Vraag over borstgroei en pauzeren HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
HetGevoel

Vraag over borstgroei en pauzeren HRT

Bericht door HetGevoel »

Heeey allemaal,

Stel je begint aan HRT, krijgt wat borstgroei, en pauzeert daarna de hormoonbehandeling.

Mocht je deze later hervatten, worden de borsten dag hetzelfde als dat je de behandeling in 1x gedaan zou hebben?
Yvi
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vraag over borstgroei en pauzeren HRT

Bericht door Yvi »

HetGevoel schreef: 06 jan 2026, 20:23 Heeey allemaal,

Stel je begint aan HRT, krijgt wat borstgroei, en pauzeert daarna de hormoonbehandeling.

Mocht je deze later hervatten, worden de borsten dag hetzelfde als dat je de behandeling in 1x gedaan zou hebben?
Dat verschilt per persoon. Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van jou vraag. De vraag achter jou vraag zeg maar.

๐ŸŒธ๐Ÿ€
100% Myself ๐Ÿ’Ÿ
Intimiteit en Sex Positive โค๏ธ๐ŸŒˆ๐Ÿ”ฅ๐ŸŒธ
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
HetGevoel

Bericht door HetGevoel »

Yvonne schreef: 07 jan 2026, 18:15
HetGevoel schreef: 06 jan 2026, 20:23 Heeey allemaal,

Dat verschilt per persoon. Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van jou vraag. De vraag achter jou vraag zeg maar.

๐ŸŒธ๐Ÿ€
Stel ik zou beginnen en moet pauzeren voor bijvoorbeeld een maand. Heeft dat gevolgen voor de uiteindelijke borstgroei?
Yvi

Bericht door Yvi »

Een maand? Nee. Waarom moet je pauzeren?

๐Ÿ€๐ŸŒธ
100% Myself ๐Ÿ’Ÿ
HetGevoel

Bericht door HetGevoel »

Yvonne schreef: 07 jan 2026, 18:33 Een maand? Nee. Waarom moet je pauzeren?

๐Ÿ€๐ŸŒธ
Vind ik lastig uit te leggen. Gewoon een gevoel van onzekerheid of ik het op een lange vakantie altijd bij de hand heb of durf.

Dus een maand pauzeren maakt niet uit voor de uiteindelijk grootte? Ik zit hier enorm mee!
Yvi

Bericht door Yvi »

HetGevoel schreef: 07 jan 2026, 18:36
Yvonne schreef: 07 jan 2026, 18:33 Een maand? Nee. Waarom moet je pauzeren?

๐Ÿ€๐ŸŒธ
Vind ik lastig uit te leggen. Gewoon een gevoel van onzekerheid of ik het op een lange vakantie altijd bij de hand heb of durf.

Dus een maand pauzeren maakt niet uit voor de uiteindelijk grootte? Ik zit hier enorm mee!
Ik denk dat je die vraag allereerst even voor moet leggen aan de arts die je medicatie heeft voorgeschreven.

๐ŸŒธ๐Ÿ€
100% Myself ๐Ÿ’Ÿ
Maureen_
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Maureen_ »

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar het lijkt me niet dat wanneer je een maand geen hormonen tot je neemt dat alles dan weer tijdelijk โ€˜normaalโ€™ wordt? Het is geen ballonnetje wat je opblaast en vervolgens weer leeg laat lopen?
:hbeat: Reis van Maureen :hbeat:

december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
HetGevoel

Bericht door HetGevoel »

Maureen_ schreef: 07 jan 2026, 18:43 Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar het lijkt me niet dat wanneer je een maand geen hormonen tot je neemt dat alles dan weer tijdelijk โ€˜normaalโ€™ wordt? Het is geen ballonnetje wat je opblaast en vervolgens weer leeg laat lopen?
Naja mijn angst is dat het ballonnetje maar x tijd opgeblazen kan worden. Als je dan tussendoor stopt dan mis je dus misschien blaastijd straks?
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Ik denk zelf dat als je eenmalig een maand pauzeert echt niets uit maakt voor de grootte op de lange termijn.
Maar dit zijn nou typisch die vragen die je aan een endocrinoloog zou kunnen stellen.

Iedereen is anders en speelt leeftijd, bouw, genen en vetreserves allemaal een rol. In mijn geval gaat de borstgroei bijzonder langzaam.
Ik zit 1,5 jaar aan de hormonen en ik zit krap op cup A. Ik ben tenger gebouwd en in mijn fifties en heb een klein buikje.

Ik denk dat je meer zorgen moet maken om stemmingswisselingen als je de HRT regelmatig pauzeert, wat de reden ook mogen zijn.

Misschien dat je eerst moet experimenteren met een kleine bh (omtrek borstkas even meten), eerst zonder vulling of zeer weinig vulling?
Zo ben ik ook begonnen voor de transitie. Als je overdag onzeker voelt doe het in het donker. Mensen gaan dat echt niet zien, ook overdag niet.
Zeker in het begin niet.

Is het eenmalig de bedoeling of vaker?
Groetjes Laura :hbeat:
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Vroeger moest er vaak worden gestopt voor de SRS en er gaan veel verhalen dat de borstgroei dan afneemt en niet meer terugkomt.

Tegenwoordig wordt er veel minder gestopt.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: