Huisarts heeft medicatie gestopt
-
DimiHier
Huisarts heeft medicatie gestopt
Ben 5 mei begonnen met estradiol pleisters en een triptoreline injectie (voor 1 maand) via de huisarts op informed consent. Maar nu heeft ze net aangegeven dat ze niet meer medicatie wil versterken omdat ze vind dat het allemaal te snel is gegaan. Hoewel ik de tijd hebben genomen om sperma te laten invriezen en dergelijk. Wat nu?
-
Jannet V
Re: Huisarts heeft medicatie gestopt
Gaan praten met je huisarts.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
DimiHier
Natuurlijk al gedaan. Over 2 weken heeft ze weer tijd voor me. Maar aangezien ik mijn hele genderdysphorie riedeltje al verteld heb en ze me zelfs geen overbruggingsmedicatie heeft voorgeschreven, bij haar slecht nieuwsgesprek, zie ik niet wat nog een gesprek gaat uitmaken. Heb geen nieuwe patches meer die zaterdag vervangen moet worden. Of de maandelijkse t-blocker injectie komende woensdag. Ze moet eerst ff lekker een weekje op vakantie en mij achterlaten met zelfbeschadingsneigingen. En dat staat dan op de Roze in Wit lijst.
-
Lise
Lastige situatie. Huisarts heeft zorgplicht: eerst instemmen met voorschrijven van medicatie en dan die instemming zomaar weer intrekken zonder een alternatief te bieden lijkt me niet erg zorgvuldig handelen. Probleem is denk ik vooral dat je haar eigenlijk nodig hebt; je gaat niet zomaar een huisarts vinden die wél voorschrijft op basis van informed consent, want de verreweg de meesten doen dat niet. Je enige optie, anders dan GenderGP-achtige constructies, is in gesprek gaan met je huisarts over twee weken en achterhalen waarom ze ineens van gedachten is veranderd. Is er tussen jullie iets gebeurd of is ze zomaar uit het niets van mening veranderd? Wat zei ze tegen je bij het 'slecht nieuws gesprek'?
-
Kim_m
Is er iets tussen jullie gebeurd?
Het lijkt me vreemd om eerst reden genoeg te hebben om je aan de medicatie te laten gaan en je er dan zomaar na een maand er vanaf te halen.
Het lijkt me vreemd om eerst reden genoeg te hebben om je aan de medicatie te laten gaan en je er dan zomaar na een maand er vanaf te halen.
Ik weet het wel maar ik doe net of ik het niet weet.
4-3-2026 hormonen.
4-3-2026 hormonen.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Treurig dat je huisarts opeens heeft besloten om bij nader inzien de voorschrijving van de medicatie te stoppen. Het is wel heel erg abrupt. Het is op zich goed te begrijpen dat ook een huisarts met vakantie wil, maar dan was het wel beter om er even rekening mee te houden dat een nieuwe afspraak dan ook wat later wordt. Een nieuw recept was dan wel beter geweest.
De huisarts had er dus mee ingestemd om in eerste instantie zelf een recept uit te geven. Het lijkt mij dat de huisarts er toen van overtuigd was wat voor jou de gevolgen zijn van het gebruik van deze medicijnen. Jij zal een weloverwogen besluit hebben genomen om met de hormonen te beginnen, wat duidelijk was voor de huisarts.
Het zou beter zijn als de huisarts het meer tijd geeft. Pas na een langere tijd wordt duidelijk of je daadwerkelijk baat hebt bij de medicatie. Dat zou de huisarts moeten begrijpen. Er zit wel een (klein) risico aan vast, maar het gebeurd maar in een zeer klein aantal gevallen dat mensen achteraf spijt krijgen. Dat risico kan ook genomen worden. In de meeste gevallen pakt het positief uit. Dat zal je echter wel moeten ervaren en juist daarvoor is medicatie nodig. Zolang die uitblijft krijg je die (waarschijnlijk) positieve ervaring niet. Op die manier blijf je vastzitten.
Misschien iets om met de huisarts te overleggen.
De huisarts had er dus mee ingestemd om in eerste instantie zelf een recept uit te geven. Het lijkt mij dat de huisarts er toen van overtuigd was wat voor jou de gevolgen zijn van het gebruik van deze medicijnen. Jij zal een weloverwogen besluit hebben genomen om met de hormonen te beginnen, wat duidelijk was voor de huisarts.
Het zou beter zijn als de huisarts het meer tijd geeft. Pas na een langere tijd wordt duidelijk of je daadwerkelijk baat hebt bij de medicatie. Dat zou de huisarts moeten begrijpen. Er zit wel een (klein) risico aan vast, maar het gebeurd maar in een zeer klein aantal gevallen dat mensen achteraf spijt krijgen. Dat risico kan ook genomen worden. In de meeste gevallen pakt het positief uit. Dat zal je echter wel moeten ervaren en juist daarvoor is medicatie nodig. Zolang die uitblijft krijg je die (waarschijnlijk) positieve ervaring niet. Op die manier blijf je vastzitten.
Misschien iets om met de huisarts te overleggen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Even een ander geluid, niet per se beter. Er zijn weinig huisartsen die hormonen voorschrijven, hoewel ze dat wel mogen. Daar is een reden voor, huisartsen hebben op dit gebied te weinig kennis. Dat deze huisarts op basis van informed consent heeft voorgeschreven is al een beetje vreemd, omdat we dat principe in Nederland niet kennen. Ik kan me zo voorstellen dat de huisarts met goede bedoelingen de HRT heeft voorgeschreven, zich daarna meer is gaan informeren en koudwatervrees heeft gekregen. Stoppen na minder dan een maand geeft weinig problemen, dus dat is qua zorgplicht ook geen ding meer. het is duidelijk anders als iemand al lange tijd aan de hormonen zit en die dan ineens wordt stopgezet. Ik kan me voorstellen dat de topicstarter het heel vervelend vind, maar dat ze in eerste instantie heel veel mazzel heeft gehad om een huisarts te vinden die het wilde doen.
Irene
-
Dlearbuch
Je zegt dat huisartsen HRT voor transgenders mogen voorschrijven, maar noemt het vervolgens “vreemd” dat een huisarts dat doet via informed consent. Huisartsen doen dat voor van alles: antidepressiva, anticonceptie, pijnstillers, noem maar op. En cis vrouwen in de menopauze krijgen hun HRT precies zo: uitleg, risico’s, keuze, recept, klaar. Niemand die daar moeilijk over doet of het “mazzel” noemt. Maar zodra het over transzorg gaat, wordt datzelfde principe ineens behandeld alsof het niet bestaat.Irene_de_Vreede schreef: 29 mei 2026, 19:20 Even een ander geluid, niet per se beter. Er zijn weinig huisartsen die hormonen voorschrijven, hoewel ze dat wel mogen. Daar is een reden voor, huisartsen hebben op dit gebied te weinig kennis. Dat deze huisarts op basis van informed consent heeft voorgeschreven is al een beetje vreemd, omdat we dat principe in Nederland niet kennen. Ik kan me zo voorstellen dat de huisarts met goede bedoelingen de HRT heeft voorgeschreven, zich daarna meer is gaan informeren en koudwatervrees heeft gekregen. Stoppen na minder dan een maand geeft weinig problemen, dus dat is qua zorgplicht ook geen ding meer. het is duidelijk anders als iemand al lange tijd aan de hormonen zit en die dan ineens wordt stopgezet. Ik kan me voorstellen dat de topicstarter het heel vervelend vind, maar dat ze in eerste instantie heel veel mazzel heeft gehad om een huisarts te vinden die het wilde doen.
Dat komt door die ouderwetse poortwachterij die nog steeds als een soort restant over de transzorg hangt. Genderteams werken nog steeds vanuit jaren ’80/’90‑denkkaders, gebaseerd op vergeelde handboeken en aannames die nooit echt zijn geüpdatet. Het hele model draait op wantrouwen en controle, en dat zie je terug in hoe mensen denken dat het “hoort”. Daardoor lijkt iets wat in de huisartsenzorg heel normaal is ineens “raar”, terwijl het precies hetzelfde informed‑consent‑principe is dat overal anders gewoon standaard wordt gebruikt.
Dat deze huisarts later koudwatervrees kreeg, heeft niks te maken met twijfel of medische inhoud. Dit is gewoon hoe het systeem reageert: zodra een huisarts HRT voorschrijft via informed consent, komt het genderteam ertussen. Niet als vriendelijk advies, maar als een instructie: stoppen. Huisartsen worden teruggefloten omdat genderteams hun monopolie op transzorg willen vasthouden. Het gaat niet om zorg, het gaat om controle. Een gesloten structuur die bepaalt wie toegang krijgt en elke huisarts die zelfstandig handelt meteen corrigeert. Dit valt gewoon binnen de bevoegdheid van een huisarts, net zoals menopauze‑HRT voor cis vrouwen.
Voor perspectief: ik heb een type 3 gehad op basis van informed consent, de zwaarste vorm van voorhoofdsfeminisatie waarbij het voorhoofdsbot wordt geopend, verplaatst en opnieuw wordt vastgezet. Die operatie duurde zeven uur en wordt wereldwijd maar door ongeveer dertig craniofaciale chirurgen regelmatig specifiek voor FFS uitgevoerd. Medisch gezien is dat een procedure van een totaal andere orde dan HRT.
Als een complexe type 3 via zelfbeschikking kan, maar een standaard HRT‑recept via de huisarts ineens als “vreemd” wordt gezien, dan ligt het probleem niet bij de huisarts maar bij een zorgmodel dat al dertig jaar blijft hangen in die ouderwetse poortwachterij.
HRT: 30.05.2024 / FFS 1 : 17.04.2026 / FFS 2 : Q1 2027
-
Jannet V
Gefeliciteerd
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
Kim_m
Je hebt gelijk.
Ik ben met diabetes 2 bij de huisarts en je word gewoon geholpen.
Je word er geholpen met kanker dementie alzheimer psychische aandoeningen verwondingen en talloze andere aandoeningen maar als je al je hele leven rondloopt met het feit dat je weet dat je anders bent dan de rest en dat er met een t blokker en wat hormonen er een heel eenvoudige oplossing is met bloedprikken dat een zeer simpel controle mechanisme is dan is het opeens te complex voor de huisarts.
Maar ja ik zal wel dom zijn.
Ik ben met diabetes 2 bij de huisarts en je word gewoon geholpen.
Je word er geholpen met kanker dementie alzheimer psychische aandoeningen verwondingen en talloze andere aandoeningen maar als je al je hele leven rondloopt met het feit dat je weet dat je anders bent dan de rest en dat er met een t blokker en wat hormonen er een heel eenvoudige oplossing is met bloedprikken dat een zeer simpel controle mechanisme is dan is het opeens te complex voor de huisarts.
Maar ja ik zal wel dom zijn.
Ik weet het wel maar ik doe net of ik het niet weet.
4-3-2026 hormonen.
4-3-2026 hormonen.