het ervoor over.
Een hele week genieten, heb wel een afspraak gemaakt om te laten verwijderen.
Liefs Julia
JuliasJurkje

Aan Tanja,
Mijn vrouw heeft mij 1 keer betrapt en voelde zich voorgelogen.
Millimeter voor millimeter kan ik iets meer zeggen, maar als ik alles zou vertellen slaat zij stijl achterover.
Ze probeert het proces wat ik onder ga te voorspellen; dat ik uiteindelijk me laat ombouwen.
Zover wil ik niet en nooit gaan, zo voelt het bij mij niet. Ik voel me prettig als man, maar vind het heel fijn om Julia te zijn. Ik kan niet kiezen.
Sommige dingen wil ik het liefst van Julia; altijd nagellak op mijn teennagels of als ik zin in een jurkje of rokje dat ik dat aan trek.
Waarom is het leven niet 50-50
Liefst Julia
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik gun het je. 50-50. Waarom ook niet.

Alleen... maar nu wordt ik egoistisch...

Veel mensen op Madeira zullen je wellicht nog herkennen als man, al is het alleen aan je stem.

Ze zien je dan in een jurkje, met je lange nagels... dik in de 50. Een beetje "overdreven"?

Het mag, ik gun het je, maar je voedt daarmee het stigma, de vooroordelen.

Daar heb ik, in mijn spijkerbroek, slobbertrui, maar wel aan de HRT, logopedie, vagina, om voor mij de dysforie minder te maken. Maar niet minder vrouw dan in een jurkje met lange nagels.

En dan heb ik het nog niet eens over mijn kinderen, die weten dat zodra ze vertellen dat hun moeder transgender is de partij aan de andere kant een beeld in hun hoofd krijgen van "a man in a dress with lipstick"

Iedereen mag zichzelf zijn... ik gun het iedereen... maar de wereld waarin wij leven is fucked-up.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Kim_m

Bericht door Kim_m »

Pas geleden zat ik op tv een programma te kijken over een trans vrouw die in een roze jurk in de supermarkt boodschappen aan het doen was.
Dat is hetzelfde als op Madeira in een jurk op hoge hakken met stiletto nagels daar rond te gaan paraderen.
Marije heeft wel gelijk dat ze daar wat van zegt en dat het niet heel goed is voor de beeldvorming is hoe mensen denken over mensen die anders zijn.
Je kan je ook vrouw voelen met een dames spijkerbroek aan en een t shirt met een jasje erop dan ben je ook op en top vrouw zonder dat het een karikatuur wordt.
Anders maak je het voor een groep die het in de samenleving al steeds moeilijker heeft alleen maar nog moeilijker.

Ik voel mijzelf iedere dag vrouw door gewoon een flared jeans te dragen met een leuke top of trui en gewone schoenen en een jas aan en dan is er geen haan die er naar kraait en iedereen in de buurt weet dat ik anders ben en bijna iedereen accepteert het.
Dat zou heel anders zijn als ik in een roze jurk met lange nagels op naald hakken ga lopen shoppen.
Ik weet het wel maar ik doe net of ik het niet weet.
4-3-2026 hormonen.
Renske
Voornaamwoorden: zij, haar

Bericht door Renske »

Tja.. het ligt eraan wat je wil. Wil je opvallen of juist niet? Ik heb echt het laatste. Wat vrouwen in mijn omgeving dragen, draag ik ook. Ik voel me bijvoorbeeld helemaal niet prettig op pumps als vrouwen in mijn omgeving dat ook niet dragen. Daarom draag ik ook net als Marije en Wim een broek en een trui. Een jurk draag ik zelden. Maar ik kan wel begrijpen dat je in je zoektocht naar een eigen stijl extremen opzoekt. Wel privé, want het idee dat een ander me mogelijk zou zien als een man in een jurk vind ik echt vreselijk. Daarom neem ik de feedback van degene die dichtbij me staan ook serieus. Het lijkt me ook zo moeilijk als je het stiekem moet doen en die feedback mist.
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Ergens vind ik het jammer dat mensen "aangevallen" worden voor wat betreft hun kledingkeuze. Want heel eerlijk, wij zijn niet opgegroeid met hoe je je het beste kan kleden. Wij moeten dat allemaal nog leren en daar hoort ook fouten maken bij. Het is veel fijner als mensen je wijzen op alternatieven. Natuurlijk zijn er soms mensen bij die niet willen leren, maar heel eerlijk zie ik soms ook cis vrouwen waarvan ik denk hoe heb je kunnen denken dat dit een schoonheidsideaal is?

Ook ik heb mij in het begin kleding aangemeten waarvan ik nu denk, en ook de terugkoppeling van vrienden en vriendinnen heb gehad, dat het niet heel goed stond of eigenlijk niet echt passend was. Maar dan moet je wel mensen om je heen hebben die je daar op wijzen.

Wat betreft een partner die er niks van wil weten vind ik dat lastig. Ook ik heb het lang verborgen gehouden. Pas nadat mijn langdurige relatie over was ben ik gaan ontdekken en onderzoeken. Ik ben vervolgens in een relatie gerold met mijn huidige partner en vriendin. We hebben het hele transitietraject gezamenlijk doorlopen en nooit was het zeker of mijn partner dit wel wou. Ja, ze heeft me op alle fronten gesteund maar dat betekent niet dat een relatie houdbaar is en blijft. Ondertussen zijn we 13 jaar samen al wonen we niet samen.

Ons standpunt is dat je over alles zou moeten kunnen praten met elkaar, ook al zijn dat de moeilijke gesprekken.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
JuliasJurkje

Het uitzondering van mijn knal roze nagels, draag ik normale en niet te opvallende kleding.
Ik hou van beschaafde kleding, ik zal nooit glitter jurkjes dragen, misschien als ik thuis ben l
Bijvoorbeeld draag ik graag een spijkerrokje, panty, simpel bouseje of een simpel vestje en als ik jurkjes draag zijn het meestal bloemen jurkjes.
Eigenlijk probeer ik zo normaal er uit te zien.
En de nagels was een droom van mij en mag hier lekker een weekje van genieten
Ik wil graag zo vrouwelijk mogelijk zijn en daar horen rokjes, jurkjes en een hakjes bij
Liefs Julia