FFS - beetje de weg kwijt

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
enbyent
Voornaamwoorden: Zij/Haar

FFS - beetje de weg kwijt

Bericht door enbyent »

Hoi!

Ik ben mij al even aan het verdiepen in FFS mogelijkheden. Ik zie door de bomen het bos inmiddels niet meer. Daarom heb ik een paar vragen waarvan ik hoop dat iemand hier wellicht de antwoorden heeft!

- Hoe kom ik binnen (oftewel op de wachtlijst) voor FFS bij ziekenhuizen zoals UMC of Radboud? Ik geloof dat dat met een verwijzing moet, maar wie moet mij verwijzen? Mijn genderteam was Psytrans, maar mijn dossier daar is sinds 2024 gesloten. Mijn endocrinoloog zit in het Maasstad ziekenhuis.

- Transvisie biedt hulp bij bemiddeling bij afwijzing door de zorgverzekeraar en heeft ook een voorbeeldbrief hiervoor op de website staan. Maar is er ergens ook informatie of zelfs een voorbeeldbrief voor het doen van de eerste aanvraag bij de zorgverzekeraar? Ik wil er sterk ingaan en niet pas ná een afwijzing moeite steken in een goede onderbouwing. Of wellicht heeft iemand hier succesvol een vergoeding van de zorgverzekeraar weten te krijgen?

- Stel ik wil ingaan op de quote die ik heb gehad van Facialteam. Ga ik eerst naar de zorgverzekeraar voordat ik iets opstart bij Facialteam, of moet ik al een operatie ingepland hebben bij Facialteam voordat de zorgverzekeraar er iets mee zou kunnen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! <3
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: FFS - beetje de weg kwijt

Bericht door Marije »

PsyTrans kan je dossier opnieuw openen, althans, dat hebben ze mij destijds verteld. Daar zit ook een ervaringsdeskundige met het Facialteam. (Ik neem tenminste aan dat ze er nog werkt)
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Black
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door Black »

Zelf geen info of iets over FFS, maar kan bevestigen dat PsyTrans inderdaad je dossier opnieuw kan openen.
Mijn dossier was in 2023 gesloten, tot ik afgelopen najaar besloot toch nog een operatie te willen.
Het fijne is dat je niet hoeft te wachten tot er een nieuw aanmeldmoment is. Ze hebben een nieuwe verwijsbrief van de huisarts nodig en that's it.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Over vergoeding van klinieken in het buitenland: je stuurt de offerte van de kliniek naar je verzekeraar en vraagt om toestemming. Zij vertellen dan of, en zo ja, hoeveel ze gaan vergoeden. Vervolgens plan je met de behandelaar een behandeldatum in. Dan krijg je op een gegeven moment van de behandelaar een factuur. Die betaal je eerst zelf. Je stuurt 'm wel zo snel mogelijk door naar de verzekering, misschien heb je geluk en heb je het geld voordat je de behandeling helemaal betaald moet hebben.

Blijf je in Nederland, dan is die toestemming in het geval van FFS nog steeds nodig, maar gaat de rekening meestal direct naar de verzekering.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]