Progesteron studie

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
EmilyFara

Re: Progesteron studie

Bericht door EmilyFara »

Ik weet het om eerlijk te zijn niet meer. Bloedpropjes ofzo? Maar dat is een bijwerking van oestrogeen. Ik kan ook het document niet meer vinden. Ik denk dat ik 't verwijdert heb. Kan het ook niet meer vinden op de website.
Conclusie
wens voor progesteron persisterend. heeft uitleg gehad over risico's . wil toch proefbehandeling en daar toe besloten

staat in mijn dossier
Na nog verder te zoeken, bericht gevonden
Ik begreep dat u interesse heeft in progesteron naar aanleiding van de recente studie van het VUMC.

Het doel van het starten van progesteron is de toename van het borstvolume. Gemiddeld wordt een toename van het borstvolume van ongeveer 13% gezien na het starten van progesteron.

Helaas worden er ook nadelige effecten gezien, bijna de helft van de mensen ervaart vermoeidheid, ruim een kwart heeft gevoeligheid van de tepels, ruim een vijfde van de mensen heeft stemmingsveranderingen. Tevens is er een kans op gewichtstoename, invloed op het cholesterol en iets verhoogde kans op een trombosebeen of longembolie (stolsel in bloedvaten van de longen). Het is niet bekend of er een verhoogd risico is op het ontwikkelen van borstkanker. Tevens zijn andere langetermijnseffecten nog niet bekend.
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ah ja, een beetje bijwerkingen uit de bijsluiter en een beetje klassieke hormonenbangmakerij. Een aantal vrouwen uit mijn directe omgeving zijn vrij actief (en assertief) bezig met HRT om de overgang draaglijker te maken, en eentje is mede-initiatiefnemer van een stichting die tot doel heeft overgangsklachten serieus te laten nemen door de artsen. Die stichting post nog wel eens iets interessants op hun website en bijvoorbeeld LinkedIn.

https://overgangenhormonen.nl/Vrouwen/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Emma schreef: 24 dec 2025, 17:35 Die stichting post nog wel eens iets interessants op hun website
Op die website was ik even gaan lezen. Heel goed wat Belangenorganisatie Overgang & Hormonen doet.

De website begint al met "grote druk op huisartsen" en "veel artsen hebben weinig tijd om zich in bepaalde materie te verdiepen". Daarom houden ze zich dus aan de richtlijnen die zijn opgesteld op basis van verouderde wetenschappelijke kennis.

Omdat veel artsen zich onder andere door tijdgebrek aan een achterhaalde werkwijze houden, kan dat er op de langere termijn juist voor zorgen dat de patiënt meer zorg nodig heeft.
Daarom is het goed dat er op die website prominent een gedeelte speciaal voor artsen staat.

Aan de andere kant is het dan wel zo dat het vrijblijvend moet blijven om hormonen te gebruiken tegen overgangsklachten. Wie eventuele overgangsklachten wil accepteren mag daar vrij in zijn. Niet alles is maakbaar. Werkgevers moeten daar dus wel rekening mee houden en een menopauzebeleid hebben, waar op die website gelukkig ook naar wordt verwezen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Josie
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Josie »

Mijn telefonische afspraak werd verzet vanochtend. Gebeld waarom, was het antwoord dat het moest van de dokter bij wie die afspraak stond omdat het over progesteron ging en dat bij een collega moest.

Omdat het op een tijd was waarbij ik niet kon, is het verzet naar over bijna een maand. Het moest volgens de telefoniste per se bij die ene dokter.
Josie

Bericht door Josie »

Ik heb inmiddels progesteron voorgeschreven gekregen, 200mg, om voor het slapen in te nemen. Gisteren voor het eerst ingenomen.

Is het normaal dat de bijwerking "duizeligheid" ook bij transvrouwen voorkomt? In de bijsluiter staat dat het 1-4 uur na inname optreed. Dat gebeurde bij mij ook na iets van een uur, en heel erg ook, moest echt gaan slapen :cry:

Nu bijna 7 uur later is het grotendeels weg, alleen beetje moe, en buik voelt wat opgeblazen, ben niet zoals normaal.

Worden bijwerkingen nog minder bij gewenning of is elke volgende dag dat ik het inneem hetzelfde als deze eerste?
Danielle

Bericht door Danielle »

Dit dus is precies waarom de arts zegt dat je het voor het slapen moet innemen. Die vermoeidheid en duizeligheid hoort erbij.
Mijn transitieblog: Fading Gender
EmilyFara

Bericht door EmilyFara »

Oh ja, ik ben eigenwijs en neem het na het eten. En vooral de eerste week altijd een uurtje 'high' ongeveer een uur na het innemen. Uiteindelijk word dat minder, sommige avonden totaal nergens last van. Andere avonden precies zoals de eerste keer. Best om voor het slapen in te nemen
Time will tell... sooner or later... Time will tell...
Josie

Bericht door Josie »

Hmmm... dat is best heftig als het mogelijk blijvend is :|

Normaal overleef ik het sporadisch ook met 6 uur slaap. Maar nu heb ik al 8 uren geslapen en nog steeds niet top. En nog steeds een beetje misselijk.

Is er nog een redelijk termijn waarbinnen je zou moeten merken dat het effect heeft op de borstgroei? En mocht het wel groeien, is dat blijvend of gaat het weer weg als je met de progesteron stopt?
Josie

Bericht door Josie »

Inmiddels na 3 keer dat spul ingenomen te hebben verminderen bepaalde bijwerkingen.

Vanaf de 2e dag heb ik overdag geen last meer van vermoeidheid of misselijkheid, terwijl op de 1e dag ik me eigenlijk de hele dag en beetje misselijk voelde.

De effecten kort na het innemen lijken wel hetzelfde te blijven en zijn gek ook.

Zo'n 35-40 minuten na inname komt de duizeligheid inzetten en moet ik echt liggen. En na ongeveer 60 minuten ontstaat een soort "licht zuur" gevoel in de armen/benen waardoor ik ze per se moet bewegen, voelt een beetje als "vage spierpijn" of een gevoel van "ligt constant niet lekker". Heel moeilijk te omschrijven, is het meest gekke/onprettige wat ik ervaar. Dat duurt ongeveer 5-10 minuten en kort erna val ik in slaap.

De slaapkwaliteit wordt volgens mij niet per se beter. 's nachts steevast na ongeveer 4 en 6 uren slaap wakker.
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Rectaal proberen? Dan is de transport van het spul anders. Ik doe dat al drie jaar naar volle tevredenheid.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: