Informed consent Hormoontherapie?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Mx_BEAN
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Informed consent Hormoontherapie?

Bericht door Mx_BEAN »

Heyhey, ik had het laatst met mensen over dat ik binnenkort wil beginnen met hormonen; ik hoorde van iemand dat je via "informed consent" aan hormonen kon beginnen, maar alleen in bepaalde delen van het land, via BuroJij bijvoorbeeld. Op het internet kan ik hier dus helemaaal niets over vinden. Ik ga binnenkort effe bellen, maar weet iemand hier er iets over?
Thanks pookies
ElisabethT
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Informed consent Hormoontherapie?

Bericht door ElisabethT »

Informed consent betekend alleen dat je willens en wetens goed geïnformeerd akkoord gaat met een medische behandeling. Vaak is dit mondeling, maar voor sommige behandelingen willen artsen een schriftelijke goedkeuring. Dit geld dus voor alle medische behandelingen in het algemeen.
ElisabethT
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door ElisabethT »

Dit betekend ook dat de arts die de behandeling doet of voorschrijft ook alle relevante voor en nadelen en evt alternatieven moet hebben besproken, als die er zijn natuurlijk. Jij moet als patient goed zijn voorgelicht (informed) en pas daarna toestemming geven (consent).
CarlaJansen
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door CarlaJansen »

Yes but no.
De definitie "een arts doet pas een ingreep als je een krabbel hebt gezet en zodoende eventuele complicaties en bijwerkingen accepteert", oftewel de arts beperkt aansprakelijkheid, is een soort van technisch correct.

Echter, informed consent wil in sommige contexten ook zeggen dat de "patient" op de hoogte is gesteld van de voors en de tegens en vervolgens ZELF de beslissing neemt. Oftewel een bypass van een groot deel van de gehele gatekeeping voor bijvoorbeeld toegang tot HRT. Deze bypass kan toegestaan worden bij ingrepen die te overzien zijn qua impact/bijwerkingen of die gestopt/teruggedraaid kunnen worden en na beperkte checks and balances, dus wel starten met HRT maar niet zo maar GCS.
Anyhows, de WPATH SoC8 staat er vol mee maar dat is, voor zover ik het kan overzien, nog niet volledig tot Nederland doorgedrongen.
Rhiamon

Bericht door Rhiamon »

Ik ben via een informed consent traject aan hrt mtf begonnen wel via een buitenlandse voorschrijver maar al mijn medicatie haal ik gewoon bij de apotheek op de hoek hier.

Dit is wel een traject voor doorzetters want huisdokters psychologen endocrinologen enz enz. hier in Nederland zijn er huiverig voor bang om hun naam eraan verbonden te hebben neem ik aan.
Wel heb ik mijn huisarts zover dat de bloedtesten en dergelijke om waardes in de gaten te houden gewoon via de huisarts worden gedaan.
Mijn meds Oestradiol cpa als blocker en finestaride omdat ik kalende ben.

Het probleem is wel dat overal waar ik aanklopt voor hulp iedereen gaat zeuren over dat ik niet via de officiële gatekeepers brigades ben gediagnosticeerd maar door me huisarts en ik en daar vallen ze over zelfs de Nederlandse schrijvers van de methode die ik volg doen er raar over dus het is zeker geen makkelijkere weg want je moet letterlijk alles zelf regelen maar het is zeker sneller als de enorme wachttijden bij de bekende plekken.

Het is niet een makelijkere weg maar wel een die voor mij in een acceptable tijdspanne op poten kon worden gezet. Plus dat ik zelf vind dat een wit voetje overal moeten halen echt is doorgeslagen in Nederland.

Anyhow hoop dat je hier wat aan hebt qua wat je kan verwachten als je via een informed consent traject Zou beginen aan hrt

Met vriendelijke groet rhiamon ❤️
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door DominiqueB »

Het grootste probleem zou kunnen worden dat je minimaal 1 jaar HRT via de officiële weg moet hebben gehad. Daar wordt nog wel eens moeilijk over gedaan.
Scheelt wel dat je huisarts mee werkt.
Ik heb ook finastiride omdat ik een kale plek begon te krijgen maar deze is bijna weg nu.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Mevr B

Bericht door Mevr B »

Kijk uit met BuroJij en de VU, een bekende van me heeft alles rond met BuroJij en melde zich bij de VU voor de SRS, keurt de VU de goedkeuring van BuroJIj af.
Mag ze opnieuw beginnen.

Ik heb nog nooit iemand zo zien ontploffen.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Yvi
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Yvi »

Mx_BEAN schreef: 09 jun 2025, 20:44 Heyhey, ik had het laatst met mensen over dat ik binnenkort wil beginnen met hormonen; ik hoorde van iemand dat je via "informed consent" aan hormonen kon beginnen, maar alleen in bepaalde delen van het land, via BuroJij bijvoorbeeld. Op het internet kan ik hier dus helemaaal niets over vinden. Ik ga binnenkort effe bellen, maar weet iemand hier er iets over?
Thanks pookies

https://transineigenhand.nl/

Live life! 🌸🍀💋
100% Myself 💟
Intimiteit en Sex Positive ❤️🌈🔥🌸
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
FreyaSkye

Bericht door FreyaSkye »

@Yvonne
Heel veel dank voor de link naar transineigenhand.nl.
Ik had namelijk al gezocht of dat er andere en kortere manieren waren om een, mogelijk, traject te starten maar ik kon ze niet vinden. Dit is voor mij het handvat om bij mijn huisarts, die geen tot weinig ervaring heeft met trans personen, bij aan te kloppen. Een paar maanden geleden zeiden ze tegen me dat als ik zelf nog wat had dat ik dat aan ze door moest geven. Ze wist zelfs nog niet eens hoe ze het moest omschrijven en bij welke afdeling van het VUMC mijn aanvraag achter moest laten. Als ik het goed zie, was het bij haar meer de onwetendheid en niet de onwillendheid. Als ik wat meer weet dan maak ik wel een nieuw draadje aan met mijn ervaring
Dlearbuch

Bericht door Dlearbuch »

Ik heb informed consent ook overwogen, maar in de praktijk bestaat dit in Nederland vrijwel niet. dus Ik regel alles volledig in eigen beheer, maar daar kan ik hier sowieso niets over delen. Kort gezegd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en ik zie niet in waarom iemand vier tot zes jaar van haar leven zou moeten weggooien om op een wachtlijst te staan, waar je vervolgens moet bewijzen dat je “transgender genoeg” bent.
HRT: 30.05.2024 / FFS 1 : 17.04.2026 / FFS 2 : Q1 2027